וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדאיג: 1 מכל 7 אנשים בעולם כבר חלה במחלה הזו. מה איתכם?

עודכן לאחרונה: 19.6.2022 / 9:43

קוראים לה "החקיינית הגדולה" - מכיוון שתסמיניה בדרך כלל "מחקים" מצבים בריאותיים אחרים, אבל מסתבר שמחלת הליים לא צריכה לחקות אף אחד כי היא כבר הדביקה 14 אחוזים מהעולם והקצב רק עולה. עד כמה היא מסוכנת והאם יש לה טיפולים?

פריחה אופיינית למחלת ליים. ShutterStock
כאבי ראש, צמרמורות, עייפות, כאבי שרירים ועוד. פריחה אופיינית למחלת ליים/ShutterStock

אם חשבתם שנחשים, קורונה או אבעבועות הקוף הן הבעיות הבריאותיות שאמורות להטריד אתכם עכשיו - יש לנו מבזק מדאיג במיוחד. בניתוח של דגימות דם של 150 אלף בני אדם נמצא כי יותר מ-14 אחוזים מהאנשים ברחבי העולם חלו במחלת ליים הנישאת בעזרת קרציות.

מחלת ליים היא מחלה זיהומית המועברת באמצעות עקיצות טפילים (בדרך כלל קרציות) ונגרמת על ידי החיידק Borrelia burgdorferi. הטפילים יימצאו בדרך כלל במקומות מוסתרים כמו קרקפת, בית שחי ומפשעות. לאחר ההדבקה, החיידק נמצא גם בנוזלי הגוף של החולה, אבל אין שום הוכחה לכך שמחלת ליים יכולה להתפשט לאדם אחר באמצעות עיטוש, שיעול או נשיקה.

הסובלים ממחלת ליים עלולים לפתח תסמינים שונים וברמות חומרה שונות. התסמינים כוללים כאבי ראש, צמרמורות, עייפות, כאבי שרירים ובלוטות לימפה נפוחות. במקרים חמורים עלול להתפתח גם שיתוק בפנים. ברוב המקרים של מחלת ליים ניתן לטפל באנטיביוטיקה, אך ללא התערבות, הפתוגן עלול לגרום לנזק ודלקת לאורך זמן בכל הגוף.

מחלת ליים תועדה לראשונה בשנות ה-70 של המאה הקודמת בעיירה ליים (Lyme) שבקונטיקט, ומכאן שמה. זו מחלת הטפילים הנפוצה ביותר באירופה ובארצות הברית, אולם בישראל היא הרבה פחות שכיחה.

כדי לתכנן אסטרטגיה למניעה של המחלה, חשוב להבין את השכיחות שלה. לשם כך, יאן דונג באוניברסיטת קונמינג לרפואה בסין ועמיתיו סרקו מאגרי מידע למחקרים קודמים. הם צמצמו את החיפוש שלהם ל-89 מחקרים שבוצעו בין ינואר 1984 לדצמבר 2021. אלה כללו דגימות דם של יותר מ-150,000 אנשים. לאחר מכן בדקו החוקרים באופן ספציפי את נוכחותם של נוגדנים נגד B. burgdorferi בדם, המעידים על זיהום נוכחי או קודם במחלת ליים. התוצאות שלהם גילו שהשיעור העולמי של זיהום במחלת ליים הוא 14.5 אחוזים.

עוד בוואלה!

10 המכות, גרסת 2022: האיומים הכי גדולים על הבריאות שלנו

לכתבה המלאה
קרצית. ShutterStock
מזג האוויר המתחמם מאפשר לקרציות להגיע למרחקים. קרצית/ShutterStock

הניתוח הצביע על שלושה אזורים עם השיעור הגבוה ביותר של מחלת ליים: מרכז אירופה (20.7 אחוזים), מזרח אסיה (15.9 אחוזים) ומערב אירופה (13.5 אחוזים). השיעורים הנמוכים ביותר היו באיים הקריביים, בדרום אסיה ואוקיאניה (כולם מתחת ל-5 אחוזים), בעוד שבצפון אמריקה היה שיעור הדבקה של קצת יותר מ-9 אחוז. אלו שהיו בסיכון הגבוה ביותר להידבקות היו גברים בני 50 ומעלה המתגוררים באזורים כפריים בחצי הכדור הצפוני ובעלי עיסוקים הכוללים שהייה בחוץ או מגע קרוב עם בעלי חיים.

הסקירה גם הראתה שזיהומים במחלת ליים הפכו נפוצים יותר עם הזמן. אקלים מתחמם מאפשר לקרציות להתפשט לאזורים חדשים וגם מאריך את תוחלת חייהן ומגדיל את ההזדמנות עבורן להעביר פתוגנים. "התוצאות שלנו מצביעות על כך שהשכיחות של [B. burgdorferi] בשנים 2010-2021 היה גבוה מזה שבשנים 2001-2010", כותבים המחברים. הם מציינים כי קיץ ארוך יותר, חורפים חמים יותר ושינויים במשקעים יכולים לשחק תפקיד בהפצת הקרציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully