וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת רמזי האנט: זו המחלה ממנה סובל ג'סטין ביבר

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 10:49

בסוף השבוע הודיע הזמר למעריציו כי הוא סובל מתסמונת המשתקת חצי מפניו - ולכן אינו יכול להמשיך להופיע. בדקנו מה זו התסמונת בדיוק, ואיך הא שונה מזו שתקפה את מיכל אנסקי

עובדות על ביבר שמעריצת אמת צריכה לדעת/NOW עדן סניגו

ביום שישי האחרון, רגע לפני שהוא יוצא למסעות הופעות, הודיע הזמר ג'סטין ביבר למעריציו כי הוא סובל מתסמונת רמזי האנט, הידועה גם בשם הרפס זוסטר אוטיקוס. מדובר בהפרעה נוירולוגית נדירה אך חמורה המאופיינת בשיתוק של הפנים.

"כפי שאתם יכולים לראות, העין הזו לא ממצמצת", אומר ביבר בסרטון, "אני לא יכול לחייך בצד הזה של הפנים שלי... יש שיתוק מלא במרכז הפנים שלי. אז למי שמתוסכל מביטולי ההופעות הבאות שלי, אני פשוט פיזית, מן הסתם, לא מסוגל לעשות אותם".

ביקשנו לברר האם מדובר במצב חולף - ומה סיכויי ההחלמה?

תסמונת רמזי האנט (Ramsay Hunt syndrome) מתרחשת כאשר התפרצות שלבקת חוגרת משפיעה על עצב הפנים ליד אחת האוזניים. בנוסף לפריחה כואבת, תסמונת רמזי האנט עלולה לגרום לשיתוק פנים - כפי שאכן קרה במקרה של ביבר - ואובדן שמיעה באוזן הפגועה.

עוד בוואלה!

מה קרה לעין של ג'סטין ביבר?

לכתבה המלאה

הוירוס שגורם לתסמונת הוא וריצלה זוסטר VZV, אותו נגיף שגורם לאבעבועות רוח ולעיתים נשאר רדום בשורשי העצבים בגוף. במקרים מסוימים, גם שנים אחרי המחלה, הוא מתפרץ בצורה של הרפס זוסטר, הידוע גם בשם שלבקת חוגרת. מכיוון שהווירוס נמצא בשורשי העצבים, ההתפרצויות שלו קורות באזורים אופייניים ובדרך כלל בצורת חצי חגורה באזור הגב התחתון, בית החזה או הפנים. כאשר ההתפרצות היא באזור עצב הפנים (facial nerve), כמו במקרה של ביבר היא נקראת תסמונת רמזי האנט.

מה התסמינים של התסמונת ראמזי האנט?

בנוסף לכאבים עזים באזור ההתפרצות, התסמונת מלווה בפריחה שלפוחתית האופיינית להרפס זוסטר וגם לעיתים בשיתוק עצב הפנים והפרעות שמיעה עד לחירשות. כל זה יתרחש בצד אחד של הפנים. סיבוכים אפשריים עלולים להיות הפרעה קבועה בשמיעה, בראייה וכאבים כרוניים.

הטיפול בתסמונת הוא בנוגדי כאבים בעיקר, ובתרופות אנטי ויראליות. טיפול מהיר בתסמונת רמזי האנט יכול להפחית את הסיכון לסיבוכים, שיכולים לכלול חולשה קבועה של שרירי הפנים וחירשות. התסמונת עוברת לרוב אחרי שבוע עד 10 ימים.

חשוב גם לציין כי רק אנשים שחלו באבעבועות רוח עלולים לסבול מהתסמונת, וכי חיסון מפחית משמעותית את הסיכון לחלות באבעבועות רוח ובשלבקת חוגרת.

יש יותר מסוג אחד של שיתוק פנים

המקרה של ביבר הזכיר לרבים את שיתוק הפנים שתקף את מיכל אנסקי, וגם את אנה זק, אבל חשוב לציין כי לא מדובר בדיוק אותה התסמונת. אנסקי וזק סבלו שתיהן משיתוק על שם בל - מצב שבו נוצרת צניחה של חצי מהפנים, כלומר רפיון שרירים, כאשר אחד העצבים ששולטים על השרירים בפנים נפגע. הפגיעה בשתי התסמונות היא באותו עצב של הפנים, אבל בתסמונת על שם בל הסיבה לכך בדרך כלל לא ידועה, וגם לא ידוע כמה זמן זה יימשך, בעוד שהתסמונת ממנה סובל ביבר היא סיבוך ברור של הרפס זוסטר, שעובר לרוב אחרי שבוע עד עשרה ימים.

מיכל אנסקי. אינסטגרם רשמי, צילום מסך
מיכל אנסקי/צילום מסך, אינסטגרם רשמי
אנה זק. אביב חופי,
אנה זק/אביב חופי

התסמינים של שיתוק על שם בל נוטים להופיע באופן פתאומי יחסית, אנשים רבים מדווחים כי הלכו לישון בלילה כשהם חשים טוב, ולפתע גילו בבוקר שהם משותקים בחצי פנים. חלקם מדווחים על כאב מאחורי האוזן שמופיע יום או יומיים לפני חולשת השרירים. פרט לחולשה בשרירים בחצי פנים, לעיתים ישנו קושי לעצום את העפעף או למצמץ, יכול להיות קושי ללעוס ולשתות נוזלים, ולעיתים התופעה מלווה גם בירידה בתחושת הטעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully