וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכל אנסקי בפוסט חושפני: "אני סובלת משיתוק בפנים"

4.4.2019 / 12:18

מגישת הטלוויזיה ואשת העסקים חשפה באינסטגרם כי לקתה בשיתוק על שם בל שגרם לה לשיתוק בחצי פנים, ליקוי בדיבור ואובדן חוש הטעם. מה זה שיתוק על שם בל והאם הוא הפיך? רופא הבית שלנו מסביר

מיכל אנסקי. ניר פקין
מיכל אנסקי/ניר פקין

מגישת הטלוויזיה ואשת העסקים מיכל אנסקי חשפה בפרופיל האינסטגרם שלה כי היא לקתה בשיתוק בחצי מפניה. אנסקי העלתה לאינסטגרם תמונה שלה מטיול בארה"ב וכתבה: "התמונה הזו נלקחה לפני פחות משבוע ואני, מרגישה שעברו מאז שנים. חזרתי לארץ לפני כשלושה ימים שלמה, אך לא בריאה. העיתונאים מתחילים לרחרח מדוע ולאן נעלמתי בימים האחרונים אז בחרתי לצאת ולספר על מצבי ללא מתווכים".

"זה קרה כשעליתי על המטוס ארצה עם כאב אוזניים (בדיעבד התעקשות וטעות איומה) שמתי את הראש על החלון והתעוררתי למציאות בה חצי מהפנים שלי משותקות, הדיבור לקוי וחוש הטעם רדום. הובהלתי מהשדה ישר לאיכילוב; הרופאים קוראים לזה שיתוק ע"ש בל (Bell's Palsy) והבטיחו שזה יעבור תוך כמה ימים. אני מחכה שהתרופות ישפיעו שהסימפטומים יחלשו ומנסה להבין מי אני עכשיו בלי חיוך, מילה, טעם?" - כתבה אנסקי.

עוד בנושא:
שיתוק על שם בל: ממה הוא נגרם ואיך מטפלים?
6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ
איך מזהים שבץ מוחי ומה הסיכוי להחלים ממנו?

View this post on Instagram

התמונה הזו נלקחה לפני פחות משבוע ואני, מרגישה שעברו מאז שנים. חזרתי לארץ לפני כשלושה ימים שלמה, אך לא בריאה. העיתונאים מתחילים לרחרח מדוע ולאן נעלמתי בימים האחרונים אז בחרתי לצאת ולספר על מצבי ללא מתווכים. זה קרה כשעליתי על המטוס ארצה עם כאב אוזניים (בדיעבד התעקשות וטעות איומה) שמתי את הראש על החלון והתעוררתי למציאות בה חצי מהפנים שלי משותקות, הדיבור לקוי וחוש הטעם רדום. הובהלתי מהשדה ישר לאיכילוב; הרופאים קוראים לזה שיתוק ע"ש בל (Bell's Palsy) והבטיחו שזה יעבור תוך כמה ימים. אני מחכה שהתרופות ישפיעו שהסימפטומים יחלשו ומנסה להבין מי אני עכשיו בלי חיוך, מילה, טעם? מיד אחרי בית החולים אספתי את דניאלה מבי"ס והייתי צריכה להסביר לה למה אמא נראית ככה, זה היה כל כך קשה אבל הבת שלי אמיצה וחכמה והיא מרפאה אותי בנוכחות הקסומה ובידיים הקטנות שלה. בנתיים אני כמעט לא יוצאת מהבית, נמנעת מלהביט בראי, לא עונה לשיחות (סליחה) ומנסה לגרש מחשבות ופחדים שזה לא יעבור לעולם. פתחתי את האינסטגרם כי רציתי להעלות המלצות עבורכם לקניות בארה"ב אבל המילים האלה פשוט נשפכו ממני. מה הטעם בלקיים דיאלוג מזויף אתכם, העוקבים שלי, והלהסתיר את המציאות? אין פילטר שמסתיר שיתוק. אני מחכה שהסימפטומים יחלשו ותהיה מגמה של שיפור. לכאורה זה כל כך קלישאתי להגיד שעד שאנחנו לא מאבדים משהו אנחנו לא יודעים להעריך אותו, נעורים או בריאות... אבל זה כל כך נכון. אני בוחרת לראות בהפסקה הזו הזדמנות להתכנס ומקדישה את הימים הבאים לעבודה פנימית, לנקות כל מה שמשתק ולא משרת. בינתיים תחייכו אתם בשבילי, תחייכו הרבה, ובבקשה תעריכו את החיוך הזה שלכם ואת האור שיוצא מאיתנו כשאנחנו מאירים פנים. אוהבת מיכל

A post shared by Michal Ansky (@michalansky) on

שיתוק על שם בל הוא מצב שבו נוצרת צניחה של חצי מהפנים, כלומר רפיון שרירים, כאשר אחד העצבים ששולטים על השרירים בפנים נפגע. התופעה מופיעה לרוב על רקע דלקת בעצב הפנים, הידוע גם כעצב מספר 7 מתוך 12 עצבי הגולגולת. מכיוון שהעצב הזה עובר דרך אזור צר מתוך הגולגולת החוצה, כאשר דלקת גורמת לו להתנפח הוא נלחץ על גבי הגולגולת, מה שפוגע בפעילותו.

התסמינים של שיתוק על שם בל נוטים להופיע באופן פתאומי יחסית, אנשים רבים מדווחים כי הלכו לישון בלילה כשהם חשים טוב, ולפתע גילו בבוקר שהם משותקים בחצי פנים. חלקם מדווחים על כאב מאחורי האוזן שמופיע יום או יומיים לפני חולשת השרירים. פרט לחולשה בשרירים בחצי פנים, לעיתים ישנו קושי לעצום את העפעף או למצמץ, יכול להיות קושי ללעוס ולשתות נוזלים, ולעיתים התופעה מלווה גם בירידה בתחושת הטעם.

הסממנים החיצוניים של שיתוק על שם בל יכולים לכלול: גבה שקועה בצד אחד, צניחה של עין אחת ופינה אחת של הפה ועין אחת שלא נסגרת לחלוטין. חשוב להבדיל כמובן בינו ובין שבץ, שיכול לגרום לתסמינים דומים, רק שכאן להבדיל משבץ, הבעיה נובעת מהעצבים פריפרים (שמחוץ למוח).

לרוב, הטיפול בשיתוק מסוג זה כולל תרופות נגד דלקת כמו סטרואידים, שמירה על לחות העיניים עם טיפות על מנת למנוע פגיעה בעין במידה שאינה נסגרת במלואה וכן, טיפול אנטי ויראלי, שכן נגיף ההרפס נחשב לטריגר שכיח לדלקת בעצב הפנים. שיפור צפוי להופיע ברוב המקרים בתוך שלושה שבועות, אך לעיתים יכול לקחת גם חצי שנה עד שהתסמינים נעלמים ובמקרים מסוימים החולה עלול להשאר עם נזק שאריתי לכל החיים.

עוד באותו נושא

השחקנית סלמה בלייר חושפת: "אני חולה בטרשת נפוצה ונכה"

לכתבה המלאה
אנג'לינה ג'ולי באירוע האקדמיה הבריטית לקולנוע, פברואר 2018. GettyImages
גם לה זה קרה, לפני שנתיים. אנג'לינה ג'ולי/GettyImages

לפני כשנתיים פורסם כי השחקנית ההוליוודית אנג'לינה ג'ולי לקתה אף היא בשיתוק על שם בל, אך מאז היא החלימה.

אנסקי, על פי מילותיה שלה, בוחרת להסתגר בביתה בימים האחרונים: "בנתיים אני כמעט לא יוצאת מהבית, נמנעת מלהביט בראי, לא עונה לשיחות (סליחה) ומנסה לגרש מחשבות ופחדים שזה לא יעבור לעולם. .. אני מחכה שהסימפטומים יחלשו ותהיה מגמה של שיפור. לכאורה זה כל כך קלישאתי להגיד שעד שאנחנו לא מאבדים משהו אנחנו לא יודעים להעריך אותו, נעורים או בריאות... אבל זה כל כך נכון. אני בוחרת לראות בהפסקה הזו הזדמנות להתכנס ומקדישה את הימים הבאים לעבודה פנימית, לנקות כל מה שמשתק ולא משרת" - כתבה בפוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully