וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מזהים שבץ מוחי ומה הסיכוי להחלים ממנו?

14.9.2016 / 8:45

חייו של נשיא המדינה התשיעי שמעון פרס בסכנה לאחר שלקה באירוע מוחי במהלך הלילה. כל הפרטים על מהו שבץ, כיצד הוא נגרם ומה הסימנים שיעזרו לכם לזהות אותו

עריכה: ניר חן, צילום: יותם רונן

הנשיא התשיעי שמעון פרס מאושפז במצב קשה והוא מורדם ומונשם בבית החולים שיבא בתל השומר, לאחר שלקה אמש (שלישי) באירוע מוחי. מהו אירוע מוחי, כיצד הוא נגרם, האם אפשר להתאושש ממנו ומה חשוב לדעת?

שבץ מוחי, או אירוע מוחי (ובאנגלית, stroke), הוא מצב חירום רפואי מסכן חיים המתרחש בעקבות הפרעה של זרימת הדם, הנושא חמצן, לרקמת המוח. תאי המוח זקוקים לחמצן ולחומרים מזינים הקיימים בדם כדי לתפקד כהלכה. אם אספקת הדם מופרעת או מופסקת, תאי מוח מתחילים למות, מה שעשוי לגרום לנזק נוירולוגי זמני או קבוע, לשיתוק ואף למוות.

"אירוע מוחי הוא סיבת התחלואה והמוות השנייה או השלישית בעולם המערבי, תלוי איך מסתכלים על זה", מסביר פרופ' ישראל שטיינר, מנהל המחלקה לנוירולוגיה בבית החולים בילינסון.

שמעון פרס, נשיא המדינה התשיעי. משכן הנשיא אפריל 2014. ראובן קסטרו
מתפללים לשלומו/ראובן קסטרו

איך מזהים שבץ?

התסמינים של שבץ יכולים להופיע פתאום או להתהוות לאורך שעות ואף ימים, והם משתנים בהתאם לאזור שנפגע במוח. התסמינים הנפוצים ביותר הם תחושות חולשה או נימול ביד, ברגל או שתיהן, קושי בהגיית מילים, דיבור איטי או חסר פשר שמקורו בפגיעה במרכזי הדיבור, הפה והלשון, רפיון בשרירי הפנים המתאפיין בהיעלמות ההבעה וקמטי הפנים או צניחה של זוויות הפה.

בנוסף, גם סחרחורת, חולשה קיצונית או הפרעות בראייה עשויים להיות חלק מהתסמינים. אם ישנו חשד שאדם עובר אירוע מוחי, יש לבקש מאותו אדם לחייך, להושיט ידיים קדימה או לדבר, ואם הוא אינו מצליח לענות על אחד התנאים, יש לפנות בהקדם למיון.

עוד באותו נושא

"אם שמעון פרס סובל מדמם מוחי – סיכוייו להחלים קלושים"

לכתבה המלאה

עלול לפגוע ברקמת המוח כולה

"הדימום יכול ללחוץ, להזיז ולהפריע לתאים בגלל הנפח שלו ואף לפגוע בכל רקמת המוח. המוח נמצא בתוך קופסת גולגולת קשיחה, והוספת ולו כמות קטנה של דם יכולה להגביר את הלחץ בה ולפגוע ברקמת המוח כולה"

אירוע מוחי, מסביר פרופ' שטיינר, יכול להופיע בשלוש צורות. "קריש דם מקומי יכול להיווצר באזור במוח בעקבות טרשת עורקים, ולחסום את אספקת הדם לאזור מקומי ולגרום לפגיעה ברקמת המוח, זה נקרא הפרעה איסכמית". לפי הערכות רשמיות, כ-87 אחוז ממקרי השבץ הם מקרים של שבץ איסכמי.

הגורמים לאירוע מסוג זה עשויים להיות דיאטה לא מאוזנת ועודף משקל, הפרעה במטבוליזם השומנים, יתר לחץ דם, היעדר פעילות גופנית ועישון. "כל אלה הם גורמים שמאיצים את טרשת העורקים וכרוכים בהפרעה מקומית באספקת הדם לרקמה, אם נוצר קריש בתוך כלי דם שנחסם", מסביר פרופ' שטיינר. טרשת עורקים היא כינוי למספר מחלות המאופיינית בהתעבות של דופן העורק והתקשחותו בשל משקעים שומניים וכדוריות דם לבנות.

מקרה נוסף, וריאציה על השבץ האיסכמי, היא כאשר הקריש לא נוצר מקומית אלא מגיע כתסחיף עם הדם מאזורים שונים בגוף וחוסם את כלי הדם. "תסחיפים מגיעים בדרך כלל מהלב, כתוצאה מהפרעות בקצב הלב, אוטם בשריר הלב, התקף לב או סיבות אחרות". סוג אחר של שבץ הוא מצב של דמם תוך מוחי. "בבת אחת מתפוצץ כלי דם במוח ונוצר המטומה (דימום תוך-מוחי) בתוך רקמת המוח, זה יכול לפגוע באספקת הדם". לדבריו, אירוע שכזה מאיים לפגוע ברקמת המוח כולה.

"הדימום יכול ללחוץ, להזיז ולהפריע לתאים בגלל הנפח שלו ואף לפגוע בכל רקמת המוח. המוח נמצא בתוך קופסת גולגולת קשיחה, והוספת ולו כמות קטנה של דם יכולה להגביר את הלחץ בה ולפגוע ברקמת המוח כולה". יתר לחץ דם, נטייה לדימום עקב נטילת תרופות מדללות דם או טיפול רפואי אחר הגורם להפרעה במנגנון הקרישה, יכולים לגרום לדימום מסוג זה.

שבץ מוחי. ShutterStock
אירוע מוחי יכול להופיע בשלוש צורות/ShutterStock

עד כמה ניתן למנוע נזק ולטפל בשבץ מוחי? מילת המפתח, לפי פרופ' שטיינר, היא לוח הזמנים. "בשני המקרים הראשונים של השבץ יש חלון זמנים של מספר שעות, בו ניתן להסיר את הסתימה ולהקטין את הנזק הנוירולוגי השרידי או אף למנוע אותו בצורה מלאה", הוא מסביר, וקורא לאנשים החושדים כי הם עוברים אירוע מוחי להתייצב מיידי, ולכל היותר תוך שעות ספורות, בחדר מיון של בית חולים גדול.

רופאים יזריקו למטופל שעבר אירוע מוחי חומר ממיס קרישים לרוב (אלא אם כן המטופל עובר כבר טיפול לדילול הדם) או שיכניסו קטטר לתוך כלי הדם הנגוע בניסיון לשאוב החוצה או להוציא את קריש הדם החוסם, טיפול שנכנס לידי שימוש בשנים האחרונות ולפי פרופ' שטיינר מהווה "בשורה" בטיפול במצב.

כיצד מורידים את הסיכון לאירוע מוחי?

קודם כל, על אנשים עם היסטוריה משפחתית אשר מעלה את הסיכון לאירוע מוחי (כמו מחלות כלי דם ולב או סוכרת) לעבור מעקב רפואי לפחות פעם בחצי שנה, לבדיקת מדדים שונים בהם לחץ הדם ופעילות חשמלית של הלב.

כמו כן, אימוץ אורח חיים בריא עשוי להוריד את הסיכון לשבץ . פעילות גופנית אירובית סדירה מעודדת יצירת כלי דם במוח, בלב וברחבי הגוף, היכולים לסייע באספקת דם לרקמת המוח בעת שכלי דם אחר נחסם. בין היתר מומלץ לעסוק בהליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים או שחייה.

כמובן שמומלץ להפסיק לעשן כדי להפחית את הסיכון ללקות באירוע מוחי. חוקרים מצאו כי עישון מגדיל משמעותית את הסיכון ללקות, בין היתר, בשבץ מוחי, ובמחקר שפורסם בשנת 2009 נמצא כי עד כרבע ממקרי השבץ קשורים לעישון סיגריות, וכי שיעור זה עשוי להגיע לחמישים אחוז עבור מבוגרים צעירים הלוקים בשבץ איסכמי.

כמו כן ישנה חשיבות לאימוץ משטר תזונה בריא, הכולל צריכה מרובה של ירקות, מזון ביתי וטרי והימנעות מאוכל בעל ערך תזונתי נמוך או מעובד, צמצום בצריכת המלח במקרים של יתר לחץ דם והימנעות מחומרים משמרים, חומרי צבע ומאכל וממתיקים מלאכותיים. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת European Heart Journal, למשל, טען כי תזונה ים תיכונית מורידה באופן משמעותי את הסיכוי ללקות באירוע מוחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4