זה הדבר המדהים שחופן חמוציות ביום יעשה לזיכרון שלכם

פירות יער כמו חמוציות ואוכמניות ידועים בתכולה הגבוהה של נוגדי חמצון שמסייעים למגוון איברים שונים. כעת מחקר חדש מצא שחמוציות לא רק טובות לעור או לדלקות בשתן, אלא גם יכולות לשפר זיכרון ולמנוע דמנציה - וזה כבר יתרון משמעותי

23/05/2022
בר אילן (בר אילן)

מרבית הנשים כבר יודעות מה חמוציות עושות (או שלא) נגד דלקת בשלפוחית השתן, אבל כנראה אף אחד מאיתנו לא יודע מה הן יכולות לעשות למוח. לפחות לא עד עכשיו. מחקר חדש מבריטניה שהתפרסם בכתב העת Frontiers in Nutrition מצא כי אכילה יומית של חופן חמוציות יכולה לשפר את הזיכרון ולהגן מפני דמנציה, והכל על ידי הגברת זרימת הדם למוח.

חוקרים מאוניברסיטת מזרח אנגליה אומרים שלאנשים שצרכו קערה קטנה של חמוציות מדי יום היה זיכרון טוב יותר לאחר 12 שבועות בלבד. סריקות מראות שיותר דם זרם למוח, מה שמגביר את היכולות הקוגניטיביות. למתנדבים היה גם 9 אחוזים פחות כולסטרול "רע" - ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) - שיכול לחסום כלי דם.

עוד בוואלה!

כמה פירות באמת צריך לאכול ביום?

לכתבה המלאה

מספר חולי הדמנציה ברחבי העולם צפוי לשלש את עצמו בשלושת העשורים הקרובים, לכן חוקרים מתמקדים באופן גובר בהתנהגויות שמגינות מפני המחלה חשוכת המרפא. "דמנציה צפויה להשפיע על כ-152 מיליון אנשים עד שנת 2050. אין תרופה ידועה, ולכן חיוני שנחפש התערבויות באורח החיים הניתנות לשינוי, כגון דיאטה, שיכולות לעזור להפחית את הסיכון והעומס למחלות", אומר החוקר הראשי ד"ר דיוויד וזור מבית הספר לרפואה בנוריץ' של UEA, בהצהרה.

עדיף לאכול אותן מאשר לשתות מיץ חמוציות. חמוציות מיובשות(צילום: ShutterStock)

"מחקרים קודמים הראו כי צריכה גבוהה יותר של פלבנואידים בתזונה קשורה לשיעורים איטיים יותר של ירידה קוגניטיבית ודמנציה. ומזונות העשירים באנתוציאנינים ובפרואנטוציאנידינים, המעניקים לגרגרים את צבעם האדום, הכחול או הסגול, נמצאו כמשפרים את הקוגניציה "חמוציות עשירות במיקרו-נוטריינטים אלה זכו להכרה בתכונות נוגדות החמצון והאנטי דלקתיות שלהן ורצינו לגלות יותר על האופן שבו חמוציות יכולות לעזור להפחית ניוון עצבי הקשור לגיל", אמרו החוקרים. בכל מקרה, מומלץ לאכול חמוציות בצורתן הטבעית או המיובש במקום לצרוך אותן במיץ, שלעתים קרובות עמוס בסוכר.

המחקר (שמומן על ידי ארגון מגדלי חמוציות, חשוב לציין) כלל 60 בני 50 עד 80 בעלי כושר מנטלי טוב, מחציתם צרכו אבקה מיובשת בהקפאה שווה ערך ל-100 גרם חמוציות טריות, מדי יום. בקבוצת הפירות זוהו שיפורים דרמטיים בזכירת אירועים יומיומיים. היו להם גם תפקוד עצבי מעולה ואספקת דם למוח. הנתונים שלהם הושוו לקבוצת נחקרים שקיבלו פלצבו.

"מצאנו שהמשתתפים שצרכו את אבקת החמוציות הראו שיפור משמעותי בביצועי זיכרון אפיזודיים בשילוב עם זרימה משופרת של חומרים מזינים חיוניים כמו חמצן וגלוקוז לחלקים חשובים במוח התומכים בקוגניציה - במיוחד גיבוש ושליפה של פרטים מהזיכרון", אמרו החוקרים. "קבוצת החמוציות הציגה גם ירידה משמעותית ברמות ה-LDL או הכולסטרול ה'רע', הידוע כתורם לטרשת עורקים - התעבות או התקשות העורקים הנגרמת מהצטברות רובד בדופן הפנימית של העורק. זה תומך ברעיון שחמוציות יכולות לשפר את בריאות כלי הדם ועשויות בחלקן לתרום לשיפור בזלוף המוח (ויסות הזרימה) ובקוגניציה.

חמוציות נחשבות ל"מזון על" בשל תכולת החומרים התזונתיים הגבוהה שלהן. הן נקשרו במחקרים אחרים למלחמה בדלקות בדרכי השתן, מחלות לב, דלקות פרקים וסוגים מסוימים של סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully