פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הפירות האלה ממש טובים לשיניים ולבריאות הפה שלכם

      חופן של אוכמניות וחמוציות עשוי להוריד את הסיכון לפתח עששת. מחקר חדש מצא שפירות היער יכולים להפחית בצורה משמעותית את החיידקים שמסכנים את בריאות השן. מומחים כבר קוראים לציבור לשלב את הגרגירים הכחולים באופן קבוע בתזונה היומית

      מיץ חמוציות (ShutterStock)
      עשויות לשפר בצורה משמעותית את בריאות השן. חמוציות (צילום: ShutterStock)

      אף שהם נפוצים הרבה יותר בשנים האחרונות, אנחנו לא תמיד משלבים פירות יער בתזונה היומית שלנו, ומבחינה בריאותית זה ממש חבל. חוץ מיתרונות מוכרים כמו העובדה שהן מסייעות לתהליך חילוף החומרים ומפחיתות זיהומים ודלקות, מסתבר שאוכמניות וחמוציות עוזרות לשמור גם על בריאות השן. עד כדי כך שהאיגוד הבריטי לשמירה על בריאות הפה פרסם הצהרה לפיה הן "טובות במיוחד".

      ההמלצה מצטרפת למחקר חדש שנערך באוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה לפיו פירות יער עשויות להפחית את הסיכון לתחלואה בעששת על ידי הפחתת כמות החיידקים בפה. החוקרים בחנו את השפעת תמציות של חמוציות, אוכמניות ותותים על חיידקי הפה. הם גילו שחמוציות ואוכמניות מביאות לירידה משמעותית בכמות שלהם. נאבו פיליפ, מבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת קווינסלנד ששימש כחוקר הראשי בצוות, הציע להשתמש בפירות האלה כ"נשק טבעי "במאבק נגד עששת.

      עוד בנושא:
      לא רק לפיפי: היתרונות הבריאותיים של החמוציות מתגלים
      מחקר גילה: אלה המאכלים שיעזרו לגוף שלכם להילחם בדלקות
      רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח

      לאור המסקנות המפתיעות המליצו אנשי האיגוד הבריטי לאכול מדי יום חופן של גרגרי אוכמניות או חמוציות שישמרו על בריאות הפה. "עם זאת, חשוב לזכור שהפרי מכיל סוכרים טבעיים והם עלול לגרום נזק לשיניים אם צורכים אותו בכמויות גדולות לעתים קרובות מדי", מזהיר מנכ"ל האיגוד לשמירה על בריאות הפה ד"ר נייג'ל קרטר, "הכי טוב לאכול פירות בזמן ארוחות, כמו ארוחת הבוקר, או ישר אחרי הארוחה ולא כחטיף בפני עצמו. כך נגביל את מספר הפעמים שהפה שלנו חשוף לסוכר ולחומצה".

      יוגורט עם פירות יער (ShutterStock)
      מומלץ לצרוך את הפירות תוך כדאי הארוחה כדי לווסת את רמות הסוכר. יוגורט עם פירות יער (צילום: ShutterStock)

      פירות יער מכילים ויטמינים ומינרלים ועשירים בסיבים תזונתיים במחיר קלורי נמוך מאוד. האוכמניות ידועות בכך שהן מכילות חומצה כלורוגנית שמאיצה את תהליך חילוף חומרים. חמוציות הן הסוד שידוע כבר למי שרוצה להיפטר מזיהומים ודלקות בדרכי השתן. שני הפירות מכילים את נוגדי החמצון פוליפנולים, שמגנים על הגוף מפני מחלות לב וסרטן.

      ד"ר קרטר מסביר שהפוליפנולים נשארים בתוך הרוק שלנו וממשיכים לפעול גם אחרי שבלענו אותם. לכן הוא ממליץ לחברות לשלב את הגרגרים הכהים במוצרי שיניים כגון שטיפות פה ומשחות נגד עששת. "מה שמרגש במיוחד הוא שתמציות הפרי טבעיות לחלוטין ולא מכילות סוכר מוסף. משמעות הדבר היא שניתן להוסיף אותן למוצרים לטיפול אוראלי בכמה דרכים, ומאחר והן יכולות להתמוסס במים אפשר גם להשתמש בהן כדי לייצר משקאות בריאים, במקום המשקאות הממותקים מאוד שקיימים היום".