וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך הרבה אנשים סובלים מבקע - ומה עושים איתו?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 11:21

בקע, קילה, הרניה או הסיוט של גברים - תקראו לזה איך שתקראו לזה, מדובר בתופעה די נפוצה, וכזו שעלולה להיות מאוד כואבת. ד"ר ערן נזרי מסביר למה זה קורה ואיך מטפלים

לא מעט אנשים - בעיקר גברים - סובלים מבקע מפשעתי, הידוע גם בשם קילה. ד"ר ערן נזרי, מנהל היחידה לממאירויות הצפק ומלנומה בחטיבה הכירורגית בבית חולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה גורם להיווצרות בקע, מי נמצאים בסיכון מוגבר לסבול ממנו - ואיך מתמודדים עם זה?

"בקע הוא מצב שבו איברים מסוימים מהגוף יוצאים דרך פתח שיש לנו בדופן הבטן, או באופן טבעי או פתח שנוצר מהרמת משקל, באזורים של חולשה שיש לנו בדופן הבטן", הסביר ד"ר נזרי, והוסיף כי בקע נפוץ יותר אצל גברים משום שלהם יש פתח שדרכו יוצא צינור הזרע לאשך, "והפתח הזה נוטה להתרחב".

למעשה, בקע הוא מצב שבו איבר או שומן מהבטן יוצא דרך אותו הפתח וגורם לכאבים. "כשהבקע מתרחב מאוד יכולים לצאת גם מעיים דרך הפתח הזה", הסביר ד"ר נזרי, "כשיש מעיים בתוך הבקע, יש סכנה שהמעי שנמצא בתוך הבקע עלול לעבור נמק בגלל בעיה באספקת הדם של המעי, כי הפתח הזה יכול לפעמים ללחוץ על כלי הדם שמספקים את המעי, ואז המעי יכול לעבור נמק. וזה המצב הקיצוני, המצב המסוכן, שאם מחכים הרבה זמן עלול לקרות".

ובכל זאת, חשוב להדגיש שברוב המקרים יוצא מן הבקע, אל תוך שק האשכים או לבלט במפשעה, שומן בלבד, ואז האדם ירגיש כאב במפשעה. לא בהכרח רואים בקע חיצונית, ולרוב מאתרים אותו כאשר אנשים מתלוננים על כאבים במפשעה בעת פעילות גופנית.

עוד בוואלה!

גבר פונה לבית החולים לניתוח בקע וגילה שיש לו איבר מין נשי

לכתבה המלאה

מי נמצב בסיכון לבקע?

"החולה הקלאסי הוא אדם צעיר ופעיל גופנית, בדרך כלל גבר, אם כי יש בקע משפעתי גם בנשים אבל זה פחות שכיח. לאו דווקא מרימי משקולות, אלא גם רצים או אנשים שפעילים בחדר כושר", הסביר ד"ר נזרי. לרוב האדם סובל מכאב עמום בצורה עמומה בעת פעילות גופנית, וזה מפסיק אחרי הפעילות. מכיוון שבהתחלה הכאב עמום, יש לא מעט אנשים שפונים לטיפול רק כשבקע גדול יותר, וכואב יותר.

גבר מרים משקולות. ShutterStock
נפוץ אצל גברים צעירים שפעילים פיזית. גבר מרים משקולות/ShutterStock

מלבד פעילות גופנית, כל דבר שמעלה את הלחץ התוך בטני עלול להעלות את הסיכון לבקע, כמו הרמת משאות כבדים, שיעול כרוני, עצירויות, גברים שסובלים מקושי במתן שתן בגל פרוסטטה מוגדלת, ועוד. ויש גם אנשים שפשוט נולדים עם בקע.

איך מאבחנים?

רופא משפחה יפנה לכירורג על סמך התלונות, והכירורג יעשה בדיקה גופנית שבה ירגיש את הבקע. "אפשר לגרום לחולה להשתעל תוך כדי שמכניסים אצבע לתוך התעלה המפשעתית, ואז אפשר להרגיש את הבקע. זו בדיקה מאוד מדויקת, אפילו טובה יותר מבדיקת אולטרסאונד", הסביר ד"ר נזרי, "במקרים שיש התלבטות שולחים גם לאולטרסאונד מפשעות".

איך מטפלים?

ראשית חשוב להבהיר כי מטפלים בבקע רק כאשר הוא גורם להפרעה למטופל. "בקע מפשעתי אסימפטומטי, שלא מפריע בכלל לחולים, זה לגמרי לגיטימי להציע מעקב של בדיקות גופניות, לראות מה קורה עם זה", הסביר ד"ר נזרי, "ואנחנו יודעים ממעקבים שעשו אחרי הרבה אנשים, שבמהלך 10 שנים, 70 אחוזים מהאנשים הופכים להיות סימפטומטיים. במקרה כזה, מה שאני תמיד ממליץ לחולים זה שלא תמיד חייבים לתקן רק בגלל שיש בקע ומישהו ראה אותו במקרה באולטרסאונד, אבל גם לא לחכות למצב שיש בלט גדול כמו כדור פינג פונג במפשעה, כי זה גם מקשה על הטיפול וגם לא נעים, והחולה סובל מזה הרבה זמן".

צפו בראיון המלא:

ד"ר ערן נזרי מסביר מה גורם להיווצרות בקע ואיך מתמודדים עם זה/מערכת וואלה!

הניתוח לתיקון בקע מבוצע בשתי גישות: ניתוח בגישה פתוחה, עם חתך לא גדול במפשעה, ואת החור שדרכו יוצאים האיברים סוגרים באמצעות רשת ואז סוגרים את המפשעה. הגישה השנייה, שמקובלת יותר היום, היא לפרוסקופית, "גישה זעיר פולשנית, שנגשים דווקא מהטבור לבקע הזה, העיקרון הוא אותו עקרון - לסגור את החור באמצעות רשת - אבל הגישה היא בחתכים קטנים יותר ונעשית דרך דופן הבטן". בשיטה זו ההחלמה מהירה יותר, והיא מאפשרת תיקון של שני הצדדים עם אותם חתכים.

בדרך כלל מאשפזים ללילה אחרי הניתוח. הניתוח לא מורכב, אבל הנחת הרשת באזור המפשעה עלולה לגרום לכאבים למשך שבועיים-חודש. "אי נוחות כתוצאה מגוף זר במפשעה", הסביר ד"ר נזרי. ב-5 אחוזים מהמקרים, החולים מפתחים כאב כרוני, אבל גם לזה יש פתרונות רפואיים היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully