וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר פונה לבית החולים לניתוח בקע וגילה שיש לו איבר מין נשי

2.2.2022 / 23:55

אב לשלושה בן 67 שנולד עם אשך אחד פונה לבית החולים עם בקע וגילה בניתוח את האשך השני שלו בנוסף לשחלה, רחם וחצוצרות

אב לשלושה בן 67 מקוסובו פונה לבית החולים לניתוח בקע לאחר שהתלונן על נפיחות במפשעה המלווה אותו מעל לעשור. רופאיו גילו להפתעתם שהבליטה שלו - שהייתה בגודל של 15 על 10 ס"מ - מכילה שחלה, רחם וחצוצרות - כמו גם את האשך השני שלו, שכן הוא נולד רק עם אשך אחד (מה שנקרא בעגה הרפואית "אשך תמיר"). הוא אובחן ב-PMDS, מצב נדיר הגורם לגברים להיוולד עם שתי קבוצות איברי הרבייה - הזכריים והנקביים.

לפי המחקר שפורסם בכתב העת Urology Case Reports, האב לשלושה נולד עם אשך אחד ואובחן עם בקע מפשעתי, מצב בו רקמה חודרת לתוך המפשעה בחלק העליון של הירך הפנימית. זהו סוג הבקע הנפוץ ביותר והוא פוגע בעיקר בגברים. אולם, לאחר שפונה לבית החולים ועבר ניתוח בקע - בו בדרך כלל הרופאים מבצעים חתך שדרכו הם דוחפים את הגוש בחזרה לבטן - מצאו הרופאים "מבנה דמוי אגס" שגילו שהוא למעשה רחם. בבדיקה מעמיקה יותר, המנתחים גילו כי המסה המוזרה מסתירה גם צוואר רחם, חצוצרה ושחלה - כמו גם את האשך החסר שלו שלא ירד לתוך שק אשכיו.

הרדמה. ShutterStock
הרופאים נותרו המומים: בתוך הבקע של המנותח נמצאו איברי רבייה נשיים. חדר ניתוח/ShutterStock

האיש אובחן מאוחר יותר עם מצב נדיר המכונה תסמונת צינור מולריאני מתמשך (PDMS), שאחד התסמינים המובהקים שלו זה בקע מפשעתי ואשכים שאינם יורדים. עד כה דווחו רק על כ-200 מקרים של גברים שמצאו לצד הפין ושק האשכים שלהם גם איברי רבייה נשיים, כשמספר המקרים המועט נובע גם מהעובדה שניתן לגלות זאת רק בניתוח.

תופעה זו מתרחשת עוד בשלבי התפתחות העובר, כאשר העובר מתחיל לפתח רחם, המכונה בשלב זה צינור מולריאני, וזה מתפרק בהתפתחות המוקדמת של הזכר. אולם במקרים נדירים מאוד זה לא קורה, מה שמוביל למצב שבו הזכר נולד עם שתי קבוצות איברי רבייה. בדרך כלל האשך היורד אצל הזכר מושך את החצוצרה והרחם לתוך הצינור שדרכו הוא ירד.

החולה שלנו סבל זה 10 שנים מגוש שנראה גדול יותר כשנעמד או השתעל - אך השתטח כששכב. במהלך הניתוח הסירו הרופאים את המסה, שהכילה את האשך האטרופי, הרחם והחצוצרות - וכן ארבעה גידולים. בדרך כלל אנשים עם PMDS נמצאים בסיכון גבוה לחוסר פוריות, אך במקרה של המטופל הזה, נראה שהמצב לא השפיע על יכולות הרבייה שלו שכן יש לו שלושה ילדים ו"פין מפותח היטב" עם פתח שופכה במקום הנכון.

רופאים מעריכים שבין 30 ל-80 אחוזים מחולי PMDS סובלים מבקע מפשעתי, אי פוריות או פסאודו-הרמפרודיט - מצב בו הם נולדים עם איברי מין חיצוניים משני המינים. במקרים אלה, ההורים צריכים להחליט איזה מין יהיה ילדם, עם ניתוח נדרש וטיפול הורמונלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully