3 מרכיבים בתזונה שלכם שיכולים לעצור דמנציה

אתם כבר יודעים שלירקות ופירות יש השפעה מצויינת על הבריאות שלכם, אבל מחקר חדש גילה שחלקם יכולים גם לעכב דמנציה. אז מה כדאי שתוסיפו לתפריט היומי שלכם?

11/05/2022

לתזונה שלנו יש תפקיד מהותי באופן שבו יראו החיים שלנו מבחינה בריאותית ונפשית, וזה נוגע כמעט לכל תחום בחיים שלו. כעת מחקר חדש מצא כי אנשים עם רמות גבוהות של שלושה נוגדי חמצון מרכזיים בדמם נוטים פחות ללקות בדמנציה. שתיים מהתרכובות - לוטאין וזאקסנטין - מצויות בשפע בירקות ועלים ירוקים, כמו גם באפונה ותרד. תפוזים ופפאיה הם המקורות העיקריים של המרכיב השלישי - בטא קריפטוקסנטין.

עוד בוואלה!

13 סיבות משכנעות במיוחד להתחיל לאכול ירוקים

לכתבה המלאה

החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר מיי ביידון, מומחית להזדקנות מהמכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב, אמרה כי הרחבת התפקוד הקוגניטיבי של אנשים היא אתגר חשוב לבריאות הציבור. "נוגדי חמצון עשויים לסייע בהגנה על המוח מפני מתח חמצוני, שעלול לגרום נזק לתאים", אמרה. אבל היא הוסיפה כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לבדוק האם נוגדי החמצון באמת "יכולים לעזור להגן על המוח מפני דמנציה".

מגנים על המוח מפני דמנציה? קיש אפונה ותרד(צילום: מערכת וואלה!, מתן שופן)

במחקר שפורסם בכתב העת Neurology, ד"ר ביידון ועמיתיה ניתחו דגימות דם של יותר מ-7,000 אמריקנים. כל המשתתפים היו בני 45 לפחות וגם עברו בדיקה גופנית וראיון בתחילת המחקר. לאחר מכן הם היו במעקב במשך 16 שנים, בממוצע, כך שהמומחים יכלו לעקוב אחר שיעורי הדמנציה. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות על סמך רמת נוגדי החמצון לוטאין וזאקסנטין ובטא-קריפטוקסנטין בדמם.

הממצאים הראו כי כל עלייה של 15.4 מיקרומול לליטר של רמות לוטאין וזאקסנטין הייתה קשורה לירידה של 7 אחוזים בסיכון לדמנציה. כל עלייה של 8.6 מיקרומול לליטר של בטא-קריפטוקסנטין הורידה את הסיכוי לפתח דמנציה ב-14 אחוזים.

ההשפעה של נוגדי חמצון על דמנציה פחתה כאשר נלקחו בחשבון גורמים אחרים, כולל השכלה, הכנסה ופעילות גופנית. "ייתכן שגורמים אלה עשויים לעזור להסביר את הקשר בין רמות נוגדי חמצון לדמנציה", הוסיפה ד"ר ביידון. הצוות גם הודה שהממצאים מוגבלים מכיוון שהם מבוססים על מדידה אחת של דם שנלקחה בתחילת המחקר, כלומר "ייתכן שהם לא משקפים את הרמות של אנשים במהלך חייהם".

עשרות מיליוני בני אדם סובלים מדמנציה בעולם.(צילום: ShutterStock)

עשרות מחקרים הראו כי תזונה עשירה בפירות וירקות יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לדמנציה, ממנה סובלים עשרות מיליוני אנשים בעולם. מומחים מאמינים כי אכילת תזונה מסוימת עלולה להשפיע על מנגנונים ביולוגיים שמעוררים דמנציה. מה שאדם אוכל יכול להיות גם קשור בעקיפין לדמנציה על ידי הגדלת הסיכון לסוכרת, השמנת יתר ומחלות לב, שידועות כקשורות לדמנציה. מחקרים עבר מצאו כי תזונה ים תיכונית, עשירה בירקות, פירות, קטניות ודגים, מורידה את לחץ הדם, המהווה גורם סיכון לדמנציה.

ד"ר ג'יימס קונל, חוקר אלצהיימר בבריטניה, אמר שממצאים קודמים על הקשר בין נוגדי חמצון לסיכון לדמנציה הראו תוצאות "מעורבות". כאשר נלקחו בחשבון גורמי אורח חיים, מצב סוציו-אקונומי ופעילות גופנית, הסיכון המופחת שהתגלה במחקר החדש "היה קטן יותר", אמר. "חשוב שהחוקרים ימשיכו לחקור את ההשפעות המגנות של נוגדי חמצון בהקשר של גורמי סיכון אחרים ויפעלו כדי להבין כיצד הם מתקשרים", אמר ד"ר קונל.

ד"ר קונל הוסיף כי "המחלות שגורמות לדמנציה מתפתחות במשך שנים רבות, אבל המחקר הזה בחן רק רמות נוגדי חמצון בנקודת זמן אחת. "למרות שהמחקר הזה מדגיש ממצא פוטנציאלי מעניין, חשוב שהמחקר ייקח ראייה ארוכת טווח של גורמים שעשויים להשפיע על הסיכון". הוא הוסיף כי "אנחנו יודעים שהסיכון לדמנציה הוא מורכב וכולל גורמים הכוללים גיל וגנטיקה וכן גורמי אורח חיים כמו התזונה שלנו. ביצוע שינויים חיוביים באורח החיים יכול להפחית את הסיכון שלנו לפתח את המחלות הגורמות לדמנציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully