וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופא הזה לא השתמש בסבון במשך 5 שנים, וזה מה שקרה לו

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 13:35

ניסוי מעניין שערך רופא מארה"ב במשך שנים גרם ללא מעט הרמת גבות, אבל בסופו יצא ספר עם מלא תובנות בריאותיות חשובות. ככה הסיפור הסתיים

כמה פעמים בשבוע מומלץ להתקלח כדי לשמור על הבריאות?/מערכת "סיפור בדקה"

אנחנו רגילים לשמוע על לא מעט דברים מוזרים שאנשים עושים לגוף שלהם, אבל כשמדובר ברופא זה כבר נהיה הרבה יותר מסקרן. ד"ר ג'יימס המבלין נקט בצעד יוצא דופן ולא סיבן את גופו במשך חמש שנים תמימות, בניסיון לחסוך כסף וזמן, אבל בעיקר לאפשר למיקרוביום של העור שלו לשגשג.

ד"ר המבלין החל את הפרויקט כשעבר לראשונה לדירה קטנה בברוקלין, ניו יורק, במהלך הקריירה הרפואית הקודמת שלו. בספרו Clean, הוא מסביר שחלק מזה היה קשור לצמצום הוצאות ולחסכון בזמן. לדבריו, הוא הבין שאם הוא מתרחץ במשך כ-30 דקות ביום, הוא מבזבז כמעט שנתיים מהחיים שלו. עם זאת, עיקרו של הפרויקט הוא הרבה יותר ביולוגי.

"עשיתי הרבה מהלכי צמצום בחיי, ובמקביל, התחלתי ללמוד על המיקרוביום של העור", אמר ד"ר המבלין בראיון שנתן ל-Today לפני כשנתיים, "בדיוק כמו המיקרוביום של המעי - יש לנו טריליוני חיידקים שחיים בתוכנו וגם על כל העור שלנו, וזה הוביל לניסויים מסוימים בניסיון לראות מה בדיוק המטרה של הרבה מהרגלי ההיגיינה ומשטרי הטיפוח והניקיון שלנו, אם למעשה אנו תמיד מכוסים בחיידקים כל הזמן, שרובם בריאים לחלוטין, ואפילו מועילים לנו".

מקלחת על הבוקר. ShutterStock
מכוסים בחיידקים טובים. גבר מתקלח/ShutterStock

אגב, ד"ר המבלין הוא לא האקדמאי הראשון שעורך ניסוי כזה. דייויד ויטלוק, מהנדס כימי מארה"ב, השתמש בעשור האחרון בתרסיס עם חיידקים חיים במקום מקלחת וגופו של האיש לא ראה סבון ומים למעלה מעשור. לטענתו השיטה לא רק ששמרה עליו נקי מריחות מיותרים, אלא עזרה לו בריפוי האקנה והאקזמה בעור ממנה סבל.

ישנן אסכולות של חוקרים שחושבים ששאנשים מתקלחים לעתים קרובות מדי, כך שהם פוגעים במיקרוביום של עצמם, כולל חיידקים בעלי פוטנציאל מועיל שמשחקים תפקיד בבריאות העור. יש אפילו עדויות לכך שמצבים כמו אקנה יכולים להיגרם בחלקם מהפרעה למיקרוביום הרגיל של העור. אבל יש כמובן חסרונות ללא להתקלח - חוץ מהעובדה שזה יכול להיות קצת מגעיל ומסריח.

ד"ר המבלין הוא רופא ולכן הוא המשיך לשטוף ידיים, בשביל ההיגיינה ובגלל מגיפת הקורונה. עם זאת, הוא גילה שריח הגוף שהיה לו עוד כשהתקלח לא היה בולט במהלך השנים שבהן לא התקלח כלל. "העור שלי לאט לאט נהיה פחות שמנוני, וקיבלתי פחות כתמי אקזמה", הוא אמר לגרדיאן, "לא הרחתי כמו עצי אורן או לבנדר, אבל גם לא הרחתי כמו בצל".

ובכל זאת, האם הוא ימליץ לאחרים לעשות את הצעד וללכת על אורח החיים ללא מקלחת? "אני לא כאן כדי להמליץ על הגישה הזו לכולם. בהרבה מובנים זה היה נורא", אמר, "אבל זה גם שינה את חיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully