וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מזהיר: זה מבנה האישיות הכי מסוכן שמוכר כיום

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 9:01

אמפתיה מזוהה כאחת מהיכולות החיוביות והחיוניות ביותר לבני אדם, אך מחקר חדש מתריע שאצל אנשים מסוימים - התכונה המבורכת הזאת יכולה דווקא להפוך אותם למסוכנים הרבה יותר מאנשים אטומים וחסרי רגישות

החיים של בני אדם, כמו גם של שאר בעלי החיים, יכולים להיות מאוד מאתגרים ומטלטלים. אחת הדרכים להפוך את החיים לקלים יותר היא להקיף את עצמנו באנשים שמבינים אותנו ויכולים להכיל גם את הדברים הלא נעימים שאנחנו מתמודדים איתם ומוציאים החוצה. היכולת הזאת נקראת אמפתיה והיא לא ייחודית רק לאדם, אלא קיימת גם אצל שאר היונקים בטבע. אותה היכולת משפיעה מאוד על ההישרדות, הבריאות והיציבות הנפשית - אך כפי שתכף נבין, היא גם עלולה להיות מסוכנת.

מחקר חדש שפורסם בפברואר 2022, מציג את התכונה החיובית לכאורה באור חדש ומעניין. כדי להבין את המסקנות שלו, כדאי להתעכב קצת על המרכיבים השונים של אמפתיה. באופן כללי, ניתן לחלק את התכונה הזאת בצורה הזאת:

אמפתיה קוגניטיבית: היכולת להבין את הרגשות של אנשים אחרים בלי להרגיש אותם בעצמנו.

אמפתיה אפקטיבית: היכולת להרגיש את מה שעובר על אנשים כאילו אנחנו חווים זאת בעצמנו.

חמלה: זוהי מיומנות שמורכבת משילוב שתי היכולות האחרות - כלומר, היכולת להבין ולהזדהות עם תחושות של אחרים.

ידיים של סבתא ונכד. ShutterStock
כולנו איפשהו על הסקאלה של האמפתיה. לא לרבים יש את כל החבילה. ידיים של איש מבוגר ואיש צעיר/ShutterStock

כל בני האדם ממוקמים בנקודות שונות על הסקאלה הרחבה של אמפתיה על כל שלושת מרכיביה. לדוגמה, אם אנחנו רואים אדם שכואב לו, יכול להיות שנדע להסביר לעצמנו למה כואב לו, אך פחות נרגיש את הכאב שלו בעצמנו. יכול להיות שנרחם עליו, בלי להבין בדיוק מה עובר עליו, ויכול להיות שפשוט יכאב לנו בלי שנדע להסביר מדוע. ייתכן, כמובן, שגם נבין, גם נזדהה וגם נביע חמלה, אך זה לא מובן מאליו כפי שנוטים לחשוב.

עוד בוואלה!

כך היכולת להרגיש אמפתיה עלולה לפגוע בנו

לכתבה המלאה

"כדי לתמרן אנשים, חייבים להבין אותם"

במחקר הנוכחי, ניתחו סוג מסוים של אמפתיה שעד כה לא בדיוק דיברו עליו. החוקרים כינו זאת "אמפתיה אפלה" או Dark Empathy. לתפיסתם, אנשים אמפתיים, בין אם הם מבינים את הרגשות של אחרים או אפילו מזדהים איתם, יכולים להיות מסוכנים מאוד, אם הם מחזיקים באחד ממבני האישיות שמוגדרים בפסיכולוגיה כ"שלישייה האפלה".

אותה השלישייה האפלה כוללת אנשים עם קווי אופי נרקיסיסטיים, פסיכופתיים או מקיאווליסטים. מקיאווליזם, נסביר, הוא מונח מקצועי שמשמש לתיאור אנשים חסרי מצפון, מניפולטיביים, רמאים וערמומיים.

אנשים שמשתייכים לאותה השלישייה המושמצת, במקרים רבים לא מרגישים אמפתיה. במחקר הנוכחי, שבמסגרתו ביצעו הערכות פסיכולוגיות ל-1,000 בני אדם, זיהו כי כ-13 אחוזים מהמשתתפים הם בעלי אופי "אפל" ורמת אמפתיה נמוכה. 34 אחוזים מהמשתתפים הוגדרו כ"טיפוסיים" - עם רמות ממוצעות של אמפתיה ותכונות אפלות, בעוד 33 אחוזים היו בעלי אמפתיה גבוהה ורמה נמוכה של תכונות אפלות.

אולם המסקנה המרכזית והמעניינת ביותר במחקר קשורה בקבוצה רביעית שעד כה לא ניתחו לעומק. החוקרים כינו את האנשים האלו "אמפתיים אפלים" וציינו כי הם היוו 20 אחוזים מכלל משתתפי המחקר. לדבריהם, האמפתיה של אותם אנשים הייתה גבוהה מהממוצע ובאה לידי ביטוי גם במישור הקוגניטיבי וגם במישור הרגשי.

ולמה זה כל כך מסוכן? כי לאנשים האלו יהיה קל בהרבה לנצל ולפגוע - בלי שאחרים סביבם בכלל יבינו שזה קורה. "במובן מסוים, זה הגיוני, כי על מנת לתמרן אחרים למען רווח אישי, או במקרים קיצוניים אף ליהנות מהכאב שלהם, חייבים שתהיה את היכולת להבין אותם", ציינו החוקרים.

יותר מסוכן מאלימות פיזית

כשהחוקרים ניתחו את אותם "אמפתיים אפלים", הם גילו שבאופן יחסי, הם מראים רמות נמוכות יותר של אגרסיה ואלימות. רבים מהם גם היו מודעים היטב לתכונות השליליות שלהם ואף העידו שהם לא אוהבים את הצדדים האלו בעצמם. חלקם אף העידו שהם סובלים מתיעוב עצמי, שמשפיע לרעה גם על היחס שלהם לאחרים.

אויור של אמפתיה. ShutterStock
אמפתיה, בידיים הלא נכונות, יכולה גם להפוך לכלי נשק. איור של חיבור בין אנשים/ShutterStock

אולם המודעות הגבוהה, מסבירים המומחים, לא באה לידי ביטוי ביחס שהם נותנים בפועל לסובבים אותם. ד"ר רמאני דורבאסולה, פסיכולוגית קלינית שלא הייתה מעורבת במחקר, הסבירה זאת כך במאמר ל-PsychCentral: "אמפתיה אפלה עלולה להיות הרסנית יותר ממבני אישיות קרים יותר ורגישים פחות. אדם כזה יכול למשוך אותך קרוב יותר - ולגרום יותר נזק וסבל כתוצאה מכך. ככל שאתה קרוב יותר למישהו, ככה יש לך את הכוח לפגוע בו יותר".

הממצאים החדשים, מקווים המומחים, יעזרו לשפוך אור חדש על האופן שבו אנחנו מנתחים אמפתיה ומתייחסים לאנשים אמפתיים. כמובן שרובם המוחלט של מי שניחנו ביכולות אמפתיות גבוהות יהיו גם רגישים, מכילים ומתחשבים יותר - אך חשוב גם שכולנו נדע להבין שזה לא תמיד המצב ואמפתיה, בידיים הלא נכונות, יכולה גם להפוך לכלי נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully