וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אתם נרקיסיסטים? 7 הסימנים האלו יעזרו לכם לגלות

אנחנו יודעים שאתם רוצים להיות אנשים טובים יותר, אבל רבים מאיתנו בכלל לא מודעים לבעיות שמסתתרות אצלנו מתחת לפני השטח כדי לתקן אותן. כך תגלו אם אתם רואים רק את עצמכם ואם הגיע הזמן לשינוי

גיף בארני סטינסון מאיך פגשתי את אמא. Giphy
wait for it. בארני סטינסון מאיך פגשתי את אמא/Giphy

אנחנו נוטים להשתמש במילה "נרקיסיסט" כקללה ובעיקר כדי לתאר אנשים שתקועים כל היום בסטורי שלהם באינסטגרם ורק מנסים לקושש לייקים וחיזוקים. אך למעשה, אנשים שבאמת סובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית, יכולים להיראות מקסימים ורגישים כלפי חוץ, או מנגד, מופנמים וביישנים - אבל הם יתקשו לתחזק מערכות יחסים רציניות או לרכוש חברי אמת ולעיתים אפילו לא יבינו למה זה קורה.

עוד בנושא:
למה אנחנו לוקחים דברים באופן אישי ואיך להפסיק עם זה
עדיין מטלטל? כך תתיידדו עם הכעס שלכם
מסתבר שהדבר הקטן הזה באמת עושה אותנו מאושרים

כמו במקרה של הרבה בעיות נפשיות אחרות, גם מי שסובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית ברוב המקרים לא ידעו בכלל שזו הבעיה שהם צריכים להתמקד בה. אז כדי לעזור לכם להבין אם גם לכם יש תסביכים לא פתורים שהגיע הזמן להתמודד איתם, ריכזנו בשבילכם את הסימנים הבולטים ביותר להפרעה הנפוצה הזאת:

1. אין לכם רוח ספורטיבית

אם כשאתם מנצחים במשחקי ספורט אתם חייבים שכולם יבינו כמה אתם אלופים וכשאתם מפסידים אתם יכולים לשרוף את המגרש מעצבים, כנראה שאתם זקוקים להערצה ולחיזוקים יותר משאתם משערים. נרקיסיסטים נוטים לשמוח לאידם של חבריהם בכל פעם שהם מנצחים במשחק ובמקרה של הפסד הם יאשימו את השופט, הכדור או המגרש - הכול חוץ מאת עצמם.

2. אתם חושבים שכולם טיפשים

במכון למחקר והערכת האישיות באוניברסיטת קליפורניה פרסמו מחקר שמתאר שני סוגים של נרקיסיסטים. הסוג הראשון כולל אנשים אגרסיביים, קולניים ובולטים - כאלה שאי אפשר לפספס, אבל הסוג השני כולל אנשים שכנראה לא ננחש לעולם שהם כאלה. מדובר באנשים ביישנים, רגישים, מתגוננים וחרדתיים.

אולם, כל האנשים האלו חולקים תכונה אחת משותפת - יהירות כלפי שאר הסובבים אותם. הם יזלזלו באנשים אחרים גם בלי שהכירו אותם, יניחו שרוב האנשים בעולם פחות חכמים מהם ויתנשאו מעליהם - גם אם אין להם יתרון ברור על פניהם.

עוד בוואלה!

האם אהוד ברק הוא האיש הכי נרקיסיסט בישראל?

לכתבה המלאה

3. אתם לא מפסיקים לקלל

הפסיכולוגים ניקולס הולצמן ומייקל סטרוב מאוניברסיטת וושינגטון החליטו לחקור את קווי האופי המשותפים של נרקיסיסטים. במחקר שלהם הם נתנו לאלפי אנשים למלא שאלוני אישיות וגילו כי אלו שזוהו כנרקיסיסטים ברמות הגבוהות ביותר גם נטו לקלל הרבה יותר מאחרים. האנשים האלו גם אהבו להתווכח עם אחרים. בנוסף קבעו החוקרים כי נרקיסיסטים נוטים להשתמש יותר בשפה בוטה, מינית ופרובוקטיבית.

4. אתם נלחמים ברגשות שלכם

"עצם העובדה שאנחנו מרגישים משהו בנוכחות אנשים אחרים, מעידה כמה השפעה יש לבני משפחה, לחברים, לבני זוג ואפילו לטרגדיות ולכישלונות על היציבות שלנו", הסביר הפסיכולוג קרייג מלכין מאוניברסיטת הרווארד בראיון להפינגטון פוסט.

זו, הוא אומר, בדיוק הסיבה שנרקיסיסטים שונאים להתמודד עם רגשות. רגשות מערערים את תחושת העצמאות והאוטונומיה שיש לנו על עצמנו. כשאנחנו מרגישים משהו, אנחנו למעשה מודים בכך שלאחרים יש כוח אדיר להשפיע עלינו - דבר שלנרקיסיסטים קשה מאוד לקבל. לכן, אדם כזה נוטה לשנות נושא במהירות בשיחה כשרגשות צפים - בייחוד אם מדובר באלו שלו.

5. במקום להקשיב, אתם מחכים לתור שלכם לדבר

גם הפסיכולוגית אניטה וונגליסטי מאוניברסיטת טקסס בחנה נרקיסיסטים על מנת לזהות נקודות השקה בניהם. היא מצאה כי אנשים עם ההפרעה הזאת בדרך כלל נוטים להעמיד פנים שהם מקשיבים לשיחות בזמן שהם חושבים על הדבר הנכון להגיד כשהאם שמולם סוף סוף יסיים לדבר. אנשים אלו גם תמיד יעדיפו להסיט את נושא השיחה לכיוונם ויאבדו עניין כאשר לא מדברים על נושא שחשוב להם או שנוגע אליהם באופן ישיר.

6. אתם רומנטיקנים חסרי תקנה

אנשים חושבים שרומנטיקנים אוהבים להעניק ולתת הכול לחצי השנים שלהם מתוך רצון טהור לעשות טוב - אבל האמת היא שהם עושים את זה פשוט כי זה גורם להם להרגיש נאהבים ונחשקים בעצמם. פסיכולוגים מדגישים כי נרקיסיסטים נוטים להתאהב מהר מאוד ובקלות - בדרך כלל באנשים שהם לא מכירים כל כך טוב. הם יחשבו שהפרטנר שלהם מושלם בכל מובן - כי הוא חייב להיות כמובן, כדי להתאים את עצמו לשלמות שלהם.

אבל עם הזמן הם יגלו שאהבת חייהם לא כזאת מושלמת כמו שהם חשבו, יזהו את הפגמים שבה ויסיימו את מערכת היחסים. הפסיכולוגים האמריקנים קית' קמבל וג'ושוע פוסטר מצאו בעבודת המחקר שלהם כי מערכות יחסים של נרקיסיסטים נוטות להחזיק כארבעה חודשים בממוצע.

7. ההורים שלכם העריצו אתכם - אבל לא התייחסו אליכם מספיק

בסופו של דבר, כמו שפרויד האמין, ההורים שלנו "אשמים" בכל הבעיות הנפשיות שלנו. מחקר מעניין מצא כי אנשים שזכו להערצה מצד הוריהם, אך מצד שני לא זכו למספיק תשומת לב מהם, נמצאים בסבירות הגבוהה ביותר לסבול מהפרעת אישיות נרקיסיסטית.

התנהגות כזאת מצד ההורים, בייחוד אם היא לא עקבית ומבלבלת, תיצור מצב של "מקל וגזר" שבו הילדים מצד אחד מאמינים שהם הכי טובים, מוכשרים ויפים, ומצד שני צמאים כל כך לתשומת לב ולהכרה שהם לא זוכים להן. לכן ילדים כאלו יגדלו להיות מבוגרים שניזונים מאוד מתשומת לב ומליטופים לאגו - שאף פעם לא יהיו מספיקים כדי למלא את החלל שההורים שלהם יצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully