וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק לשני אחוזים מהאנשים יש את מבנה האישיות הייחודי הזה

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 7:59

האינטואיציה שלכם סופר מדויקת? אתם יותר מדי ממוקדי מטרה? לא בדיוק עפים על אירועים חברתיים? יכול להיות שגם אתם חלק מקבוצה קטנה באוכלוסייה שחיה עם מבנה האישיות שאמנם טומן בחובו יתרונות רבים - אך גם מגיע עם אתגרים ייחודיים ולא פשוטים

כלים רבים משמשים פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומאבחנים שרוצים לבחון ולנתח את האישיות של האדם שלפניהם. אחד הכלים הפופולריים בתחום הזה הוא שאלון האישיות של מאייר-בריגס - Myers-Briggs Type Indicator או MBTI. השאלון הזה, שזוכה לאהדה רבה אך גם סופג לא מעט ביקורות, מבוסס על התיאוריה של פסיכיאטר בשם קרל גוסטב יונג, שהורחבה והתפתחה על ידי הפסיכולוגית קתרין קוק בריגס וביתה איזבל בריגס מיירס בתקופת מלחמת העולם השנייה.

בבסיס השאלון עומדת ההנחה שאת כל האנשים בעולם ניתן לחלק ל-16 "טיפוסים", אשר נבדלים זה מזה בדפוסי ההתנהגות, בכישורים הייחודיים ובתפיסות העולם שלהם. אחד מסוגי האישיות הנדירים ביותר ברשימה הזאת מאובחן רק אצל כ-2 אחוזים מהאנשים וכולל קווי אופי ייחודיים שמעניין להכיר.

ה"טיפוס" הזה מכונה בקרב מומחים בתחום כ"ארכיטקט", "אינטלקטואל" או "מדען". אלו אנשים מופנמים, אינטואיטיביים ושיפוטיים, שנוטים לחשוב לעומק על כל דבר ולהרהר בהחלטות גדולות. גם ראשי התיבות של מבנה האישיות האלו מתארות את התכונות האלו - INTJ- introverted, intuitive, thinking, and judging.

אילון מאסק. Britta Pederson, AP
INTJ ללא ספק. אילון מאסק/AP, Britta Pederson

ד"ר דריו נרדי, מומחה למדעי המוח שחיבר ספר בשם Neuroscience of Personality, סיפר בראיון בנושא לאתר MindBodyGreen כי "אנשים כאלו כל הזמן נראים מאוד עסוקים. הסביבה תתפוס אותם כאנשים מופנמים ומסודרים, עם חשיבה יזמית ונטייה לעבוד קשה כדי להשיג את המטרות שלהם".

גם ד"ר כריסטינה הלט, פסיכולוגית קלינית, הסבירה באותו הריאיון: "אנשים אלו הם לעיתים קרובות אינטליגנטיים מאוד ובעלי יכולת אבחנה גבוהה. האינטואיציה שלהם חזקה מאוד והם מגבשים אותה מתוך ראייה רחבה של ה'תמונה הגדולה'. הם מייצרים דפוסים וקישורים שאולי לא נראים הגיוניים לצופים מהצד - אבל עוזרים להם לתפוס את המציאות בצורה שייחודית רק להם".

עוד בוואלה!

מחקר חדש קובע: טיפול יכול לשנות את האישיות שלכם

לכתבה המלאה

יש גם חסרונות לאישיות המיוחדת

אם אתם מזהים את עצמכם בתיאור הזה והצלחנו ללטף לכם קצת את האגו, זה המקום גם לציין שלא הכול ורוד בחיים של אנשי ה-INTJ. מומחים מדגישים כי אנשים אלו בדרך כלל יהיו חסרי טקט ויגידו דברים בתזמון לא נכון שעלול לפגוע בהם ובמערכות היחסים שלהם. הם גם מאופיינים בדפוסי חשיבה אובססיביים שיגרמו ל"ראיית מנהרה" - הסתכלות צרה על מטרות מידיות - שלא תאפשר תכנון יעיל לטווח ארוך.

אלו אנשים שעלולים לסבול בסבירות גבוהה יותר מחרדה ויתקשו להירגע. הם בדרך כלל יהיו חסרי סבלנות - וינסו להשיג את המטרות שלהם בכל מחיר - גם אם זה יפגע בבריאות הגופנית והנפשית שלהם או באנשים שאוהבים אותם.

גרטה תונברג בצעדת האקלים בבריסל, בלגיה, 6 במרץ 2020. רויטרס
מופנמים ואינטיליגנטים. גרטה תונברג/רויטרס

גם במערכות יחסים, צפויים להם קשיים רבים. בשלבים הראשונים של הזוגיות הם עלולים לחשוב ולנתח יותר מדי, דבר שגם יקשה עליהם להתמסד ולהתחייב. הם לא ממהרים להיקשר ולא כופים את עצמם על בני או בנות הזוג. הם יכולים להיתפס כאנוכיים מאוד ולשים את הצרכים שלהם לפני אלו של החצי השני שלהם - בעיקר כשהם לחוצים ועמוסים מאוד.

העצמאות היא דבר שמאוד חשוב להם. הם לא יוותרו עליה כל כך מהר - דבר שעלול לפגוע ביכולתם לשגשג בתוך מערכת יחסים. ה"סוללה החברתית" שלהם נוטה להתרוקן מהר - מה שעלול לגרום לאחרים לחשוב שהם סנובים או לא סבלניים. "אנשים כאלו יקשיבו לך רק אם יש לך משהו חדש ללמד אותם או פתרון לבעיה שמפריעה להם", מדגיש ד"ר נרדי.

אז איך מנתבים את כל זה למקום חיובי?

אנשים עם מבנה אישיות ייחודי כמו INTJ, מרגישים לא פעם ניכור וריחוק מהסביבה. הם חשים שהם שונים מאוד ושיש המון פערים שאינם ניתנים לגישור בינם לבין החברים, הקולגות ואפילו בני המשפחה שלהם. אם אתם מזהים את זה בעצמכם, קודם כל חשוב להבין את מבנה האישיות הייחודי שלכם - ולהזכיר לעצמכם שלמצב הזה, כמו לכל מצב אחר, יש הרבה חסרונות אבל גם יתרונות. בהקשר הזה, ד"ר נרדי אומר ש"אתם אף פעם לא תהיו כמו רוב האנשים. תתרגלו לזה ותפיקו מזה את המרב".

אז איך בדיוק עושים את זה? קודם כל תהיו ברורים לגבי המטרות שהכי חשוב לכם להשיג ותסננו את כל השאר. אתם אנשים שככל שתהיה להם תוכנית מדויקת יותר לגבי עבודה, מערכות יחסים, ניהול פיננסי ומגורים - כך יהיה לכם קל יותר לצמצם את רעשי הרקע שמכניסים המון לחץ וחרדה לחיים.

החשיבה האובססיבית והחרדה המובנית שלכם יכולות מאוד להעיק, אבל גם לתת לכם המון רוח גבית להשגת המטרות שלכם. חשוב להכיר את הנטיות האלו שלכם, להבין מתי הן מועילות ולגבש טכניקות הרגעה שיסייעו להתמודד עם הזמנים שבהם הן פחות תורמות לכם. בנוסף, למרות שאתם אוהבים את השקט שלכם, כדאי לפעמים דווקא ללכת נגד הרצון הטבעי הזה ולנסות להכניס עוד כמה אנשים לחיים שלכם. למרות שזה לא תמיד יהיה קל, זה יתרום לכם בהרבה דרכים שאתם לא בהכרח מודעים אליהן כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully