וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב החליטו לבטל את הזזת השעון. האם גם אנחנו צריכים?

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 11:23

מחקרים מראים כי הזזת השעון, שינוי קטן לכאורה, יכולה להשפיע על מצב הרוח, הסיכוי לתאונות ואפילו בריאות הלב. אחרי שבארה"ב ובאירופה כבר החליטו להשתחרר מזה - אולי הגיע הזמן שגם אנחנו נתקדם?

בווידאו: מעבר לשעון קיץ - בשעה 2 לפנות בוקר מזיזים את מחוגי השעון שעה קדימה/עיצוב גרפי: תומר פרלנדס

ב-13 במרץ, הזיזו בארצות הברית, כמו במדינות רבות בעולם, את כל השעונים שעה אחת קדימה - כדי ליהנות מעוד זמן יקר של שמש בשעות הערב. הבעיה עם הזזת השעון בתקופה הזאת, כפי שכולנו יודעים, היא העובדה שבלילה הספציפי הזה מפסידים שעת שינה שלמה וחיונית. כנראה שההפסד הזה כאב במיוחד לחברי הסנאט האמריקאי השנה, כי הם הצביעו פה אחד להפסיק את שינוי השעה בסתיו ובאביב.

ההחלטה הזאת עדיין צריכה לעבור לאישור בית הנבחרים והנשיא ג'ו ביידן, אך מעניין להבין עד כמה בדיוק היא משפיעה על החיים עצמם. כשבוחנים את זה לעומק, מבינים שגם לשינוי המשמעותי הזה יש השלכות על הבריאות של כולנו. אז אם גם אתם כועסים שבחורף הימים הקצרים ממילא הופכים קצרים עוד יותר, או שאתם לא רוצים לאבד שעת שינה בכל פעם שהאביב מגיע (וזה קורה ממש מחר) - בואו נבין מה בדיוק יקרה לבריאות שלנו אם נלך בעקבות חברינו האמריקאים:

איך הזזת השעון משפיעה על הבריאות?

מוזר לחשוב ששינוי של שעה אחת באמת משפיע עלינו, אבל מחקרים רבים מראים שזה בהחלט המצב. אחת הסקירות המדעיות המפחידות שכנראה הובאה למקבלי ההחלטות בארצות הברית, פורסמה ב-2019 וריכזה נתונים רבים שנאספו על ההשפעה של הזזת השעון על בריאות הלב. החוקרים סיכמו כי בימים שלאחר הזזת השעון, בסתיו ובאביב, עלתה השכיחות של התקפי לב.

עוד בוואלה!

ממש עוד מעט עוברים לשעון קיץ. כך זה ישפיע עליכם

לכתבה המלאה

הקשר הזה אולי ייראה לכם משונה, אך בקהילה המדעית מכירים אותו היטב. ב-2015 פורסם מחקר נוסף שבו ראו כי ביומיים שלאחר הזזת השעון, השכיחות של אירועי שבץ מוחי עלתה ב-8 אחוזים. בנוסף ראו החוקרים כי בקרב חולי סרטן, הסיכון לשבץ עלה ב-25 אחוזים. בקרב בני 65 ומעלה, הסיכון עלה בשיעור של 20 אחוזים.

ולא רק הלב והמוח עלולים להיות מושפעים לרעה. מחקר נוסף שפורסם ב-2020, מצא כי בימים האלו יש עלייה ממוצעת של 6 אחוזים גם בסיכון לתאונות דרכים בארצות הברית. אם זה לא מספיק, מחקר אחר גילה כי בתי החולים דיווחו על עלייה של 11 אחוזים בממוצע בשכיחות תסמיני דיכאון.

מעבר בין שעון קיץ ובין שעון חורף. Giphy
הזזת השעון משפיעה עלינו יותר ממה שאנחנו חושבים. שעון/Giphy

ד"ר צ'ארלס זייסלר, מנהל המחלקה להפרעות שינה בבית החולים בריגהם אנד וימנס בבוסטון, הסביר בראיון ל-WebMD כי "עקביות בתזמון השינה, חשובה באותה מידה כמו משך הזמן שאנחנו ישנים - ויש הרבה מחקרים שמעידים על כך". לדבריו, רוב האנשים לא חושבים ששינוי של שעה יהיה משמעותי לבריאות שלהם - וזה נכון שרובנו מסתגלים לכך די מהר, אבל הנתונים שהצגנו, ועוד רבים אחרים, מראים שברמה הרחבה יותר, להחלטה הזאת בהחלט יש השפעה על בריאות הציבור.

אז למה בעצם ממשיכים להזיז את השעון בכל שנה?

הזזת השעון היא מנהג שהתחיל עוד במאה ה-18 לספירה ועל פי ההערכות הושפע מהאב המייסד של ארצות הברית, בנג'מין פרנקלין. המנהג התחיל, כידוע, כדי לסייע לחקלאים ולאנשים עובדים לנצל יותר שעות שמש בכל יום לעבודה - ובכך להשפיע לטובה על הכלכלה וגם על האנשים עצמם. הטיעון הכלכלי עדיין נוכח ומשמעותי כשמדברים על ביטול הזזת השעון, אך בפועל, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך שככל הנראה, למצב הקיים אין השפעה מיטיבה על הכלכלה. חלק מהמחקרים אף מצביעים על נזק אפשרי שנגרם מהזזת השעון.

אשה מתעוררת מסיוט. Giphy
לקום לבוקר חשוך זה גם לא כיף גדול. אישה מתעוררת/Giphy

אין ספק שכל החלטה משמעותית כזאת תשפיע, לטובה ולרעה, על אנשים שונים. האמריקאים כאמור מצויים בהליכים סופיים של אישור ההחלטה, אך גם שם יש מי שמזהירים שמה שנראה טוב בתיאוריה, לא בהכרח יעמוד במבחן המציאות. ב-Washingtonian מזכירים כי בשנות ה-70 כבר ניסו לבטל את הזזת השעון בארצות הברית בעקבות רוב שתמך בכך, אך ההחלטה בוטלה לאחר שהציבור "שנא את זה", לדבריהם. למאמר צירפו את הכתבה המקורית שפורסמה אז בוושינגטון פוסט, בה אימהות תיארו איך שלחו את ילדיהן עם פנסים לבית הספר בשעות הבוקר.

גם באירופה כבר קיוו לבטל את שעון הקיץ עוד בשנה שעברה, בהוראת האיחוד האירופי, אך מכשולים בירוקרטיים, שכוללים בין היתר את יציאת בריטניה מהאיחוד, מעכבים את השינוי. עם זאת, ברוב מדינות אפריקה, דרום אמריקה ואסיה כבר הפסיקו עם המנהג הזה ולנו בישראל נותר רק להבין בעצמנו האם אנחנו רוצים להמשיך להרוויח ולהפסיד שעות - או לשמור על איזון כל השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • שעון קיץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully