התוסף הפופולרי שיכול להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן

תוספי תזונה עשויים, במקרים מסוימים, לשפר את הבריאות ולהפחית את הסיכון למחלות, אך במצבים אחרים הם עלולים לעשות בדיוק את ההיפך ולהעמיד אתכם בסיכון. הנה דוגמה לתוסף שלרוב האנשים יש מספיק ממנו - ונטילה שלא לצורך יכולה להיות בעייתית

22/03/2022

תוספי תזונה הופכים יותר ויותר פופולריים בשנים האחרונות, בטח מאז שהתחלנו להתמודד עם מגיפת הקורונה שמדגישה יותר מתמיד את חשיבות החיזוק של מערכות ההגנה הטבעיות של הגוף. חלק מהאנשים נוטים לחשוב שמכיוון שלא מדובר בתרופות מרשם, כל תוספי התזונה בטוחים לשימוש ולא יפגעו בבריאות, אך חשוב להבין שזה לא תמיד המצב - בטח אם אין לכם מחסור בתוסף שאתם צורכים.

חלק מהתוספים יכולים לגרום לתופעות לוואי לא נעימות, כמו בעיות בעיכול, בחילות או פריחה על העור. במקרים קיצוניים יותר, מזהירים המומחים, זה עלול אף להגדיל את הסיכוי לפתח מחלות שונות, בהן מחלת הסרטן.

עוד בוואלה!

4 מיתוסים על ויטמינים שאתם חייבים לשכוח, ואחד שדווקא לא

לכתבה המלאה

מחקר שפורסם במרס 2022 מתריע כי תוסף פופולרי שאנשים רבים צורכים באופן קבוע, עלול להגביר את הסיכון לחלות בסרטן הריאות. במחקר בחנו נתונים על יותר מ-63 אלף בני אדם בסינגפור, שנאספו החל מ-1993 במשך 25 שנים. המסקנות מצביעות על קשר בין צריכה מוגברת של ויטמין B12 לבין סיכון מוגבר "במידה משמעותית" לפתח סרטן ריאות.

מדף בצורת כוורת מלא בוויטמינים ותרופות. ShutterStock
יכולים להיות מסוכנים. ויטמינים(צילום: ShutterStock)

"הקשר הזה היה בולט יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים והיה נפוץ יותר בקרב מי שסובלים מאדנוקרצינומה (סוג סרטן שפוגע בבלוטות הריאה ונחשב לנפוץ ביותר)", ציינו החוקרים. חשוב להוסיף כי זהו אינו המחקר הראשון שמצביע על קשר כזה. הוא בוצע לאחר שכמה עבודות אקדמיות בעבר הגיעו למסקנות דומות.

רובנו בכלל לא צריכים ליטול את התוסף הזה

עד לשנים האחרונות, התפיסה הרווחת הייתה שנטילת ויטמין B12 עשויה להגן מפני מחלת הסרטן, עד שממצאים חדשים התריעו כי יכול להיות שדווקא ההיפך הוא הנכון. במחקר שפורסם ב-2017, מומחים מאוניברסיטת אוהיו בארצות הברית התריעו על קשר בין נטילת הוויטמינים B12 ו-B6 לבין סיכון מוגבר לסרטן הריאות, בעיקר בקרב גברים, שעלה עוד יותר בקרב מעשנים פעילים.

במחקר הזה, הסיכון המוגבר לסרטן ניכר בקרב אנשים שצרכו ויטמין B6 בשיעור של יותר מ-20 מ"ג ביום וכן ויטמין B12 בשיעור של 55 מיקרוגרם ביום. זה המקום להרגיע ולהדגיש כי מדובר בכמות גבוהה בהרבה ממה שרוב האנשים צורכים וגם גבוהה מזו של כמות הוויטמינים האלו ברוב תוספי המולטי-ויטמינים.

לשם ההשוואה, משרד הבריאות בישראל ממליץ על צריכה של 1.3-1.5 מ"ג של ויטמין B6 וכן 2.4 מיקרוגרם של ויטמין B12 לאנשים בוגרים בכל הגילים. על פי נתונים שהציג המשרד, כ-60 אחוזים מהאנשים כבר צורכים מספיק B6 מהתזונה, כאשר הנתון המקביל על צריכת ויטמין B12 נמוך, אבל עדיין לא מדאיג - 49.9 אחוזים צורכים מספיק ממנו כל הזמן ולא צריכים ליטול תוספים.

באופן כללי, הדרך הטובה ביותר להבטיח שאתם לא צורכים תוספים שמזיקים לגוף שלכם, היא פשוט לבצע בדיקות דם תקופתיות ולהשלים רק תוספים שהגוף שלכם באמת זקוק להם ושהרופא ממליץ עליהם. ובהקשר של הוויטמינים המדוברים, יכול מאוד להיות שאתם כבר צורכים מספיק מהם מהאוכל. ויטמין B6 נמצא במאכלים רבים כמו עוף, דגים, אגוזים, פולי סויה, נבט חיטה, שיבלת שועל, בננה וחלב. B12 מצוי גם הוא בבשר, דגים וחלב - וגם בביצים ובדגני בוקר מסוימים. בקרב אנשים שנמנעים מבשר וחלב, יכול כמובן להופיע מחסור, אך כאמור, עדיף לבדוק כל מקרה לגופו.

מחסור בוויטמין B12 יכול גם להתבטא באנמיה ממארת (Pernicious Anemia), שדורשת טיפול ממוקד יותר באמצעות כדורים או זריקות. גם אנשים מבוגרים עם מחסור בוויטמין הזה, או מי שסובלים מירידה בחומציות הקיבה בהחלט יכולים לשפר את בריאותם באמצעות התוסף, אך כאמור, חשוב לעשות זאת תחת מעקב רפואי, בטח אם אתם נוטלים תוספים אחרים או חווים תופעות לא מוסברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully