וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרעם ביום בהיר: איך מאבחנים גידולים במוח?

איריס קול

11.3.2022 / 7:26

חלק לא קטן מהגידולים במוח מתגלים לגמרי במקרה, ואילו לאחרים יש תסמינים דרמטיים, מאוד. והחלק המפחיד באמת - לא באמת ידוע למה זה קורה, או איך אפשר למנוע את זה. מנתחת מוח מסבירה את כל מה שצריך לדעת על גידולים במוח

סרטן היא מחלה מפחידה, ומפחיד עוד יותר צירוף המילים "גידול במוח". פרופ' רחלי גרוסמן, מנהלת המרכז לגידולי מוח במערך הנוירוכירורגי בבית החולים איכילוב, התארחה באולפן מרפאת מומחים וסיפרה לנו איך מתמודדים עם אבחנה דרמטית, כזו ואיך מטפלים בגידולים במוח.

ראשית, נתחיל במסר מרגיע עבור כל מי שמאבחן את עצמו בכל מחלה שהוא קורא עליה. "הרבה אנשים סובלים מכאבי ראש, אבל לרובם המכריע אין גידול במוח", אמרה פרופ' גרוסמן, "חלק מהאנשים שיש להם גידולים במוח יסבלו מכאבי ראש, רק חלק". בהקשר זה חשוב לציין כי גידולים במוח יכולים להשפיע בדרכים שונות, יש כאלה שיחוו תסמינים דרמטיים, בשל האזור במוח שבו יש גידול, בזמן שאחרים לא ירגישו כלום.

"אצל חלק מהאנשים הגידול יתגלה באופן מקרי. הם יגיעו למיון בגלל איזושהי חבלה בראש ויעשו CT, ועל הדרך יגלו גידול במוח. והם לא ידעו ולא הרגישו", הסבירה פרופ' גרוסמן, "כלל, הסימפטומים של גידול במוח תלויים בגודל הגידול, מיקום הגידול ובקצב הגדילה שלו. כלומר, אם יש גידול שהוא קטן אבל ממוקם במקום מאוד תפקודי, למשל האזור המוטורי או השפתי, והוא גידול מאוד אגרסיבי שגדל מהר, אז הוא יגרום מהר מאוד לסימפטומים נוירולוגים שיבואו לידי ביטוי בעצימות גבוהה".

עוד בוואלה!

לאנשים האלה כואב כל הזמן, בכל מקום. איך חיים עם זה?

לכתבה המלאה
רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
בלא מעט מקרים מגלים את הגידול לגמרי במקרה. סריקות מוח/ShutterStock

היא הוסיפה ותיארה כי "יכול להיות שבן אדם באופן דרמטי פתאום לא יכול לדבר, ואז לוקח זמן והדיבור חוזר, או שאותו דבר קורה במוטוריקה, מתחיל פתאום לפרכס ונותר עם חולשה של אחד הצדדים בגוף, ולאט לאט חוזר לעצמוו, ויכול להיות גם שהתסמינים יהיו הדרגתיים. שיהיה פתאום שינוי באישיות - מבן אדם מאוד פעיל ומעורב חברתית, הוא יהפוך להיות אדם פחות פעיל ויותר מופנם, זה מאפיין גידולים של האונות המצחיות. יכול להיות גם גידול שלוחץ על עצבי הראייה, ואז הראייה תלך ותידרדר, לא תמיד שמים לב לזה, עד שיום אחד קורית איזה תאונת דרכים".

כאשר התסמינים הם הדרגתיים, אנשים רבים לא יחשבו בכלל לבדוק אותם. "באמצע החיים יש לנו הרבה רזרבות ואפשר לפצות על זה, ויש גם הרבה תירוצים - אני עייף, עמוס, יש קורונה", אמרה פרופ' גרוסמן, ולכן לעיתים לוקח זמן לאבחן את הגידול. הדרך לאבחון עוברת בהדמיה מוחית, כאשר הבסיסית ביותר היא CT מוח, ואם מאבחנים גידול מתקדמים לעבר בדיקות יותר מכוונות - כמו MRI - שנותנות יותר מידע על הגידול ועל המיקום שלו, כדי לדעת איך להתקדם הלאה.

יש יותר מ-100 סוגים של גידולים במוח

"יש המון סוגים של גידולי מוח", הסבירה פרופ' גרוסמן, "למעשה, יש יותר מ-100 סוגים של גידולים במוח, והם מאוד שונים אחד מהשני בהתנהגות הביולוגית ובדרכי הטיפול - חלקם מאפיינים אוכלוסייה יותר צעירה, וחלקם יותר מבוגרת. זה שק מאוד גדול של מחלות, שמאוד שונות אחת מהשנייה, והטיפול הוא בהתאם".

איריס קול מראיינת את פרופ' רחלי גרוסמן בנושא גידולים במוח/מערכת וואלה

בהקשר זה חשוב לציין כי לא נמצא קשר בין תזונה או ספורט לבין הימצאות של גידולים במוח. "למעשה, ברוב המכריע של המקרים לא ידוע מה הסיבה", אמרה פרופ' גרוסמן, "לרוב זה ספורדי, כרעם ביום בריא. בלי שום סיבה נראית לעין". האמירה הזו מאוד מפחידה, אבל כדאי לדעת גם שעם טיפולים מתקדמים וניתוחים חדשניים, והם באמת מאוד חדשניים, סיכוי ההחלמה הולכים וגדלים.

"זה נורא מפחיד, אבל צריך לקחת נשימה ארוכה ולהיות מסוגל להתמודד ולהיות אופטימי, כי יש הרבה מקום לאופטימיות", סיכמה פרופ' גרוסמן, "זה נורא מפחיד ונראה סוף עולם, אבל ברוב המקרים - היום זה כבר לא".

למידע נוסף על הניתוחים השונים והטיפולים המתקדמים בגידולי מוח - האזינו לפרק המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully