וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תזונה עשירה בירקות יכולה למנוע מחלות לב?

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 8:26

אתם בוודאי מכירים את ההנחיה הבריאותית לאכול פירות וירקות בכל יום כדי לסייע לבריאות שלנו. אבל האם זה גם מונע מחלות לב וכלי דם כפי שמחקרי עבר הראו? לחוקרים האלה יש תשובה קצת אחרת

רוב המחקרים שעוסקים במחלות לב מתרכזים בין היתר בתזונה כאמצעי למניעתן. כעת, מחקר חדש מצא כי אכילת ירקות אינה דרך בטוחה למניעת מחלות לב. הממצאים, של חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, קוראים תיגר על מחקרים קודמים המצביעים על קשר בין צריכת ירקות גבוהה יותר לסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם.

מחלות לב וכלי דם עלולות להיות קטלניות ולהוביל לשבץ או התקף לב. מדובר באחד מגורמי המוות העיקריים בעולם, אך כזה שכאמור ניתן למניעה חלקית על ידי אורח חיים בריא.

במחקר החדש שפורסם בכתב העת Frontiers in Nutrition, החוקרים מזהירים ומבהירים כי ייתכן שמחקרים קודמים לא לקחו בחשבון גורמי אורח חיים אחרים כמו צריכת בשר, שתיית אלכוהול ועישון, או גורמים סוציו-אקונומיים כמו הכנסה והשכלה.

למרות הטענות של המחקר, החוקרים הדגישו כי תזונה מאוזנת ושמירה על משקל תקין הם גורמים חשובים ביותר בכל הנוגע להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. וחשוב לזכור כי לפי ארגון הבריאות העולמי, אם נשלב פירות וירקות בתפריט השבועי, נפחית את הסיכון שלנו לחלות במחלות לב ובסוגים מסוימים של סרטן. בהמלצות התזונתיות החדשות שפורסמו על ידי משרד הבריאות בישראל, ישנה ההמלצה לצרוך לפחות 5 מנות פירות וירקות ביום, ורצוי במגוון צבעים.

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
עדיין מאוד חשוב לאכול בריא. ארוחת בוקר קטוגנית/ShutterStock

ובכל זאת, החוקרים של מהחקר החדש לא מתרגשים. "המחקר הגדול שלנו לא מצא ראיות להשפעה מגנה של צריכת ירקות על התרחשות של מחלות לב וכלי דם", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר צ'י פנג, אפידמיולוג במחלקה לבריאות האוכלוסין של נופילד באוניברסיטת אוקספורד. הוא הסביר כי מה שנראה כמו הפחתה בסיכון שקשורה לאכילת ירקות, למעשה מושפעת מגורמים אחרים כמו הבדלים במצב סוציו-אקונומי או הרגלי אורח חיים.

עוד בוואלה!

התסמינים המוזרים שמגיעים רגע לפני התקף לב

לכתבה המלאה

החוקרים בחנו נתונים מ-399,586 אנשים שנרשמו למחקר הביובנק הבריטי. מתוך כמעט 400 אלף דגימות שנבדקו, 4.5 אחוזים פיתחו מחלות לב וכלי דם. ניתוח מקורי של נתונים אלה מצא שאלו עם צריכת הירקות הגבוהה ביותר הפחיתו את הסיכון שלהם למות ממחלות לב ב-15 אחוזים. עם זאת, השפעה זו נחלשה כאשר נלקחו בחשבון גורמים סוציו-אקונומיים, תזונתיים ובריאותיים אפשריים.

הביקורת למחקר הזה לא איחרה לבוא. "למרות שהמחקר הזה מצא שאכילת יותר ירקות לא קשורה לסיכון נמוך יותר למחלות לב ברגע שנלקחו בחשבון גורמי אורח חיים וגורמים אחרים, זה לא אומר שעלינו להפסיק לאכול ירקות", הסבירו חוקרים.

"התוצאות אינן מפתיעות. בחירת מרכיב אחד בודד והנחה שרק הוספתו לתזונה, למשל, ירקות, לא צפויה להביא להשפעה הרצויה", אמרה אליס ליכטנשטיין, מנהלת ומדענית בכירה במעבדה לתזונה קרדיווסקולרית של אוניברסיטת טאפטס, לאתר CNN, "דבר אחד שהתברר בעשור האחרון הוא שאנחנו לא צריכים להסתכל על מזונות בודדים או חומרים מזינים, אלא על כל דפוס התזונה", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully