פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אחרי התקף לב: התפריט שיפחית במידה דרמטית את הסיכון לאירוע נוסף

      כולם יודעים שהתזונה משפיעה מאוד על הבריאות, אך במקרים מסוימים היא יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות - לא פחות. לאנשים שעברו התקף לב, תזונה נכונה יכולה להפחית את הסיכון לאירוע נוסף. בואו נבין איך בדיוק זה עובד

      כאב בטן (ShutterStock)
      ביטוי עוצמתי ומפחיד לתהליך ארוך וממושך. התקף לב (אילוסטרציה: shutterstock)

      התקף לב נתפס כאירוע פתאומי שלכאורה מופיע כרעם ביום בהיר, אך למעשה, בחלק גדול מהמקרים הוא מהווה ביטוי עוצמתי ומפחיד לתהליך ארוך וממושך שמתרחש מתחת לפני השטח. "המצב הזה נקרא טרשת עורקים והוא מתפתח לאט, ברוב המקרים כתוצאה מכולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, עישון וגורמי סיכון נוספים", מסביר פרופ' יעקב הנקין, קרדיולוג בכיר והאחראי על השירות למניעת מחלות לב בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

      התהליך הזה, כך הוא מסביר, לא רק מגביר את הסיכון להתקפי לב, אלא גם לשבץ מוחי, לסתימות בעורקי הרגליים שגורמות לכאבים בהליכה וכן לבעיות נוספות באזורים שונים בגוף. אם כבר חוויתם התקף לב בעבר, לתזונה שלכם יהיה תפקיד חשוב בקביעת הסיכון לאירוע נוסף בהמשך החיים. לכן, חשוב להבין איך לבנות את התפריט כדי לשפר את הסיכויים שלכם להאריך ימים.

      למה התזונה כל כך חשובה למניעת התקפי לב נוספים?

      "התזונה חשובה מכמה סיבות", מדגיש פרופ' הנקין, "ראשית, בעזרת התזונה אנחנו יכולים להעלות את רמת ה-HDL (הכולסטרול הטוב) שמגן על כלי הדם ולהוריד את כמות ה-LDL (הכולסטרול הרע) שמוביל לחסימות בעורקים. תזונה יכולה להשפיע גם על לחץ הדם ועל רמת הסוכר בדם - שני גורמים נוספים שמשפיעים על הסיכון להתקפי לב, בטח אצל אנשים שכבר סבלו בעבר מאירוע לבבי".

      כדי להפחית את הסיכון להתקף חוזר, מסביר הנקין, חשוב להתאים את התפריט לאדם באופן פרטני ולא באופן גורף וכללי. "בשנים האחרונות מתחזקת ההבנה שלכל אדם יש מבנה גנטי ומטבולי אחר ולכן מה שמתאים לאדם אחד לא בהכרח יועיל לאדם אחר בשיפור המדדים. לכן חשוב לאפיין ביחד עם תזונאית קלינית ורופא את המצב של האדם ולגבש איתם המלצות שישפרו את המצב שלו".

      חטיף צ'יפס (ShutterStock)
      הימנעו משומנים לא בריאים ומפחמימות פשוטות. צ'יפס (צילום: shutterstock)

      אבל, הוא מדגיש, בכל זאת ישנן כמה הנחיות כלליות שיכולות להועיל לרוב האנשים וחשוב להכיר אותן כדי לנהל בצורה טובה יותר את החיים שאחרי התקף הלב.

      המאכלים שכדאי לשמור מהם מרחק

      באופן כללי, למי שסבל בעבר מהתקף לב ובייחוד למי שסובל מהשמנה או מסוכרת, מומלץ לאכול פחות ולשאוף שמשקל הגוף יישאר בגדר הנורמה. בדרך זו ניתן להפחית הצטברות של כולסטרול בכלי הדם. "רצוי גם להפחית צריכה של מזונות מעובדים, שומנים לא בריאים, בדגש על שומן רווי ושומן טרנס, סוכר ומלח. בהיבט של סוכר, כדאי להתרחק ממאכלים שמכילים כמויות גבוהות של פחמימות פשוטות - קמח לבן, תפוחי אדמה, אורז וסוכר", סיכם פרופ' הנקין.

      המאכלים שדווקא ישפרו את הבריאות

      ישנם מאכלים מסוימים שדווקא יועילו לשיפור בריאות הלב וכלי הדם. "אנחנו לא תמיד מבינים למה זה קורה, אבל יש מאכלים שנמצאו במחקרים ככאלו שיכולים להפחית את הסיכון להתקפי לב חוזרים", מדגיש פרופ' הנקין. "המאכלים האלו כוללים פירות וירקות, שמן זית, סיבים תזונתיים, דגים וקטניות".

      לדבריו, קל מאוד לתת עצות תזונה, אבל קשה בהרבה להיות בנעליו של האדם שנדרש פתאום לשנות את כל אורח חייו ולהימנע מדברים שפעם הוא אהב מאוד. "אומרים שאם המקל קשה מדי, אתה יכול לשבור אותו, אבל אם הוא גמיש, אתה יכול לכופף אותו. אנחנו רואים שאנשים מתקשים להתמודד עם תפריט קשוח וחסר גמישות ולכן צריך למצוא את הדרך שבה הם ייהנו מהשינוי בתזונה ולא ירגישו שכופים עליהם משהו שהם לא רוצים בו".

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      אחת הדיאטות המתאימות ביותר למניעה של התקפי לב. תזונה ים תיכונית (צילום: shuutstock)

      "חשוב להבין שאנחנו מתכוננים כאן לריצת מרתון ולא לריצת מאה מטר", הוא ממשיך. "התפריט שנתאים למטופל צריך להיות כזה שיאפשר לדבוק בו לכל החיים ולכן חשוב למצוא את הדרך הנכונה לעשות זאת. אחת הדרכים היעילות היא באמצעות דיאטה ים תיכונית שהוכחה במחקרים קליניים כאחת הדיאטות המתאימות ביותר למניעה של מחלות מסוגים רבים ובייחוד מחלות לב".

      דיאטה ים תיכונית מבוססת על דגנים מלאים, פירות, ירקות, שמן זית, אגוזים, שקדים, דגים ואפילו יין במינון נמוך. זה בהחלט תפריט שכל אחד יכול למצוא בו משהו שהוא אוהב ולדבוק בו בלי לבצע ויתורים כואבים מדי. "את ה'חליפה' התזונתית חשוב לבנות בהתאם לבעיות הרפואיות שמהן סובל המטופל אבל גם לפי אופי החיים שלו, הדברים שהוא אוהב ואלו שלא. כדי לעשות את זה מומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע ולא לעבור את זה לבד", סיכם פרופ' הנקין.

      להקפיד גם על הטיפול התרופתי

      התזונה היא אכן חלק חשוב בשיפור הבריאות והמדדים הפיזיולוגיים אחרי אירוע לבבי, אך חשוב אף יותר להקפיד ליטול את התרופות שמסייעות במניעה של התקף לב נוסף. המטרה המרכזית של טיפול תרופתי אחרי התקף לב הוא הורדה של רמות הכולסטרול לפחות ב-50 אחוזים כדי להפחית את הסיכון לחוות אירועים נוספים. לכן, לצורך כך רוב המטופלים יקבלו טיפול של תרופות ממשפחת הסטטינים, תרופות המעכבות את ייצור הכולסטרול בכבד.

      "ברוב המקרים, הסטטינים בהחלט יעשו את העבודה, אך אם הם עלולים לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי שרירים או שהם לא מורידים את הכולסטרול לרמה הרצויה, נשקול להפחית את מינון הסטטין למינימום הנסבל ולהוסיף תרופה המעכבת את ספיגת הכולסטרול במעי. במידה ועדיין לא הצלחנו להגיע ליעדי הטיפול הרצויים, ניתן להוסיף תרופה מדור חדש שניתנת בהזרקה אחת לשבועיים". תרופות אלו מונעות הרס של קולטנים לכולסטרול על דופן הכבד. ובכך מאפשרות ספיגה יעילה יותר של הכולסטרול מהדם אל הכבד. הן יעילות מאד בהפחתת רמת הכולסטרול בדם. יעילותן בהפחתת הסיכון לחוות התקפי לב חוזרים הוכחה לאחרונה במספר מחקרים גדולים.

      "הורדת הכולסטרול חשובה לכל מי שעבר התקף לב - גם למי שרמת הכולסטרול שלו לכאורה לא נחשבת חריגה", מדגיש פרופ' הנקין. "זאת בגלל שהתקף הלב עצמו מסמן לנו שרמת הכולסטרול גבוהה מדי אצל האדם הספציפי הזה ולכן אנחנו מוכרחים לוודא שהוא יהיה אפילו נמוך יותר משהיה לפני האירוע הזה".

      שירות לציבור מוגש בחסות חברת מדיסון