וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שגילתה החוקרת שניסתה לבדוק מה הופך ישראלים למאושרים

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 9:36

באיטליה יש דברים יותר חשובים מתוכנית הפרישה, בברזיל מבינים שכדי לשמוח חייבים לתת מקום גם לעצב, ובישראל מתקשים להסביר למה אנחנו כל כך שמחים. עיתונאית אחת סרקה את העולם כדי למצוא אנשים מאושרים ופשוט לשאול אותם למה. אלה הממצאים שלה

הגבר הזקן ביותר בעולם נפטר בגיל 112: צ'יטסו ווטנבה, יליד ניגאטה שבצפון/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

האדם, באופן אובייקטיבי, הוא בעל חיים די חלש בהשוואה לאחרים בטבע. בתקופה הפרה-היסטורית, אנשים התקשו לשרוד בעצמם, עד שלמדו לדבר, לשתף פעולה ביניהם, לחלוק ידע ובעיקר להעביר את כל מה שלמדו לדורות שבאו אחריהם. הכוח של כל אחד מאיתנו נמדד על פי מה שהוא לומד מהסביבה שלו - וכיום למרבה המזל (וגם לא), יש סביבנו 7.9 מיליארד בני אדם שתאמינו או לא - מכל אחד מהם נוכל לקחת שיעור לחיים.

גם הדרך אל האושר היא תהליך למידה, שכנראה לעולם לא מסתיים. ובתהליך הזה כדאי לקחת עצות מכל מי שאפשר, ובייחוד ממי שנתפסים, על פי נתונים מובהקים, כאנשים השמחים בעולם. זה בדיוק מה שעשתה הלן ראסל, עיתונאית בריטית שאובחנה עם דיכאון קליני והחליטה לחקור את הגורמים שמעצימים את האושר ב-33 מדינות ברחבי העולם. היא סיירה באזורים שונים, שבהם אנשים נתפסים כמאושרים ביותר על הגלובוס. את מסקנותיה מהמסע היא זיקקה ל"אטלס של האושר", ספר שהפך במהרה לרב מכר בינלאומי. אלו המסקנות הכי חשובות בו שכדאי להכיר:

1. יפן: תפסיקו לקרוא לעצמכם פרפקציוניסטים

ביפן מכירים היטב את הפילוסופיה שנקראת "וואבי סאבי" (Wabi sabi) כלומר, היופי שבחוסר השלמות. יפן היא מהמדינות היפות, המסודרות והמרשימות בעולם - אך למרות זאת, רבים שם מבינים כמה חשוב שלא לרדוף כל הזמן אחרי השלמות - בטח שלא במחיר של פגיעה בנפש ולעיתים גם בגוף. פסיכולוגים מדגישים כל הזמן שאנשים שרואים את עצמם כפרפקציוניסטים הם גם אלו שסובלים בסבירות גבוהה יותר מדיכאון, חרדה ומתח נפשי. כל אלו לא רק משפיעים על רמת האושר, אלא גם על בריאות הגוף ומערכות היחסים שלנו.

ואם ביקרתם בעבר ביפן, אולי נחשפתם לאומנות ייחודית בשם קינצוגי (Kintsugi), כלומר תיקון ושחזור כלי חרס הרוסים. גם האומנות הלכאורה משונה הזאת, מדגישה ראסל, היא חלק מהתמקדות ביופי שבחוסר השלמות. "לכולנו יש צלקות כאלו ואחרות, אבל אנחנו צריכים לחגוג אותן במקום לנסות להסתיר אותן כל הזמן".

הגבר הזקן ביותר בעולם נפטר בגיל 112: צ'יטסו ווטנבה, יליד ניגאטה שבצפון 
יפן אמר בעבר כי הסוד לאריכות ימים הוא "לא לכעוס ולהעלות חיוך על הפנים". רויטרס, רויטרס
היופי בחוסר השלמות. יום הולדת לגבר הזקן ביותר בעולם שנפטר מאז/רויטרס, רויטרס

2. ברזיל: לזכור ולשמוח

גם אם סוף העולם יגיע, בחדשות בברזיל זה יישמע כאילו הקרנבל בדיוק התחיל. איכשהו, קשה לדמיין משפטים עצובים בפורטוגזית, אבל השמחה שכל כך מאפיינת את הברזילאים מושפעת גם מהיבט אחר בתרבות שלהם, Saudade. התרגום החופשי של המילה הזאת הוא "געגוע", אך ברמה העמוקה יותר, היא מתייחסת לנוסטלגיה, אפילו מלנכוליה, שעולה כשחושבים על אנשים שכבר לא איתנו או על דברים שרצינו להשיג ולא הצלחנו.

למעשה, זה חלק כל כך מרכזי בתרבות הברזילאית, כך שבכל שנה ב-30 בינואר מציינים את "יום הגעגוע" שבו נותנים מקום דווקא לתחושה הזאת שבמשך רוב השנה מנסים לברוח ממנה. ואז, אחרי כשמסיימים להתגעגע, אפשר להמשיך הלאה עם חיוך. אם זה גורם לכם לחשוב גם על יום הזיכרון שלנו, שמיד בסופו מתחילות חגיגות העצמאות - זו בדיוק הכוונה. כמובן שלאנשים מסוימים, בטח למי שאיבדו את היקר להם מכל, קשה לחגוג אחרי יום מורכב כל כך, אבל בבסיס האירוע הזה עומדת תובנה שכדאי לאמץ - לתת מקום לעצב, להבין שהוא תמיד יהיה חלק מאיתנו - אבל גם לדעת לחזור לחייך אחרי שהוא מתעורר ומציף.

3. נורבגיה: אוויר הרים צלול כיין

ב-2017, נבחרה נורבגיה למדינה המאושרת בעולם ב"דירוג האושר הבינלאומי". מאז, היא נמנית באופן קבוע עם המדינות המאושרות ביותר. אז נכון, קל יותר לשמוח בלי הדאגות והלחץ של החיים במזרח התיכון, אבל אנחנו בהחלט יכולים לאמץ אלינו כמה דברים שהנורווגים עושים אחרת.

אחד הכלים האלו הוא קונספט בשם friluftsliv ובתרגום חופשי פירושו "חיים באוויר הפתוח". נורווגים רבים משתדלים לבלות כמה שיותר זמן בטבע - וזה דבר שהקשר בינו לבין אושר כבר הוכח מחקרית. אז לא לכולנו בישראל יש אוויר הרים צלול כיין במרחק נגיעה, אבל טבע לא חסר כאן והיציאה אליו לא תדרוש מכם יותר מדי מאמץ - ותספק כל כך הרבה בתמורה.

פיורד גיירינגר, נורבגיה. ShutterStock
כשאת נראית ככה בטח שהאזרחים יהיו מאושרים. פיורד בנורבגיה/ShutterStock

4. איטליה: יותר הווה, פחות עתיד

את האיטלקים הגדירה ראסל כ"מלכים והמלכות של חוסר הדאגות". את זה היא מייחסת בין היתר לביטוי שמאוד מאפיין אותם - Dolce Far Niente. בתרגום חופשי, פירוש המושג הוא "בטלה נעימה" - כלומר ההנאה שבלא לעשות שום דבר ופשוט להיות.

"במקום לחסוך לחופשה שנתית או ליהנות מסוף שבוע מלא בחגיגות ובאלכוהול - האיטלקים משקיעים יותר מהכסף שלהם בכל דקה, שעה או יום פנוי שיש להם לאורך השנה", כתבה ראסל. לדבריה, רובנו נוטים לצבור ימי חופשה, לסבול בהווה ולחכות בציפייה לעתיד - אבל אולי יהיה חכם יותר להשקיע באושר שלכם גם עכשיו - ולא רק בזה שאולי יגיע או לא יגיע בהמשך.

5. יוון: לראות את התמונה הגדולה

ביוון יש מושג שנקרא Meraki. גוגל טרנסלייט יספר לכם שזו פשוט "תשוקה". היוונים יעידו שזה דבר הרבה יותר עמוק ומשמעותי. "אנשים עם תשוקה גדולה שמנחה אותם, בדרך כלל גם מאושרים יותר מאלו שלא מרגישים כך לגבי מה שהם עושים בכל יום. הרבה משימות שאנחנו צריכים לטפל בהן ביום יום לא בדיוק מאתגרות, מספקות או מעוררות בנו השראה", כותבת ראסל.

כשמאחורי כל הפעולות היומיומיות האלו ניצבת תשוקה גדולה שאנחנו יודעים שמלווה את התמונה הגדולה של החיים שלנו, זה צובע באור חיובי יותר גם את המשימות המשעממות, הקשיים והמשברים.

יוון טברנה. ShutterStock
אנשים עם תשוקה גדולה. יוונים יושבים בטברנה/ShutterStock

6. ישראל: תשלימו לבד

בשנים האחרונות, ישראל מתברגת באופן קבוע לרשימת המדינות המאושרות (וגם הבריאות) ביותר בעולם. במרץ 2021, דוח האושר שפרסם האו"ם דירג אותנו במקום ה-12 והמכובד ברשימה הזאת. כשהלן ראסל התראיינה לגלובס, היא נשאלה אם ניסתה למצוא סודות אושר גם כאן אצלנו. היא העידה ש"דווקא ניסיתי להתחיל לחפש, אבל לחברים הישראלים שלי לא היה שום דבר לתת לי".

אז אחרי שהבנו איך אנשים אחרים בעולם מסבירים למה הם מאושרים יותר מכל השאר, אולי הגיע הזמן שנסתכל גם פנימה וננסה למצוא דברים שמייחדים אותנו והופכים את המקום הזה ליותר שמח משאנחנו לפעמים חושבים שהוא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully