וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מצב רוח ירוד: 10 דברים שאתם צריכים לדעת על דיכאון

ד"ר סטפן כץ, מאמר אורח

11.10.2019 / 6:01

הוא עלול לפגוע לנו בריכוז, בזיכרון ובערך העצמי, לגרום לנו להתחבא מתחת שמיכה כדי לא לצאת משם לעולם (אפילו לא בשביל לאכול, כי גם התיאבון נפגע), ובמקרים קיצוניים גם יכול להרוג אותנו. כעשירית מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלת מדיכאון, אבל מה זה בכלל?

גיף עצב. Giphy
דיכאון מוגדר ככזה אם הוא נמשך מינימום שבועיים. גיף עצב מהסרט הקול בראש/Giphy

אנחנו נוטים להשתמש במילה דיכאון בלי יותר מדי מחשבה או הצדקה, לרוב כדי לתאר תסכול רגעי או ייאוש חולף. למעשה, דיכאון מוגדר ככזה אם הוא נמשך מינימום שבועיים. הוא יכול להימשך חודשים רבים וארוכים, ולאנשים שחוו דיכאון בעבר יש סיכון גבוה יותר לחוות אותו שוב ושוב גם בעתיד. מבחינה סטטיסטית, כשליש מהאוכלוסייה יסתייע בטיפול נפשי בשלב כלשהו בחייו. מבין המצבים שמצריכים טיפול נפשי, השכיחים ביותר הם דיכאון וחרדה. רבים מאתנו יחוו דיכאון בשלב כלשהו בחיים, ובכל זאת יש לא מעט בורות בנושא בקרב הציבור הרחב. הנה 10 עובדות שכדאי לדעת על דיכאון.

1. לא רק מצב רוח ירוד
דיכאון היא מחלה שאין להקל בה ראש. היא מתאפיינת במצב רוח ירוד, היעדר שמחת חיים, חוסר אנרגיה, ערך עצמי נמוך ותחושת אשמה. תסמינים נוספים שלה הם: שינויים בתפקוד הקוגניטיבי- כלומר ירידה בריכוז ובזיכרון, חשיבה איטית ופגיעה ביכולת ללמוד. דיכאון מאופיין גם בהתבודדות ובהסתגרות, עד כדי אי יציאה מהחדר או מהבית במשך חודשים. ההשפעות הפיזיות שלו הן תחושות כאב, חולשה, כבדות, חוסר תיאבון, שינוי בתיאבון עלייה או ירידה במשקל, וירידה מוכחת מחקרית בתפקודה של המערכת החיסונית.

2. מינורי, מז'ורי, או תגובתי?
דיכאון נחלק לסוגים שונים, בהתאם למשך המחלה ולעוצמת התסמינים: דיכאון מינורי או דיכאון מז'ורי, קצר או ממושך ועוד. דיכאון מז'ורי (או דיכאון אנדוגני) מופיע פתאום ללא סיבה ניכרת לעין, או לפחות כך חשבו פעם. הדיכאון המז'ורי עלול להגיע למצבים חמורים יותר, כמו דיכאון מלנכולי או דיכאון פסיכוטי. דיכאון תגובתי מופיע בדרך כלל לאחר אירוע משמעותי, כמו: גירושין, פיטורין, ילדים שעוזבים את הבית, יציאה לפנסיה ועוד. יש גם דיכאון שמופיע על רקע מחלות: אחרי התקף לב, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת הנשיקה, סוכרת, מחלות סרטן, מחלות כרוניות, ובעצם כל מחלה גופנית שאינה זניחה וחולפת. דיכאון דו-קוטבי, דיכאון עונתי, כל סוגי הדיכאון מתאפיינים במצב רוח ירוד ומתמשך ומביאים לקשיים בתפקוד היומיומי. השוני בין הסוגים עשוי להיות, במקרים מסוימים, קשה לסיווג.

אנשים שונים, מגדרים שונים

3. נשים או גברים, מי יותר מדוכא?
דיכאון גבוה פי שניים בקרב נשים בהשוואה לגברים, יתכן והסיבה לכך היא גורמים הורמונליים. לנשים יש נטייה גדולה מאשר לגברים לחוות תחושות בולטות של אשמה, שנת-יתר, אכילה מופרזת ועלייה במשקל. נשים סובלות גם מתסמונת קדם-וסתית, מדיכאון לאחר לידה ומדיכאון גיל המעבר.

4. אנשים שונים - דיכאון שונה
בדיוק כפי שאנשים שונים זה מזה בכל צורה ואופן, דיכאון מתבטא באופן שונה אצל אנשים שונים. דיכאון בבני נוער, למשל, יכול להתבטא ברוגז ובמרדנות. הם עשויים לסרב ללכת לבית הספר, לדבר בגסות עם בעלי סמכות, להגיב באלימות ולהתבודד.

יד מושטת למעלה ממעמקי הים אל השמש. תקווה. בריאות הנפש. ShutterStock
הדיכאון עשוי להיות השלב הראשון בכדור שלג מתגלגל. יד במעמקי הים מושטת לשמיים/ShutterStock

5. אופי גמיש = נטייה פחותה לדיכאון והיחלצות מהירה ממנו
דיכאון בקרב אנשים בעלי אופי נוקשה הוא גם חמור יותר וגם מגיב פחות לטיפולים. קחו לדוגמה ספורטאי שמתכנן קריירה מפוארת ותולה בה תקוות ולפתע נפצע. אם האופי שלו לא מספיק גמיש ומסתגל לשינויים, השינוי הזמני במצבו הגופני עלול לפתח אצלו דיכאון תגובתי.

6. מחלה משפחתית
אם במשפחה יש אדם שסובל מדיכאון, יש סבירות גדולה יותר שילדיו יחלו גם בדיכאון. בגיל צעיר, אובדן של אדם יקר מעלה סיכון לדיכאון- למשל פטירת הורה כשהילד לפני גיל נערות או פטירה של אחים ואחיות, מעלים את הסיכון לחלות בדיכאון בעתיד. גם אישיות בעלת נטייה לפסימיות ולהאשמה עצמית, או נטייה להקרבה עצמית למען אחרים מעלה את הסיכון לדיכאון. אנשים עם אישיות נרקיסיסטית עלולים אף הם לפתח דיכאון קשה בתנאים מסוימים, נגיד אם הסטטוס האישי או החברתי שלהם משתנה למורת רוחם.

7. מתגלגל כמו כדור שלג
מטופלים עם דיכאון שלא מגיבים לטיפולים יהיו לרוב אנשים עם אופי נוקשה, שאינם מסתגלים בקלות לשינויים. עבורם, הדיכאון עשוי להיות השלב הראשון בכדור שלג מתגלגל. הם עלולים לחוות התדרדרות בקשרים החברתיים, במצב הכלכלי ובמצב הבריאותי. את הדיכאון מלווה לעתים התגברות של הרגלים מזיקים (כגון עישון כבד, שימוש בסמים/אלכוהול או אכילה רגשית), והם מהווים גורם שבמובנים רבים מחמיר את המצב עוד יותר.

עזרה נפשית. ShutterStock
הסכנה הקשה ביותר בדיכאון שאינו מטופל כראוי היא אובדנות. גבר בדיכאון בטיפול/ShutterStock

8. הקשר בין דיכאון אחרי לידה והפרעה דו קוטבית
לידת ילד היא שינוי עצום בחיי האישה. לאחר הלידה היא עוברת שינויים הורמונליים רבים, לצד שינוי הסטטוס, שינוי בתפישת העצמי ושינוי בגודל האחריות המוטלת על כתפיה. נשים רבות אחרי לידה חשות לחץ, תשישות, בדידות, ואף עצב, אך במקרה של דיכאון אחרי לידה, האישה חווה קושי של ממש לדאוג לעצמה ולרך הנולד. אחת מתוך שבע נשים סובלת מדיכאון אחרי לידה, וחצי מהנשים שמאובחנות עם דיכאון אחרי לידה לא סבלו בעבר מדיכאון. אישה שככל הנראה אינה בשלה להיות אם, עלולה לסבול מדיכאון ממושך יותר.

אחת התיאוריות לגבי דיכאון אחרי לידה מוצאת קשר בינו לבין דיכאון דו-קוטבי חבוי, שבעבר נקרא מאניה-דיפרסיה, המתאפיין בפרקים של דיכאון, ומנגד באפיזודות של מצב רוח מרומם ואנרגיות גבוהות.

9. דיכאון מסכן חיים
הסכנה הקשה ביותר בדיכאון שאינו מטופל כראוי היא אובדנות: כ-800 אלף איש בעולם מתאבדים מדי שנה. מחשבות אובדניות והתנהגות אובדנית עשויים להצביע על תסמיני דיכאון בינוני עד חמור. מי שסובל מדיכאון ומשתמש בסמים ובאלכוהול נמצא בסיכון גבוה יותר לאובדנות, וכך גם אנשים שניסו להתאבד בעבר.

10. דיכאון עמיד לתרופות - יש תקווה חדשה
תרופות חדשות מבשרות על תקווה לכ-10 עד 30 אחוזים מהסובלים מהפרעת דיכאון מז'ורי (הידוע גם כדיכאון קליני, דיכאון חד קוטבי, או קיצוני) שאינם מגיבים לטיפול. ההגדרה "עמיד לטיפול" מתייחסת לאנשים עם דיכאון שלפחות שתי תרופות נוגדות דיכאון ניתנו להם ולא השפיעו עליהן לטובה.

ד"ר סטפן כץ הוא פסיכיאטר וסגן מנהל צוות "בית רעים"

  • עוד באותו נושא:
  • דיכאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully