וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיור האנטומי האינטימי של דה וינצ'י חסר חלק חשוב. מזהים מהו?

עודכן לאחרונה: 28.1.2022 / 7:34

לאונרדו דה וינצ'י היה גאון שהקדים את זמנו, איש בעל כישורים רבים וצייר מחונן - אז למה דווקא האיור האנטומי של איבר המין הנשי שצייר כל כך לא מדוייק? כנראה בגלל שהוא התעניין במשהו אחר בסביבה

לאונרדו דה וינצ'י היה גאון - צייר מוכשר, ממציא ואיש חזון שהקדים את זמנו במאות שנים. הוא גם היה אנטומיסט חובב וגילה עניין רב ברישום מדוייק של גוף האדם. טוב... של רובו, בכל אופן. במוזיאון הוואגינה בבריטניה (כן, יש מוזיאון כזה. אמיתי), מוצג רישום אנטומי של פות שצוייר בידי דה וינצ'י, וחסרים בו אי אילו פרטים קריטיים.

ככלל, את העניין שלו באנטומיה דה וינצ'י ראה כסוג של תחביב ולא החשיב את עצמו כ"אנטומיסט" מקצועי. עם זאת, מפעם לפעם הוא דווקא כן בחר לפרסם ולשתף את רישומיו האנטומיים - אחד מהם הפך מפורסם מאוד ואתם בוודאי מכירים אותו - 'האיש הוויטרובי', שמציג את הפרופורציות האידיאליות (לדידו של דה וינצ'י) עבור גוף האדם.

האדם הוויטרובי, לאונרדו דה וינצ'י. Creative Commons
פה הוא דווקא לא פספס שום דבר. איור האיש הוויטרובי של לאונרדו דה וינצ'י/Creative Commons

אבל דה וינצ'י ללא ספק היה צריך להשקיע קצת יותר זמן ברישום האנטומי של הפות, משום שכמו הרבה גברים אחרים לפניו (ואחריו) הוא פספס כמה פרטים חשובים כמו הדגדגן ושפתי הפות הפנימיות, למשל. הסיבה לחוסר הדיוק, כך מעריכים מומחים, היא שהפות בכלל לא היה הסיבה שלשמה התכנסו דה וינצ'י, בלוק הציור שלו והמודליסטית - כי אם הרקטום. הרקטום היה מה שעניין אותו באמת (אוי, לו רק פרויד היה בסביבה כדי לתת פה איזה פאנץ' מתבקש).

"המוקד של האיור אינו הפות - הרקטום מעניין אותו הרבה יותר וליתר דיוק, אופן פעולתם של שרירי הסוגרים (הספינקטר). האיורים הספירליים שסביב הדף מייצגים את ההשערות והתיאוריות שלו לגבי המבנה של הסוגרים", נכתב בהסבר שצירף המוזיאון לאיור. לכן, ככל הנראה הוא החליט לחסוך לעצמו קצת זמן על איור מפורט של מבנה הפות שכולל גם דגדגן ושפתיים פנימיות, ולהתעמק יותר באופן פעולת הסוגרים ברקטום.

למרבה הצער, גם שם הוא לא ממש דייק.

דה וינצ'י שיער נכון שהשרירים מתכווצים לתנועת משיכה בלבד, ואינם יכולים לדחוף, אבל הוא לא באמת הבין איך עובד הספינקטר. במקום שריר טבעתי, שמתהדק כדי להיסגר ומרפה כדי להיפתח, הוא סבר שמעורבים בתהליך 5 שרירים שונים שמתגייסים כדי לבצע את אחת הפעולות האנושיות הכי פחות אטרקטיביות אך מהנחוצות ביותר.

דה וינצ'י גם לא ממש הצליח לגבש תיאוריה לגבי אופן פעולתם המשותף של השרירים שצייר. "מדוע מספר אי-זוגי של שרירים, ואם כבר חוסר סימטריה - למה חמישה, ולא שלושה או שבעה שרירים?", שירבט דה וינצ'י תהייה בשולי הדף, שלה לא מצא תשובה.

אם נדמה לכם שדה וינצ'י אולי חווה יום לא מוצלח, היה עייף או סתם חיפף את האיור הספציפי הזה - זה ממש לא המקרה. למעשה, הוא דייק מספיק כדי לתפוס באיורו צניחה מסויימת של איברי האגן של המודליסטית שעל פיה אייר את הרישום האנטומי הזה.

"פתח השופכה בעל צורה פרפרית, ומאחר שהאישה עברה מספר לידות ייתכן שהיא סבלה מצניחת איברים, שנגרמה עקב חולשה בשרירי רצפת האגן שמחזיקים בין השאר גם את שלפוחית השתן במקומה", כך נכתב אודות האיור בדברי הסבר של קרן האוסף המלכותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully