וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו איבר חדש שלא ידעתם שבכלל קיים אצלכם בגוף

עודכן לאחרונה: 23.12.2021 / 6:41

גילוי של איבר חדש בגוף האדם הוא דבר די מטורף בהתחשב בהתקדמות האנושית של המאה האחרונה. אז נכון, החוקרים לא גילו יד או רגל חדשות אבל הגילוי שלהם נוגע לאחד השרירים הכי פעילים בגוף

אם תלחצו עם האצבעות מאחורי הלחיים ותהדקו את השיניים תוכלו להרגיש את שריר המלעס (Masseter Muscle), שריר מפתח המאפשר לבני אדם ללעוס ולאכול, שריר שבדרך כלל מתואר כמורכב משתי שכבות - שכבה עמוקה ושטחית. אלא שכעת חוקרים טוענים שגילו שכבה שלישית, אפילו עמוקה יותר המחוברת לשרירים של הלסת התחתונה.

אנחנו לא רוצים להקשות עליכם עם שמות מסובכים אבל במקרה הנוכחי אין ברירה והאיבר החדש, או השכבה החדשה' נקראית Musculus masseter pars coronidea, כפי שנחשף בכתב העת המדעי Annals of Anatomy.

ד"ר סילביה מזיי מאוניברסיטת באזל - שהייתה חלק מצוות שגילה את השכבה ממחקר בראשי גופות אנושיות וכן בנתוני MRI מנבדקים חיים - אומרת שהשכבה החדשה ניתנת להבחנה בבירור משתי השכבות האחרות. "נראה כי השכבה העמוקה ביותר מייצבת את הלסת התחתונה ועשויה להיות החלק היחיד של המלעס שיכול למשוך את הלסת התחתונה לאחור לכיוון האוזן", על פי המחקר.

שריר בלסת. Annals of Anatomy, אתר רשמי
שכבה חדשה לאחד השרירים הכי חשובים שיש - שריר המלעס/אתר רשמי, Annals of Anatomy

השכבה השלישית החדשה כבר קיבלה התייחסות בעבר, כולל במהדורה משנת 1995 של Gray's Anatomy (ספר הרפואה, לא סדרת הדרמה), אבל הספר הזה ציטט מחקרים על שרירי הלסת של בעלי חיים שונים, שתוצאותיהם סתרו זה את זה, לפי הפרסום. מחקרים עדכניים יותר המתארים שלוש שכבות הגיעו במקום זאת למסקנה שהשכבה השטחית היא למעשה שתי שכבות שכל אחת מהן עומדת בפני עצמה.

"לאור התיאורים הסותרים הללו, רצינו לבחון שוב את המבנה של שריר המלעס באופן מקיף", מחברי המחקר מהמרכז האוניברסיטאי לרפואת שיניים באזל. "למרות שמניחים בדרך כלל שהמחקר האנטומי ב-100 השנים האחרונות לא הותיר אבן על אבן, הממצא שלנו הוא קצת כמו זואולוגים שגילו זן חדש של חולייתנים".

עוד בוואלה!

האנטומיה של דור - כל מה שצריך לדעת על גוף האדם

לכתבה המלאה

זה לא האיבר החדש הראשון שהתגלה בשנים האחרונות ובשנת 2017 חוקרים אירים אפיינו מבנה חדש בגוף האדם, אחד כזה שתמיד היה שם, אך הסתתר היטב בתוך מערכת העיכול שלנו. האיבר שאופיין מחדש נקרא מזנטריום (mesentry) ובעברית - מתלה המעי. עד כה האמינו בעולם הרפואה שמדובר באיבר שמורכב ממספר מבנים המופרדים ביניהם, אבל המחקר האחרון מוכיח שלמעשה מדובר באיבר אחד מתמשך.

  • עוד באותו נושא:
  • גוף האדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully