וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתחדשו: איבר נוסף התגלה בגוף האדם

4.1.2017 / 12:53

חוקרים אירים אפיינו איבר חדש בחלל הבטן שלנו – מתלה המעי (או מזנטריום). מהו בדיוק אותו איבר מחודש, ואיך הגילוי שלו עשוי להשפיע על הבריאות שלנו? ד"ר דור לוטן מסביר הכל על האיבר ה-79 שלנו

גוף האדם. ShutterStock
תגידו שלום לאיבר ה-79/ShutterStock

חוקרים אירים אפיינו מבנה חדש בגוף האדם, אחד כזה שתמיד היה שם, אך הסתתר היטב בתוך מערכת העיכול שלנו. למרות שכעת אנו מבינים טוב יותר את מבנה האיבר, תפקידו עדיין לא ידוע במלואו. החוקרים מאמינים שכאשר נדע טוב יותר את תפקידו "ייתכן והוא יהווה פתרון לטיפול במספר מחלות חלל הבטן והמעי"

האיבר שאופיין מחדש נקרא מזנטריום (mesentry) ובעברית – מתלה המעי. עד כה האמינו בעולם הרפואה שמדובר באיבר שמורכב ממספר מבנים המופרדים ביניהם, אבל המחקר האחרון מוכיח שלמעשה מדובר באיבר אחד מתמשך.

עוד בנושא:
מי היה הרופא המפורסם שחשב שהרחם יכול לנדוד בגוף האישה ולחנוק אותה?
כמה דברים שאתם חייבים לדעת על האיבר הכי חרוץ שלכם
האם אנחנו בכלל צריכים את התוספתן?

המחקר המדובר פורסם במגזין היוקרתי Lancet. במאמר, שנסקר על ידי מיטב המומחים בעולם, צוין שמעכשיו ניתן להתייחס לאיבר זה כאל איבר חדש. ג'י קלבין קופי, חוקר מהבית חולים האוניברסיטאי לימריק שבאירלנד, אמר לאחר המחקר כי המבנה האנטומי של מתלה המעי שנלמד כבר מעל 100 שנה הוכח כטעות, וכי "מבנהו רחוק ממה שנלמד כמספר רב של חלקים, הוא פשוט איבר אחד מתמשך".

מתלה המעי. מתוך המחקר, צילום מסך
למדו במשך 100 שנים מבנה אנטומי שגוי. הנה המבנה החדש/צילום מסך, מתוך המחקר

אז מהו בעצם מתלה המעי? מדובר בשכבה כפולה של קרום הצפק - הקרום שעוטף מבחוץ את איברי הבטן, שמצדו הפנימי מחובר למעיים ומידו החיצוני מחובר לדופן הבטן. מטרתו של מתלה המעי היא לשמור על איברי הבטן ללא תזוזה.

אף שהגילוי החדש לא משנה את מבנה הבטן ואת איבריה שהיו שם מאז ומתמיד, עם הגילוי האחרון נפתח חלון לחוקרים מכל העולם לחקור את האיבר, את תפקידו ואת השאלה האם הוא לוקח חלק במחלות השונות בחלל הבטן. הבנתו, כאמור, עשויה לתרום לטיפולים רפואיים בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully