וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה דברים שאתם חייבים לדעת על האיבר הכי חרוץ שלכם

11.9.2016 / 12:12

למה אי אפשר להתעטש עם עיניים פקוחות, כל כמה זמן הריסים שלנו מתחדשים, ובכמה צבעים העיניים שלנו יכולות להבחין? ד"ר דור לוטן עם כל מה שכדאי לדעת על עיניים, וגם 9 עובדות שיפילו אתכם מהכסא

פלאש המצלמה זיהה סרטן בעינו של תינוק בן 4 חודשים/מערכת סיפור בדקה

העיניים נחשבות בין האיברים המורכבים ביותר בגוף שלנו, אם לא המורכב ביותר. העין אצל אדם מבוגר שוקלת 7.5 גרם, והיא מתחילה להתפתח מהיום ה-14 להיריון. בלידה גודלה 16 מ"מ, והיא גדלה עד 24 מ"מ בגיל 13, ושם נעצרת.

העיניים שלנו מכילות יותר מ-2 מיליון חלקים פעילים, המעבדים 36 אלף בייט של מידע בשעה. וזו לא היכולת המדהימה היחידה של העין – הקרנית, שהיא החלק החיצוני ביותר של העין, היא האיבר היחידי שלא צריך דם, ומקבל את אספקת החמצן שלו מנוזל הדמעות. לכן, הקרנית תמיד יכולה לשמש לתרומת אברים, בלי קשר לגיל או סוג דם.

עוד בנושא:
ממה עשויים קורי השינה בעיניים?
איך נוצרות שקיות שחורות מתחת לעיניים?
ביצים ותותים: המזונות הכי בריאים לעיניים שלכם

שרירי העיניים נחשבים החזקים ביותר בגופנו והם פעילים 24 שעות ביממה. השרירים האלה, שמקיפים את העין, מאפשרים לה תנועתיות מתמדת, ושרירים נוספים המחוברים לחלקים הפנימיים של העין מסייעים בכיווץ ובהרפיה של העדשה.

עין. ShutterStock
העין הזו לא באמת כחולה/ShutterStock

אצל כל בני אדם צבע העיניים נע בין חום בהיר לשחור, והוא תלוי בעיקר בריכוז המלנין (פיגמנט) המצוי בקשתית. אז איך יש עיניים כחולות? צבע עיניים בהיר הוא תופעה של אור הנכנס לעין ומקרין חזרה החוצה. ככל שריכוז המלנין נמוך יותר, אז הקשתית שקופה יותר וכך האור המוקרן החוצה בהיר יותר (בחושך לכולם יש עיניים שחורות). אצל לבקנים, שסובלים מחוסר מוחלט של מלנין בקשתית, העיניים נראות אדומות, שכן הן משקפות את צבע הרשתית שנמצאת בחלק העמוק ביותר של העין.

9 עובדות שלא הכרתם על העיניים שלכם

1. העין מסוגלת לקלוט עד 10 מיליון צבעים שונים. אצל נשים מסוימות יש פגם גנטי המאפשר להם לראות כמה מיליונים של צבעים נוספים.

2. אם נשווה את העיניים למצלמה, היא תהיה מצלמה של 576 מגה פיקסל. שזה ממש נחשב.

3. בני אדם וכלבים הם שני היצורים היחידים בעולם שמסוגלים לקבל רמיזות ויזואליות מהעיניים. ואם הזכרנו חיות - לדבורים יש 5 עיניים, ונהוג להגיד שדולפינים ישנים עם עין אחת פתוחה.

דבורים ומלכת דבורים באמצע. ShutterStock
לדבורים יש 5 עיניים!/ShutterStock

4. לא ניתן להתעטש עם עיניים פתוחות.

5. אמצעי ראיית לילה הם בצבע ירוק כי אנו מסוגלים להפריד יותר גוונים של ירוק מכל צבע אחר.

6. הריסים מתחדשים כל 64 ימים.

7. צבע העיניים הנדיר ביותר הוא ירוק - יש אותו רק ל-2 אחוזים מבני האדם.

8. העין יכולה להבדיל בין 500 גוונים של אפור (ולא 50).

9. מחקר שנעשה בארה"ב הראה שלאנשים עם עיניים כחולות יש סבילות גבוהה יותר לאלכוהול, הסיבה? לא באמת ברורה.

איך המכשיר המתוחכם הזה עובד?

מבנה העין מורכב מאוד ובעל חלקים רבים. למעשה, אנו רואים רק שישית מהעין ורובה חבוי בארובת העין. הקרנית (Cornea) שקופה והיא החלק החיצוני ביותר בעין. הקרנית מחוברת ללובן העין (Sclera). מתחת לקרנית ניתן למצוא את הקשתית (Iris) שלמעשה מקיפה את האישון והיא זו המעניקה לעיניים את צבעם.

האישון (Pupil) הוא האחראי על כמות האור שנכנס לעין ובעזרת שרירים המקיפים אותו הוא מסוגל להתכווץ ולהתרחב בהתאם לאור. כך לדוגמה, בעת יציאה לשמש האישון מתכווץ כתגובה לכמות אור גבוהה, ובאזורים חשוכים האישון מתרחב על מנת לקלוט יותר אור ולאפשר לנו לראות. השלב שבו לא רואים טוב כשיוצאים מחושך מוחלט לאור זה למעשה שלב כוונון העין לכמות האור.

עין. ShutterStock
העין השטופה/ShutterStock

האור שנכנס דרך האישון עובר לעדשה (Lens) ומשם הישר לחלק האחורי ביותר של העין "הרשתית" (Retina) שם האור מתורגם למסר חשמלי ועובר למוח דרך עצב הראייה. יש לציין שהעדשה שלנו קולטת את האור (תמונה) מבחוץ בצורה הפוכה, והמוח במהלך עיבוד הנתונים הופך את התמונה.

בשל העובדה שהעין הינה איבר חשוף יש צורך לשמור עליו במיוחד. הגוף שלנו עושה זאת בעזרת נוזל הדמעות המרטיב את החלק החיצוני של העין מיום היוולדנו, וכן על ידי מצמוץ - הפעולה של פיזור הנוזל. גם לריסים תפקיד בשמירה על האיבר היקר הזה, והם אלו שלוכדים את האבק.

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully