וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירה ש"לא הייתה צריכה להיוולד" תקבל מיליונים מהרופא של אמה

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 9:22

ב-2001, גניקולוג בריטי לא עדכן אישה שניסתה להיכנס להיריון על החשיבות שבנטילת חומצה פולית בתקופה הקריטית הזאת. כעת הוא ישלם לבת שלה מיליונים כפיצוי על הבעיות הבריאותיות מהן היא סובלת כתוצאה מהרשלנות שלו

אבי טומבס (Evie Toombes), צעירה בריטית בת 20, היא ספורטאית מוכרת שרוכבת על סוסים ועוסקת בקפיצות ראווה, אך גם סובלת מ"שדרה שסועה" (Spina Bifida), מום שמתפתח אצל עוברים בחודש הראשון להיריון וגורם לפתח אחד או יותר בחוליות עמוד השדרה.

על אף שאבי מצליחה לנהל חיים שגרתיים יחסית, היא לפעמים נעזרת בכיסא גלגלים ולעיתים צריכה להעביר 24 שעות כשהיא מחוברת לצינורות בבית החולים. התסכול המובן גרם לה לקבל החלטה שספק אם אחרים היו בכלל חושבים עליה - לתבוע את רופא הנשים של אמה, ד"ר פיליפ מיטשל, שלטענתה נושא באחריות המלאה לעובדה שהיא נולדה עם המום הזה וסבלה ממנו כל חייה.

הטענה הזאת אולי נראית תמוהה בקריאה ראשונה, אך כשמעמיקים בסיפור הזה, בהחלט אפשר למצוא בה היגיון. אבי טוענת כי הרופא לא המליץ לאמה קרולין ליטול חומצה פולית לפני שנכנסה להיריון. זהו תוסף שיכול היה להפחית את הסיכון לפגיעה בחוליות עמוד השדרה. זה, בדיעבד, היה יכול להוביל לכך שאבי כלל לא הייתה באה לעולם. זאת מכיוון שאם קרולין הייתה יודעת על המחסור האפשרי בגופה בחומצה פולית, היא הייתה יכולה לבחור לדחות את הניסיונות להרות, עד שמצבה יתאזן.

אין ספק שתביעה כזאת גורמת ללא מעט הרמות גבה, וספק אם הרבה אנשים חשבו לאורך הדרך שטענתה של אבי תתקבל. עם זאת, בשבוע שעבר, בית המשפט העליון בלונדון פסק לטובתה - וסכום הפיצויים שתקבל הוא גבוה וחסר תקדים. עורכי דינה מספרים כי חישוב הסכום המלא עדיין לא הושלם, אך היא תקבל פיצוי על כל הטיפולים ועוגמת הנפש לאורך השנים, סכום שיסתכם במיליוני פאונד.

עוד בוואלה!

מתכננת היריון? אלה השינויים שאת חייבת לעשות כבר עכשיו

לכתבה המלאה

"הוא אמר לי ללכת הביתה ולעשות הרבה סקס"

בפברואר 2001, קרולין, אמה של אבי, הגיעה לד"ר מיטשל לייעוץ לפני שהחלה בניסיונות להרות. לדבריה, היא ובעלה הסכימו שלא לקיים יחסי מין בכלל, עד שיחליטו להביא ילד לעולם. בעדותה סיפרה שהרופא בכלל לא דיבר איתה על החשיבות שבנטילת חומצה פולית למניעת התסמונת הזאת, והוסיפה כי הרופא אמר לה ללכת הביתה ו"לעשות הרבה סקס", עצה שלדבריה הייתה בוטה מאוד.

"הוא אמר לי שזה בכלל לא הכרחי ליטול תוסף של חומצה פולית", היא הוסיפה, "הוא אמר שאם התזונה שלי טובה, אין צורך בתוספים". בכתב התביעה צוין שאם קרולין הייתה מקבלת עצות טובות יותר מהרופא, היא הייתה ממשיכה להימנע מקיום יחסי מין עם בעלה.

בעבור אבי, המשמעות של ההחלטה היא כמובן דרמטית ביותר. מלבד העובדה שהיא בכלל לא הייתה באה לעולם אם הדברים היו מתנהלים אחרת, כיום היא צריכה להתמודד עם מגבלה שרק תלך ותחמיר עם השנים. בעתיד, היא תצטרך להיעזר יותר ויותר בכיסא גלגלים. בנוסף היא סובלת מבעיות במעיים ובשלפוחית השתן.

ד"ר מיטשל מצדו טען שאכן הסביר לקרולין על החשיבות שבנטילת חומצה פולית בפגישה. הוא ניסה לטעון גם כי ייתכן שהיא כבר נכנסה להיריון עוד לפני שביקרה אצלו, אולם טענה זו הופרכה בבית המשפט.

השופטת, רוסלינד קואו (Rosalind Coe) קבעה כי "בנסיבות האלו, ניתן להסיק שגברת טומבס לא הייתה בהיריון בזמן הייעוץ אצל ד"ר מיטשל. היא לא קיבלה ייעוץ מספק על החשיבות שבנטילת חומצה פולית לפני הכניסה להיריון ובמשך 12 השבועות הראשונים להיריון. היא גם לא קיבלה מידע על הקשר בין נטילת חומצה פולית למניעת שדרה שסועה ומומים בתעלה העצבית". הדיונים בבית המשפט עוד יימשכו כדי לקבוע כאמור את גובה הפיצוי המדויק שהיא תקבל.

ואם אתן נשים שחושבות להיכנס להיריון בפעם הראשונה, או גניקולוגים שרוצים להימנע מלשלם מיליונים לפיצוי בעוד כמה עשורים, נדגיש כי כדי למנוע את הסיכוי למומים בהיריון, מומלץ ליטול בכל יום 400 מיקרוגרם של חומצה פולית לפני הכניסה להיריון - ולמשך 12 שבועות במהלכו. זהו רכיב שלעיתים קשה להשיג מתזונה בלבד ולכן כדאי להקפיד על נטילת התוסף שמבטיח שתעמדו במכסה היומית הנדרשת. מסיבה זו ומאחר שלעתים גם היריונות רצויים עשויים להיות בלתי צפויים או מתוכננים, רוב ארגוני הבריאות ממליצים באופן גורף על נטילת חומצה פולית לנשים בגיל הפוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully