פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לא רק חומצה פולית: המרכיב התזונתי שחשוב מאוד לאכול בהריון

      נשים בהריון יכולות לצטט לכם מתוך שינה מה אסור להן לאכול במהלך תשעת החודשים, אבל לא בטוח שהן יודעות מה כן מומלץ להן לאכול. מחקר חדש קובע כי אחד המרכיבים החשובים בתזונה בהריון הם סיבים תזונתיים המחזקים את המערכת החיסונית של האם והעובר. ככה זה עובד

      סלט פירות בהריון (ShutterStock)
      להקפיד על תפריט מגוון. אישה בהריון אוכלת פירות (צילום: shutterstock)

      סיבים תזונתיים הם הכוכב העולה של עולם התזונה בשנים האחרונות. מחקרים כבר הראו את החשיבות שלהם במניעת השמנה ואפילו בהארכת החיים - אנשים שאכלו כמות יפה של סיבים בכל יום, בין אם זה מירקות ופירות או מדגנים מלאים, נטו לסבול פחות מלחץ דם גבוה, סוכרת, דמנציה ודיכאון. כעת מתברר שהם חשובים גם בזמן ההריון והם משפרים את בריאות האם והעובר.

      סיבים תזונתיים הם סוג של רב-סוכר (שרשרת ארוכה של סוכרים) שמקורם מהצומח. הסיבים אינם מתפרקים במערכת העיכול שלנו, מכיוון שאין לנו אנזימים שמסוגלים לפרק אותם. הם מתחלקים לשני סוגים: סיבים בלתי מסיסים, שמופרשים מהגוף כפי שהם, בלי פירוק, וסיבים מסיסים שחיידקי המעי יודעים לפרק לתרכובות שנחשבות מועילות לבריאות.

      המחקר החדש שהתפרסם בכתב העת Nature Communications, ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת דיסני, מצא כי חיידקי המעי מפרקים את הסיבים התזונתיים בזמן הריון לגורמים שתומכים במערכת החיסונית. "חידקיי המעי של האם והתזונה שלה בזמן ההריון הם קריטיים כדי לקדם הריון בריא", אמרו החוקרים בהצהרה לעיתונות שפרסמו.

      עוד בנושא:
      5 דרכים להוסיף סיבים תזונתיים לתפריט
      זו הסיבה שנשים בשליש ראשון להריון חייבות לאכול אגוזים
      יין, סושי וביצה עלומה: שאלון תזונה בהריון

      מזון עשיר בסיבים תזונתיים (ShutterStock)
      לאכול כמה שפחות מזונות מעובדים. מזון עשיר בסיבים תזונתיים (צילום: shutterstock)

      תזונה עשירה בסיבים מקדמת בריאות טובה יותר בנשים ובילדים על ידי שמירה על רמות נאותות של אצטט. החוקרים מצאו כי רמות נמוכות של אצטט, חומצות שומן קצרות שרשרת שמתקבלות על ידי תסיסה של הסיבים במעי ומגבירות את הפעילות החיידקים הטובים, עלולות לגרום לרעלת הריון.

      רעלת הריון היא מחלה שעשויה להופיע אצל נשים בהריון, לרוב לאחר השבוע ה-20 והיא עלולה לסכן את האם והעובר. השכיחות שלה בישראל היא כחמישה אחוזים מכל ההריונות. הרעלת לרוב מתחילה בתופעות כמו כאבי ראש, טשטוש ראייה הופעת בצקות, חלבון מוגבר בשתן ולחץ דם גבוה ועשויה להיגמר במצב חרום המסכן את בריאות האישה והעובר.

      אוכלים יותר אוכל מעובד ופחות סיבים

      במחקר הנוכחי מצאו החוקרים בנוסף כי רעלת ההריון עלולה לפגוע במערכת החיסונית של העובר ברחם - מה שיכול להוביל להופעת אלרגיות ומחלות אוטואימוניות בהמשך חייהם. הם הוסיפו כי הדבר השפיע בעיקר על התפתחות בלוטת התימוס אצל תינוקות. איבר זה ממלא תפקיד מפתח במערכת החיסונית של ילדים. התימוס תומך בייצור של תאי T, שפועלים כדי למנוע אלרגיות ומחלות אוטואימוניות, כגון סוכרת. לדברי החוקרים, התאים היו נמוכים אצל תינוקות שנפגעו מרעלת הריון אפילו ארבע שנים לאחר הלידה.

      עם זאת, שינויים פשוטים בתזונה של אמהות יכולים לעזור למנוע את המצב. צריכת סיבים למשל יכולה לעורר ייצור של אצטט התומך בפיתוח תאי תימוס ותאי T בתינוקות. החוקרים ציינו כי נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין טוב יותר כיצד תזונה עשירה בסיבים יכולה לעזור להפחית מחלות הקשורות למערכת החיסונית בעתיד. הצוות הסביר כי המחקר האחרון מגיע בעקבות השיעורים הגוברים של אלרגיות ומחלות אוטואימוניות בארה"ב בשל צריכה גבוהה של מזון מעובד, שחסרים בו סיבים תזונתיים.