וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מזהים רעלת הריון ומי נמצאת בסיכון גבוה ללקות בה?

פרופסור ברי קפלן

30.5.2018 / 11:48

כחמישה אחוזים מהנשים ההרות בישראל ימצאו את עצמן במצב הקרוי רעלת הריון. למרות השם המפחיד, ניתן לאתר את הרעלת בשלבים מוקדמים יחסית וכך להימנע ממצבים מסכני חיים המהווים איום ממשי ליולדת ולעובר

אישה בהיריון מודדת לחץ דם - וידאו מכבי. ShutterStock
אחד המאפיינים הכי ברורים הוא עליה בלחץ הדם. אישה בהריון מודדת לחץ דם/ShutterStock

רעלת הריון נחשבה בעבר הרחוק כמחלה הנגרמת מרעלן הנמצא בגוף, דבר שאומת בחלקו עם השנים במחשבה שחומר מסויים המופרש מהשליה הוא הגורם לתופעה - ומכאן השם רעלת הריון. מדובר על מחלה שעשויה להופיע אצל נשים בהריון, לרוב לאחר השבוע ה?20 והיא עלולה לסכן את האם והעובר. השכיחות שלה בישראל היא כחמישה אחוזים מכל ההריונות. אבל איך מזהים אותה?

הרעלת לרוב מתחילה בתופעות כמו כאבי ראש, טשטוש ראייה הופעת בצקות, או חלבון מוגבר בשתן, ועשויה להיגמר במצב חרום המסכן את בריאות האישה ועוברה. בבדיקה במרפאה ימצא יתר לחץ דם ונוכחות של חלבון מוגבר בשתן, וכן רפלקסים מוגברים בעיקר ברגליים.

הרעלת מתאפיינת בהופעה חדשה של לחץ דם גבוה, או בהחמרת לחץ דם גבוה קיים. בבדיקת מעבדה ניתן לאבחן שינויים במערכת הקרישה כגון ירידה בטסיות הדם, ובהפרעה בתפקודי כבד והופעת כמות גדולה של חלבון בשתן (מעל 300 מיליגרם ב?24 שעות).

עוד בנושא:
האם האיסור הזה בהריון הוא באמת כל כך חמור?
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד

גיל מבוגר והריון ראשון

רעלת הריון מתרחשת בדרך כלל אם מדובר בהריון ראשון, גיל מבוגר של היולדת, או בנשים שהייתה להן רעלת בהריון קודם. היא יכולה להופיע בצורות ובדרגות חומרה שונות שהאופייני להן הם כאבי ראש, טשטוש ראיה, כאבים ברום הבטן והגברת בצקות מעבר לכפות רגליים, שנובעות מאיבוד חלבון בשתן ויכולות גם להביא לעליה חדה במשקל.

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
מצב המסכן את העובר ואת האם. אולטרה סאונד של עובר ברחם/ShutterStock

הסיכונים מהופעת הרעלת מתחלקים לשניים: סיכונים לעובר וסיכונים לאם. הסיכונים העובריים נובעים מצד אחד בשל התכווצות כלי הדם שעלולים לגרום לעליית לחץ דם, ומצד שני להקטנת זרימת הדם לשליה ולעובר, הקטנת אספקת מזון וחמצן, פיגור בגדילת העובר וסכנה לבריאותו ולחייו.

להמנע מלהגיע לשלבים הקריטיים

הסיכונים העיקריים לאם הם פרכוסים המדמים התקפים אפילפטיים המביאים לאיבוד הכרה, ירידה בתפוקת השתן ופגיעה בתפקוד הכליות עקב ירידה באספקת הדם קיימת. כמו כן, בנוסף לפגיעה בתפקודי קרישת הדם, הירידה בטסיות עשויה להוביל לבצקת ריאות. במקביל, הפגיעה בתפקודי הכבד עשויה להוביל להרס כדוריות הדם האדומות ולאנמיה.

בשל כל אלה יש חשיבות באיתור מוקדם ככל האפשר של מצב הקדם רעלת (פרה אקלמפסיה) על מנת להימנע מההגעה לרעלת ממשית (אקלמפסיה), ולתת טיפול מונע. הטיפול המונע כולל מעקב הדוק, טיפול ביתר לחץ דם, דיאטה ובדיקות סוכר. במקרים של רעלת ממשית יש לטפל במהירות להורדת לחץ הדם בעזרת תכשירים מתאימים, למנוע פרכוסים בעזרת מגנזיום תוך ורידי. במצבי חירום הפתרון במקביל לטיפול ביולדת הוא יילוד מהיר של העובר - לרוב בניתוח קיסרי בהול.

פרופסור ברי קפלן הוא מנהל מחלקת יולדות בית חולים מעיני הישועה ורכז רפואת נשים מחוז דן פ"ת שרותי בריאות כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully