וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרגדיה בקפריסין: איך מתגוננים מפני חיידק המנינגוקוק?

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 9:32

מותו הטראגי של פעוט ישראלי בן שנתיים בקפריסין זעזע רבים והחזיר למודעות את הסכנה שבחיידק המנינגוקוק הנפוץ. "יש לו יכולת לחסל אדם בריא בתוך שעות ספורות", אומר רופא ילדים, ומסביר איך להישמר מפניו

בווידאו: אמבולנס מביא תינוקת שנדבקה בחיידק אלים לבית החולים ספרא/צילום: שיבא תל השומר

תינוק ישראלי בן שנתיים מת אתמול (שלישי) בעיר לימסול בקפריסין, לאחר שסבל מחום ופריחה. לפי החשד, הוא נדבק בחיידק הטורף מנינגוקוק B. בגן חב"ד בעיר, שבו למד הילד, סבלו גם ילדים נוספים מחום. אחת מהן, ילדה כבת שנתיים, נמצאת במצב בינוני והועברה אתמול לטיפול בבית החולים שיבא.

למרבה הצער, המקרה הטרגי הזה אינו יוצא דופן. בישראל נרשמים מדי שנה כ-20 מקרים של תחלואה קשה בחיידק מנינגוקוק B, ובכל שנה מתים לפחות שני תינוקות כתוצאה מהחיידק, ועוד ארבעה נוספים נשארים עם נזקים קשים ובלתי הפיכים.

"חיידק המנינגוקוק עלול לגרום למנינגוקוקסמיה - כשל רב מערכתי. בתוך דקות קורסות מערכות הגוף, הלב, לחץ הדם ומערכת הקרישה, וזה עלול להוביל לכדי מוות", מסביר ד"ר גיא שטויר, רופא מומחה ברפואת ילדים וריאות ילדים. מחלה מנינגוקוקאלית היא מחלה זיהומית שפוגעת בקרומי המוח. שכיחות המחלה גבוהה יותר בילדים ובני נוער. "למרות שהיא עדיין נדירה למדי, הגורם לה, חיידק המנינגוקוק, לא נדיר כלל ונמצא אצל רבים מאיתנו בתעלות האף", מסביר ד"ר שטויר.

למנינגוקוק יש יכולת לחסל אדם בריא בתוך שעות ספורות

"תסמיני המחלה הראשונים לעיתים מתעתעים, ועשויים לכלול כאבי ראש, כאבים בצוואר אחורי, חום גבוה ופתאומי, בחילות, הקאות, ישנוניות, ולעיתים כאשר יש הרס של מערכת הקרישה גם דימומים תת עוריים", מסביר ד"ר שטויר.

למרבה הכאב, זו מחלה שאחוז התמותה שלה גבוה מאוד, בעיקר אצל פעוטות ותינוקות. "למנינגוקוק יש יכולת לחסל אדם בריא בתוך שעות ספורות, וחלק ניכר מהשורדים יישארו עם פגיעה מוחית", הוסיף.

עוד בוואלה!

יש חיידק אלים שפוגע בפעוטות. כך תמנעו מהם לחלות

לכתבה המלאה

ד"ר שטויר מספר כי הוא לא מסוגל לשכוח אף לא אחד מחולי המנינגיטיס בהם טיפל. "ההתפתחות המהירה, הקשה ולעיתים הקטלנית של המחלה חורצת אותנו לשנים", אמר. "אני זוכר כיצד רצתי לטיפול נמרץ כשבידי תינוק בן חודש וחצי בלבד עם חום ופורפורה. גם כאן הגיע הכשל הרב מערכתי באחת, ולאחר שכבר ניתן טיפול אנטיביוטי והוכנסו צנטרים מרכזיים", סיפר.

פעוט מאושפז בבית החולים. ShutterStock
החיידק פוגע במוח ודורש שיקום ממושך. פעוט בבית חולים/ShutterStock

במקרה הזה, הילד שרד. "אך עם זאת, ההתמודדות עם המחלה לא מסתיימת במתן הטיפול האנטיביוטי שכן ההתמודדות המשמעותית מתחילה לא אחת מאוחר יותר במהלך תהליך השיקום הממושך של ילדים שמוחם נפגע מהמניגוקוק".

יש איך להתגונן מהחיידק הטורף הזה

"הדרך הטובה ביותר להגן מהמחלה היא במניעה, אך כיוון שמדובר בחיידק שיכול להימצא אצל כל אחד מאיתנו, ההפצה שלו פשוטה מאוד. די בחיבוק של הורה כדי להדביק את הילד. כמו בקורונה, גם כדי להימנע מהדבקה חשוב לשמור על מרחק", מסביר מסביר ד"ר שטויר, "אך במקרה של תינוקות ופעוטות שמבלים שעות רבות בגן או בפעוטון, במשחקיות או אפילו בקרבת המשפחה, שמירה על מרחק איננה פשוטה. ובדיוק כמו קורונה, הדרך הטובה והמומלצת ביותר להימנע, ולהגן מהמחלה היא החיסון".

אילוסטרציה. ShutterStock
כל אחד יכול להתחסן ולהגן על עצמו. תינוק מקבל חיסון/ShutterStock

נגד חיידקי המנינגוקוק, וכן נגד הזן הנפוץ ביותר בישראל, המנינגוקוק B, יש חיסון, וכל אחד יכול להתחסן ולהגן על עצמו. "מאחר והאוכלוסייה הרגישה ביותר להדבקה הם תינוקות צעירים, המליצו ארגוני הבריאות לחסן אוכלוסיה זו שבסיכון החל מגיל חודשיים ועד שנתיים, בשתי מנות בהפרש של חודשיים בין אחת לשנייה, ובמנת בוסטר כחצי שנה לאחר מכן", הסביר ד"ר שטויר.

בשנים האחרונות החיסון נגד חיידק המניגוקוק B (בקסרו) קיים בישראל והוא הוכנס לרשימת החיסונים המומלצים בפעוטות. והחיסון הזה בהחלט עובד. מחקר שנערך בבריטניה גילה כי התחלואה ממנינגוקוק ירדה ב-75 אחוזים בקבוצות שחוסנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully