וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון חדש נגד חיידק אלים אושר בישראל ואתם לא יודעים עליו מספיק

פרופסור אפי בילבסקי, מאמר אורח

21.8.2019 / 7:44

משרד הבריאות אישר את החיסון נגד מנינגוקוק B - לאילו מחלות הוא גורם? למי כדאי להתחסן נגדו ולמה? מהן תופעות הלוואי וכמה הוא עולה? רופא ילדים מסביר הכל

אילוסטרציה. ShutterStock
החיסון טרם נכנס לתכנית החיסונים השגרתית/ShutterStock

משרד הבריאות אישר לאחרונה חיסון חדש המיועד להגן על תינוקות וילדים מפני חיידק המנינגוקוק B. אם השם הזה נשמע לכם מוזר ולא מוכר, זה כנראה משום שלרוב אתם שומעים עליו בכינוי קצת יותר כללי גם אם מפחיד מאוד - "חיידק אלים". למרות שהחיסון קיבל את אישור משרד הבריאות, הוא טרם נכנס לתכנית החיסונים השגרתית, וניתן לעשות אותו רק בתשלום (אם כי כל קופות החולים מספקות השתתפות כספית בשיעור כלשהו במימונו).

מהו חיידק המנינגוקוק ולמה הוא גורם?

שמו הרשמי של חיידק המנינגוקוק הוא ניסריה מנינגיטידיס (Neisseria meningitides) והוא מצוי באף ובלוע של חלק ניכר מהאוכלוסייה (כעשרה אחוזים מהמבוגרים וכרבע מהילדים) מבלי לגרום להם לחלות בהכרח. במקרים מסוימים, הנשאות של החיידק עלולה לגרום למחלה פעילה ופולשנית שיכולה לגרום גם לאלח דם (זיהום חיידקי בדם), דלקת קרום המוח ועוד. במקרים אלה המחלה עלולה להיות קשה וחמורה מאוד.

הסיכון לפתח מחלה חמורה קיים עבור כל נשא, אך ישנן אוכלוסיות בסיכון גבוה יותר, כמו ילדים עד גיל 5 (ובעיקר עד גיל שנתיים) ומבוגרים מדוכאי חיסון. ההדבקה בחיידק נעשית על ידי הפרשות מדרכי הנשימה, וגם נשא וגם חולה יכולים להדביק אחרים במחלה.

ילד חולה. ShutterStock
ילדים עד גיל חמש נמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר. ילד חולה/ShutterStock

חיסון הבקסרו הוא ספציפי לזן B של החיידק, שהוא הזן שגורם למרבית התחלואה בישראל, כמו גם בהרבה מדינות אחרות. לא קל לקבל נתונים מדויקים לגבי שכיחות תחלואה בישראל. עם זאת, במחקר משנת 2013 שפרסם ד"ר בן שימול, מומחה למחלות זיהומיות בילדים מבית חולים סורוקה, נמצא כי בתקופה של 22 שנים היו בישראל כ-743 מקרים של זיהום פולשני מחיידק זה (כל הזנים) בילדים מתחת לגיל 15. בחישוב פשוט ניתן להבין כי מדובר על כ-33 מקרים לשנה בממוצע. ילדים צעירים מגיל 5 שנים ובעיקר תינוקות מתחת לגיל שנה, היוו את קבוצת החולים העיקרית, וזן B של החיידק היה הדומיננטי בילדים מתחת לגיל 5.

במחקר אחר של ממשרד הבריאות אותרו 1,349 מקרים בכל הגילאים בתקופה של 20 שנה, ממוצע של 71 מקרים לשנה. גם כאן שכיחות המחלה הייתה גבוהה יותר בילדים מתחת לגיל שנה, וכ-68 אחוזים מהמקרים נגרמו על ידי זן B.

האם החיסון יעיל?

חיסון הבקסרו עבר כאמור את כל האישורים של משרד הבריאות הישראלי, שממליץ לחסן בו את אוכלוסיית התינוקות והפעוטות מתחת לגיל שנתיים. ישראל אינה המדינה הראשונה שמאשרת אותו לשימוש - בספטמבר 2015 הוכנס החיסון הזה לתכנית החיסונים השגרתית באנגליה, עקב עלייה ניכרת בתחלואה במנינגוקוק B שם. מדינות נוספות שבהן נכנס החיסון לשגרת החיסונים הן אירלנד, איטליה, ניו זילנד ועוד.

באנגליה חלה ירידה של 50 אחוזים במספר מקרי התחלואה בחיידק המנינגוקוק B לאחר 10 חודשים של יישום תכנית החיסונים, וסביר שככל שיחלוף זמן נוסף הירידה בשיעורי המחלה תהיה גבוהה אף יותר. הוועדה המייעצת למשרד הבריאות בישראל מעריכה שהכנסת החיסון לתכנית החיסונים תמנע כ-18 מקרי מחלה ועד מקרה פטירה יחיד בתינוקות מדי שנה.

למי החיסון מומלץ?

למרות שמדובר במחלה לא שכיחה וביעילות מוכחת שלעת עתה עומדת על 50 אחוזים בלבד, מומלץ לחסן את קבוצת הגיל הרלוונטית - תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים. כל תינוק יכול לקבל את החיסון החל מגיל חודשיים. בתינוקות בריאים המתחסנים בהתאם לתכנית החיסונים המומלצת של משרד הבריאות יש מקום לשלוש מנות, כאשר מרווח הזמן בין המנה הראשונה לשנייה הינו חודשיים ובין המנה השנייה לשלישית הינו לפחות חצי שנה ומומלץ שיינתן בין הגילאים 12-15 חודשים (ובכל מקרה המנה השלישית מומלץ שתינתן לפני גיל שנתיים).

אם מתחילים את סדרת החיסונים לאחר גיל חצי שנה, או אם לתינוק יש מחלות רקע, מספר המנות או הפרשי הזמן ביניהן עשוי להשתנות. במקרים אלה מומלץ להיוועץ ברופא הילדים ולגבש תכנית חיסון אישית.

אין מניעה לתת את החיסון הזה יחד עם כל חיסוני השגרה האחרים, בו זמנית או בכל רווח זמן שהוא לפני או אחרי, אך על החיסונים להינתן באזורים אנטומיים שונים. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון ששכיחות תופעות הלוואי (אי שקט וחום) הייתה מעט גבוהה יותר כאשר החיסון ניתן עם חיסונים השגרה האחרים, ולכן משרד הבריאות ממליץ על הפרדה של 3 ימים לפחות בין חיסוני השגרה האחרים לחיסון זה.

איפה מקבלים את החיסון?

כאמור החיסון אושר על ידי משרד הבריאות אך לא הוכנס לתכנית החיסונים השגרתית ולכן אינו מתוקצב על ידו. משמעות הדבר היא שעל הורים המעוניינים לחסן את ילדיהם לרכוש את החיסון באופן פרטי. עם זאת, כל קופות החולים מכירות בחשיבות החיסון ומספקות לו סבסוד.

הפרוצדורה היא שיש להגיע אל רופא הילדים לקבלת מרשם לחיסון והוראה לאחות לחסן, לאחר מכן יש לרכוש את החיסון בבית המרקחת (יש להגיע עם אמצעי קירור כמו צידנית וקרחון) ולהעבירו בקירור לאחות שתחסן את הילד. החיסון ניתן בהזרקה תוך שרירית לירך או לזרוע (תלוי בגיל המתחסן).

מחירו המלא של החיסון הוא 440 שקלים. כל קופות החולים מספקות השתתפות כספית בשיעור כלשהו במימון החיסון.

פרופסור אפי בילבסקי הוא מומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות בילדים. הוא עובד כרופא בכיר במחלקת ילדים ג' במרכז שניידר לרפואת ילדים ומפעיל אתר אינטרנט בנושא רפואת ילדים - www.drkids.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully