האם מזג האוויר הקר גורם לתופעת "ואגינת חורף"?

ישנם מומחים הסבורים שהטמפרטורות הנמוכות של החורף פוגמות במצב הנרתיק ופוגעות בחיי המין, אך לא כולם מסכימים. המיילדת והאחות הקלינית הבכירה, מרי בורק, מסבירה כיצד תוכלו לזהות יובש בנרתיק ובאילו אמצעים תוכלו לנקוט כדי למנוע זאת

29/11/2021
השתלת הרחם הראשונה בארצות הברית נכשלה - בגלל זיהום פטרייתי (סיפור בדקה)

נכון שעדיין די חם, אבל ממש תיכף החורף יגיע ואיתו חדשות רעות לחיי המין שלכן: על פי אחת מהמומחים בתחום, יובש בנרתיק הנשי עלול להיווצר עקב ירידת הטמפרטורות והחימום המופעל בבתים. בעוד שידוע ששני אלו בהחלט גורמים לעור יבש, מרי בורק, מיילדת לשעבר ואחות קלינית בכירה בקליניקת האסתטיקה והניתוחים הפלסטיים שבלונדון ברידג', אמרה לסאן הבריטי שהיובש הזה עשוי להגיע גם לאזורים האינטימיים בחודשי החורף.

"האוויר היבש של הסתיו והחורף מדלל את הלחות מגופינו, מותיר את העור שלנו מיובש וסדוק ואת הסינוסים מיובשים. ובעוד שזה נושא שמעטים ירצו לדון בו בגלוי - הנרתיק עלול להיכנס ל'תקופת בצורת' בעיקר בזמן הזה. כאשר אנו נמצאות זמן רב בחדרים ממוזגים, כשהחימום פועל בהם, אנו חיות למעשה באוויר שנושא מעט מאוד לחות, והיובש שאנו מרגישות יכול לעתים קרובות להשפיע על כל סנטימטר בגופנו - כולל האזורים האינטמיים ביותר שלנו".

עוד בוואלה!

הגשם חוזר, זה מה שזה הולך לעשות לבריאות שלכם

לכתבה המלאה
החורף הגיע ואיתו חדשות רעות לחיי המין שלכן(צילום: ShutterStock)

מומחים אחרים פחות הסכימו עם דבריה של בורק. הגניקולוגית ד"ר ג'ן גנטר יצאה נגד הרעיון ששינויים במזג האוויר משפיעים על אזוריה האינטימיים של האישה - והפריכה את המושג "ואגינת חורף". היא אמרה שליובש בנרתיק אין שום קשר לטמפרטורה בחוץ, ושהגורמים לו הם רמות אסטרוגן נמוכות, תרופות מסוימות וזיהום פטרייתי. "הנרתיק מתפקד די טוב בכל עונות השנה", אמרה ד"ר גנטר, "הוא שומר על טמפרטורה קבועה מכיוון שהוא נמצא בתוך הגוף שלנו וטמפרטורת הגוף האנושית עולה לצד הטמפרטורה החיצונית רק כאשר מישהו סובל ממכת חום".

אם נניח לרגע את הוויכוח בצד, יובש בנרתיק הוא בהחלט מצב משתק מאוד שיכול להשפיע על נשים בכל הגילים, ועלול לגרום לכאב בלתי נסבל בזמן קיום יחסי מין.

התסמינים כוללים:
1. אי נוחות, גירוי או תחושת צריבה.
2. אי נוחות במהלך קיום יחסי מין.
3. קושי להתגרות ולהגיע לאורגזמה.
4. פני השטח של הנרתיק חיוורים ודקים.
5. היצרות או קיצור של הנרתיק.
6. צורך להשתין יותר מהרגיל.
7. זיהומים חוזרים בדרכי השתן (UTI).

על אף שמדובר בבעיה נפוצה מאוד, סביר להניח שהיא תשפיע יותר על נשים שעוברות (או כבר עברו) את גיל המעבר. גורמים אחרים כמו תרופות מסוימות, סוכרת, הנקה או לידה יכולים גם הם להגביר את הסבירות ליובש בנרתיק. בנוסף, במקרים מסוימים רמות נמוכות של הורמון המין הנשי, אסטרוגן, יכול להיות הגורם לכך. בשירות הבריאות הבריטי ממליצים להשתמש בחומר סיכה או בקרם לחות לנרתיק כדי לנסות להקל על התסמינים, ולהיעזר בטיפולים כמו אסטרוגן נרתיקי וטיפול הורמונלי חלופי (HRT) במידת הצורך.

בנוסף, מרי אומרת שניתן להפחית את הסיכון ליובש בנרתיק על ידי ביצוע כמה שינויים מרכזיים באורח החיים שלנו - בעיקר בתזונה. הנה 9 מהטיפים החשובים שלה:

1. מיץ תפוחים

יובש בנרתיק עלול להיות תוצאה של חוסר איזון הורמונלי. ניתן להחזיר את האיזון הזה על ידי הוספת מזון שמכיל פיטואסטרוגנים לתזונה היומית שלכן. פיטואסטרוגנים הן תרכובות צמחיות המחקות את פעולתו של אסטרוגן סינתטי. מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים כוללים מיץ תפוחים, דובדבנים, זרעי פשתן וזרעי שמן אחרים.

מיץ תפוחים עשיר בפיטואסטרוגנים שמסייע לאיזון ההורמונלי(צילום: ShutterStock)

2. ירוקים

עלים ירוקים נחשבים מזמן ליעילים בחיזוק הבריאות הכללית, הודות לחומרי התזונה הרבים שבהם והניטראטים התזונתיים שהם מכילים. הם גם טובים במניעת יובש בנרתיק ובהגברת זרימת הדם בגוף.
הירוקים עשירים בויטמין E, סידן ומגנזיום, מה שמסייע לבריאות השריר, כולל השרירים באזורים האינטימיים שלכן.

3. אבטיחים

ה-pH המאוזן של הנרתיק צריך להישאר בטווח של 3.8 ל-4.5. אם זה יוצא מהטווח הזה, את עלולה לחוות אי נוחות מסוימת. האבטיח נהדר להרמונית ה-pH. הפרי מכיל ציטרולין, שמסייע להרפיית כלי הדם בגוף ומביא לזרימת דם טובה.

האבטיח נהדר להרמוניית ה-pH(צילום: ShutterStock)

4. אגוזי קוקוס

מומחים רבים סבורים שקוקוס נהדר לניקוי רעלים ויכול לסייע גם במלחמה נגד זיהומים בנרתיק. מי קוקוס מכילים חומצה לאורית שיכולה להדוף חיידקים מזיקים.

5. בטא-קרוטן

בטא-קרוטן הוא פיגמנט המצוי בפירות וירקות כתומים, כמו דלעת, גזר ובטטה. בטא קרוטן - שהופך לוויטמין A בגוף - נקשר זה מכבר לפוריות, מכיוון שהוא עוזר לתמוך בחוזק דפנות הרחם. צריכה מספקת של בטא קרוטן בתזונה היומית אמורה לשפר גם את הבריאות הכללית של הנרתיק.

בבטטה תמצאו בטא-קרוטן המסייע בחוזק דפנות הרחם(צילום: ShutterStock)

6. להוריד לחץ

כאשר נשים לחוצות, מצבן עלול לגרום למה שמכונה "מיני גיל מעבר", גם אם אישה לא נמצאת בשלב הזה בחיים. במצב כזה רמות האסטרוגן עלולות לרדת, מה שיכול לגרום לעור להתייבש. דרך אחת להילחם בזה היא להגדיל צריכה של ויטמין C.

7. זוזו

ביצוע כל סוג של פעילות גופנית היא דרך מצוינת להרים את מצב הרוח ולהפחית מתחים. היא גם הוכחה כמסייעת לזרימת הדם בגוף. הקפדה על בריאות הלב שלכן מגבירה את זרימת הדם לנרתיק ולעתים קרובות משפרת את בריאות הנרתיק ואת התפקוד המיני.

פעילות גופנית מסייעת לזרימת הדם לנרתיק(צילום: ShutterStock)

8. לחות

האוויר מסוגל להחזיק פחות ופחות מים ככל שהוא נעשה חם יותר. זה אומר שברגע שאתן מפעילות את החימום, גם הלחות באוויר בבית שלכן פוחתת. זה יכול להוביל לייבוש העור שלכן - כולל האזור שם למטה.
דרך טובה להגביר את רמת הלחות היא להשיג מכשיר אדים. חלופה זולה יותר תצרוך מכן להשאיר קערת מים על הרדיאטור, מה שיאפשר ללחות להתאדות לאוויר.

9. בלי בועות באמבטיה

נכון שמדובר בפינוק נחמד, אולם סבונים ריחניים ואמבטיות בועות עלולים לגרות רקמות רגישות. הסבונים הללו משפיעים למעשה על ה-pH הטבעי של הנרתיק ולכן כדאי להימנע מהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully