וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מנוגדי הדכאון הכי נפוצים יכול להציל חולי קורונה

עודכן לאחרונה: 23.11.2021 / 16:19

השימוש בכדורים נוגדי דיכאון רק התגבר בשנתיים האחרונות של הקורונה. כעת מחקר חדש מצא כי שימוש בחלק מהכדורים האלה יכול להציל ממוות חולי קורונה קשים. הנה הפרטים

בווידאו: ראשוני חיסוני הילדים הגיעו לסניף קופת חולים לאומית בנתניה/צילום: קופת חולים לאומית

ככל שהקורונה נמצאת איתנו יותר ויותר זמן, מתגלות תרופות קיימות שמצליחות להפחית תסמינים אצל חולי קורונה. כך היה עם תרופה לאלח דם שפותחה בהדסה וכך גם היה עם רמדסיביר - תרופה שפותחה נגד אבולה ואושרה כתרופה נגד קורונה. כעת, מחקר חדש מצא כי התרופה נוגדת הדיכאון הנפוצה פלואוקסטין, הנמכרת תחת שם המותג פרוזאק, מפחיתה את הסיכון למוות של חולים הסובלים מזיהום חמור ב-COVID-19.

מחקר גדול שהשתמש בנתונים של 83,584 חולים שאובחנו עם COVID-19 מ-87 מרכזי בריאות בארה"ב מצא שלמתן מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים (SSRI) הייתה השפעה על התמותה של חולים עם COVID-19 חמור.

המחקר, שפורסם ב-JAMA Network Open Journal הצביע על כך שאצל 3,401 חולים שקיבלו תרופות נוגדות דיכאון היתה תמותה נמוכה בהשוואה לקבוצת הביקורת של 6,802 חולים שלא קיבלו את התרופה.

מתוך 3,401 חולים שנרשמו להם תרופות ממשפחת ה-SSRI היו 470 שנטלו רק את התרופה פלואוקסטין, ומתוכם מתו 46 אנשים בלבד שהיוו כ-9 אחוזים. מספר זה נמוך משמעותית בהשוואה ליותר מ-13 אחוזים (שהם יותר מ-930 חולים) שמתו מתוך 7,050 המשתתפים בקבוצת הביקורת שכללה אנשים שלא טופלו בתרופות נוגדות דיכאון.

גיף מוח. Giphy
תרופות אנטי דלקתיות. גיף של מוח/Giphy

במחקר נעשה שימוש גם בתרופות נוגדות דיכאון אחרות, כולל פלובוקסמין, והן הניבו אחוזים גבוהים יותר בהשוואה לזה של פלואוקסטין אך נמוכים מהשיעורים מקבוצת הביקורת שלא טופלה. כמו כן, נמצא כי פלובוקסמין מורידה את הסיכון של חולה קורונה להגיע לבית חולים, בהתבסס על ניסוי שנערך לאחרונה בברזיל.

תרופות נוגדות דיכאון כגון פלואוקסטין ופלובוקסמין משמשות לטיפול במצבים נפשיים כבר כ-30 שנה. היכולת שלהן להעלות את רמות הסרוטונין במוח היא מה שעושה אותן יעילות בטיפול בבעיות נפשיות.
מעניין לציין שתרופות אלו יכולות לשמש גם כסוכנים אנטי דלקתיים שיכולים לעזור להקל על הסימפטומים בחולי COVID-19. ד"ר יוגש שאה מהמרכז הרפואי broadlawns באייווה, ארה"ב, אמר כי הממצאים של המחקר החדש הם מאוד "מבטיחים".

שאש אמר שזה סימן טוב שחלק מהתרופות נוגדות הדיכאון המשמשות במחקר יכולות לשמש גם בטיפול בחולי קורונה. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הממצאים. "זה נראה מבטיח. כפי שציינתי, לא הייתי יוצא ונותן מרשם לחולים, אבל זה נראה מבטיח", אמר לפני שציין כי כמובן שאין להתייחס לתרופות נוגדות הדיכאון כתחליפי חיסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully