וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדאיג: במקום הזה הקורונה נשארת על משטחים גם כעבור ימים

בתחילת מגיפת הקורונה חששנו שמא הנגיף נשאר על משטחים למשך ימים ויכול לגרום להדבקה מאסיבית. מאז רוב המחקרים הראו שמדובר במקרה נדיר. אבל מחקר חדש מראה שיש מקום שבו דווקא כדאי מאוד להזהר

בווידאו: שר הבריאות מבטיח שלא יכפו חיסוני ילדים/צילום: ערוץ הכנסת

אחד החששות הכי גדולים בתחילת מגיפת הקורונה, כשעוד לא ידענו ממש כלום, היה שנגיף הקורונה נשאר על משטחים גם שעות וימים אחרי. לימים גילינו שזה אכן נכון, אבל מדובר במקרים נדירים ולרוב הנגיף מועבר בהדבקה טיפתית. כעת מחקר חדש של אוניברסיטת מישיגן מגלה שנגיף הקורונה נמצא על משטחים כמו שולחנות, לחצני חירום ושלטי טלוויזיה בחדרים של חולים סיעודיים בבתי אבות.

המחקר החדש שפורסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לגריאטריה מגלה כי 90 אחוזים מחדרי חולי הקורונה בבתי האבות הראו סימנים של נגיף קורונה ניתן לזיהוי על משטח אחד לפחות. במקרים מסוימים, מדענים אף מצאו חלקיקים של הנגיף ימים לאחר שהמטופל עזב את בית החולים. אף שעדיין הרוב המכריע של זיהומי הקורונה מתרחשים עקב העברה טיפתית או באוויר, ממצאים אלה מראים שגם משטחים עלולים להיות מדבקים - במיוחד במקומות כמו בתי אבות.

בסך הכל, הצוות אסף 2,000 דגימות, מ-104 חדרים בהם שהו חולי קורונה, ומחדרים סמוכים. הם גילו ש-28 אחוזים מהדגימות הכילו עקבות של RNA מנגיף קורונה. החוקרים ניתחו בסך הכל ארבעה בתי אבות במישיגן בין אוקטובר 2020 לינואר 2021.

מחברי המחקר לא בדקו את דגימות ה-RNA שאספו כדי לראות אם הן באמת יכולות להדביק אדם אחר. ובכל זאת, הם מסיקים שמחקר זה יכול לסייע באופן משמעותי בזיהוי משטחים שעובדי שירותי הבריאות צריכים לנקות ולחטא באופן שגרתי.

תרופות 
באחד מבתי האבות
בשכנות ותיקים 16 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
עדיין נמצאים בסכנה. מבוגרים בבית אבות/ראובן קסטרו

"הנתונים הללו מראים שנגיף הקורונה נמצא בכל מקום, ואף נשאר בחדרים של דיירי בית אבות עם COVID-19, ומדגישים את החשיבות המתמשכת של ניקוי קפדני והגנה על צוות ומבקרים", אמרה מחברת המחקר, ד"ר לונה מודי, שמובילה מחקר מניעת זיהומים בבית אבות במחלקה לרפואה פנימית של מישיגן, במהדורה אוניברסיטאית.

ועכשיו לצפירת הרגעה קטנה: המחקר הזה גם הראה כי נגיף הקורונה לא מצא את דרכו מחוץ לחדרי החולים הספציפיים בתוך בתי אבות. החוקרים משערים שממצא זה נובע משיטות ניקיון קפדניות בקרב צוותי בית האבות.

כל החדרים שנבדקו היו שייכים למטופלים שאובחנו כחולי קורונה תוך שבועיים מהבדיקה - בכל אחד מהם שהה חולה שאושפז ביחידה מיוחדת לקורונה. ראוי גם לציין שלמעלה ממחצית מחולי הקורונה סבלו מדמנציה ונזקקו לעזרה במשימות כמו רחצה והתלבשות. פרט זה מוזכר מכיוון שככל שהמטופל היה עצמאי יותר ומסוגל לטפל בעצמו, כך קטן הסיכוי שהחוקרים ישהו שרידי קורונה על משטחים בחדרם.

להזכירכם, בתחילת המגיפה בתי אבות היו מוקדי התפרצות מרכזיים של הקורונה בכל העולם, וגם פה בישראל. כעת, משרוב הדיירים של בתי האבות והמוסדות הסיעודיים מחוסנים, הם מוגנים יותר, אבל לפי המחקר הזה הם אינם מוגנים מספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully