וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להידבק ממשטחים? זה מה שאנחנו יודעים היום

9.10.2020 / 7:36

בתחילת המגיפה אנשים שטפו ידיים בטירוף ולא העזו לגעת בכלום, אבל איכשהו עם הזמן החשש מהדבקה ממשטחים הלך ופחת. בצדק? זה מה שאומרים המחקרים האחרונים

בווידאו: אדלשטין אומר שחגיגות שמחת תורה השנה הן סכנה/צילום: לע"מ

ההבנה שלנו על נגיף הקורונה הלכה וגדלה מאז פרוץ המגיפה, ודברים שבמרץ נראו לו באור אחד, היום נראים אחרת לגמרי. זה נכון לגבי שימוש מסיכות, לגבי חומרת המחלה וגם לגבי הסיכוי להידבק ממשטחים. בחודשים הראשונים למגיפה כולנו היינו בטוחים שמגע במשטח מזוהם הוא עיקר הסכנה, ולכן רבים הסתובבו עם כפפות, טבלו באלכוג'ל ושטפו ידיים כל כמה דקות. היום מדענים מבינים שהתמונה מורכבת יותר, ושהדבקה ממשטחים היא אולי אפשרות - אבל לא הסבירה יותר. הנה כל הפרטים.

  • כמה זמן נגיף הקורונה שורד על משטחים?

    מחקר שנערך לאחרונה מצא כי נגיף הקורונה יכול לשרוד עד ארבע שעות על משטחי נחושת, עד 24 שעות על קרטון, ועד שלושה ימים על פלסטיק ונירוסטה, ובמחקרים שונים אפילו עד 9 ימים. חוקרים גילו גם כי נגיף הקורונה יכול להסתובב כטיפות באוויר עד שלוש שעות, אך לרוב הוא לא נותר באוויר זמן כה רב. יחד עם זאת, עדיין לא ברור באופן מלא כיצד משפיעים תנאים שונים, כמו חשיפה לאור השמש או חום וקור קיצוניים, על זמני ההישרדות הללו ועל יכולת ההדבקה של הנגיף.

  • עד כמה צריך לחשוש מהדבקה ממשטחים?

    בתנאים אידיאליים, נגיף הקורונה יכול לשרוד על משטחים שונים במשך שעות או ימים. מחקרים שונים הצליחו לבודד נגיף חי עד תשעה ימים על גבי משטחים. אבל למרות מחקרים שפורסמו ב-NEJM באפריל השנה והראו שרידות של הנגיף בסוגי משטחים שונים, ומחקר סיני שאפילו הראה כי הנגיף יכול לשרוד על גבי סוליות הנעליים, זה לא צריך להיות החשש המרכזי שלכם. ככל הנראה, תוצאות מחקרים אלה הובילו להערכת עודף באשר לסיכון האמיתי להעברה של הנגיף על גבי הסביבה. הסיבה לכך היא שהריכוזים הנגיפיים בהם נעשה שימוש במחקרים היו גבוהים מאוד,

    נגיף הקורונה. ShutterStock
    נגיף הקורונה/ShutterStock
  • באילו מקרים כן אפשר להידבק ממשטחים מזוהמים?

    כדי שזה יקרה, צריך צירוף של נגיעה במשטחים או בחפצים נגועים בנגיף חי בריכוז גבוה, ולאחר מכן מגע של הידיים בפה, באף או בעיניים. משטחים אידיאלים להעברת נגיף כוללים בין ביתר ידיות של דלתות, דלפקים, מתגים, טלפונים ניידים וטבלטים, או ידיות אחיזה בתחבורה ציבורית. למרות זאת, על פי המידע הנוכחי, תפקידם היחסי של משטחים מזוהמים בהתפשטות הנגיף אינו משמעותי.

  • ומה לגבי הדבקה ממזון?

    כרגע לא ניתן לשלול את האפשרות התיאורטית של הדבקה באמצעות מזון נגוע, כמו במקרה שבו אדם משתעל לתוך ידיו ומכין באמצעותן אוכל שנאכל על ידי אדם בריא. במקרה של אוכל חם ומבושל, החימום עצמו עשוי להרוג את הנגיף, ולכן אם קיים סיכון כזה, הוא בעיקר במזונות שאינם מבושלים, כמו למשל סלטים או כריכים. עד כה, לא זוהתה באופן ברור הדבקה ממוצרי מזון או מוצרי צריכה אחרים.

    אישה עם מסיכה חולפת על פני מסעדה בפריז, צרפת, 5 באוקטובר 2020. רויטרס
    אישה עם מסיכה חולפת על פני מסעדה בפריז, צרפת, 5 באוקטובר 2020/רויטרס
  • אז מהי דרך ההדבקה הנפוצה ביותר?

    מרבית מקרי ההדבקה מתרחשים על ידי הדבקה טיפתית - הדבקה שמתרחשת כאשר נגיפים מועברים בתוך טיפות של רוק או הפרשות אחרות של מערכת הנשימה - כמו למשל עיטוש, שיעול או אפילו בעת נשיפה רגילה - מאדם חולה לאדם בריא הנמצא בקרבתו. זו הסיבה שכולנו צריכים להסתובב עם מסיכות פה ואף, בעיקר בחללים סגורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully