ככה אכילה של יותר מדי פחמימות משבשת לכם את המטבוליזם

העמסת פחמימות היא הרגל מאוד ידוע של ספורטאים, אבל על פי מחקר חדש יש סיכוי שלא רק שזה לא עוזר לגוף, זה פוגע בו ובעיקר פוגע בחילוף החומרים

23/11/2021
מתכון פסטה בשר לא כשר (NOW רוני שרמייסטר)

העמסת פחמימות לפני ריצה גדולה היא הרגל מוכר מאוד, אבל האם היא באמת בריאה? מחקר חדש מגלה שצריכת מספר רב של פחמימות בבת אחת יכולה למעשה לשבש את קצב חילוף החומרים הכללי של הגוף, ולגרום להפרעה בתפקוד מטבולי.

חוקרים מבית החולים Brigham and Women's המזוהה עם הרווארד ומהמרכז הרפואי של בוסטון מצאו שאכילת יותר מדי פחמימות מובילה לפירוק של נוגדי חמצון רבי עוצמה, תהליך שמחמיר כאשר ייצור האינסולין עולה.

עוד בוואלה!

5 פחמימות בריאות שדווקא כדאי לכם לאכול

לכתבה המלאה

חילוף החומרים משפיע על כל תא בגוף. מכיוון שתהליך זה עוזר לתאי הגוף לקבל אנרגיה, חשוב ששום דבר לא יפריע לתהליך זה. עם זאת, מחקרים קודמים קשרו השמנה לירידה בחילוף החומרים. הקשר של השמנת יתר לסוכרת מסוג 2 ותנגודת לאינסולין מצביע גם על צריכת פחמימות כגורם למצוקה מטבולית.

עד כה, מחקר חשף את ההשפעות של צריכת סוכר על חילוף החומרים בגוף לאורך זמן. למרבה הצער, מחקרים קודמים לא הצליחו להעריך כיצד כמויות גדולות של פחמימות משפיעות על חילוף החומרים הכולל אם הן נצרכות בבת אחת.

מממ פסטה. ספגטי עם רוטב עגבניות(צילום: ShutterStock)

"כאשר אנו מטפלים באנשים עם סוכרת סוג 2, ההתמקדות היא לעתים קרובות בהורדת רמת הסוכר בדם ולא במניעת אכילת יתר של פחמימות, דבר שכיח מאוד בחברה שלנו", אומר ד"ר נופאל איסטפן מהחטיבה לאנדוקרינולוגיה של בריגהם, בפרסום של האוניברסיטה. "אבל המחקר שלנו מראה שאם אכילת היתר לא נשלטת, כמה מהדרכים המסורתיות לטיפול בסוכרת, כמו מתן יותר אינסולין לחולים כדי להוריד את רמת הסוכר בדם, עלולות להיות דווקא מזיקות יותר."

החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת American Journal of Physiology-Endocrinology and ערכו בדיקה שכללה 24 נשים שחולקו לשתי קבוצות מחקר: קבוצה אחת עם מדד מסת גוף בריא (BMI) וקבוצה אחת עם BMI גבוה בטווח של עודף משקל עד השמנת יתר. אף אחת מהנשים הללו לא סבלה מסוכרת.

כל המשתתפות אכלו כמות גדולה של פחמימות בפעם אחת. חלק מהן אכלו יותר מ-350 גרם. לאחר ניתוח דגימות דם ושומן, החוקרים גילו כי נוגד החמצון גלוטתיון שנמצא בברוקולי ופטריות למשל, מאבד מהאלקטרונים שלו. אלה עם BMI גבוה יותר נטו יותר לתהליך זה, מה שהוביל את החוקרים לשער שתאים לוקחים אלקטרונים מנוגד החמצון על מנת לתדלק את תהליך המרת השומן מפחמימות.

ממנו אפשר לאכול דווקא הרבה. ברוקולי(צילום: מערכת וואלה!, מתן שופן)

דגימות השומן ממשתתפות עם עודף משקל חשפו גם ירידה בתפקוד המטבולי בהשוואה לאלו עם סוכרת מסוג 2 ותנגודת לאינסולין. מאחר שאינסולין מגביר את ספיגת הפחמימות על ידי התאים, הוא הגביר את ההשפעות של חוסר תפקוד מטבולי, זאת בשל כך שהתאים אינם מצוידים להתמודדות עם נפח כה גבוה של פחמימות.

תוצאות אלו חיזקו את התיאוריה שעודף פחמימות עלול להוביל לירידה בחילוף החומרים. הסיבה - יותר מדי פחמימות מאלצות את התאים לאגור אותן כשומנים. תהליך זה כרוך בהמרה של פחמימות לשומנים, מה שמצריך אלקטרונים. על פי המחקר, ככל שמיוצרים עודפי שומן, "נגנבים" אלקטרונים מתהליכים מטבוליים חשובים אחרים, כמו יצירת נוגדי חמצון.

"יש הבדלים אמיתיים בין חילוף החומרים של הנחקרים, וזה משהו שהתעלמו ממנו ברפואה. האכלת יתר מטבולית משתנה בין מטופלים, ועלינו להבין זאת כדי שנוכל לתת עצות תזונתיות מתאימות יותר", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully