וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך הפעולה של התרופה החדשה לקורונה כבר הצילה אותנו פעם

עודכן לאחרונה: 29.3.2022 / 16:46

החדשות של פייזר על תרופה יעילה נגד קורונה ריגשו רבים - וכנראה שבצדק. בחינת מנגנון הפעולה של הטיפול המבטיח החזיר את ד"ר ליאורה ברזג-פרו עד לימים הקשים של מגיפת האיידס. אז איך עובדת התרופה החדשה לקורונה - ואיך זה קשור ל-HIV?

בווידאו: מנכ"ל פייזר מתייחס לתרופה החדש של החברה לקורונה/צילום: רויטרס

אי שם בשנת 1981 הופיעה בקרב גברים הומואים בניו יורק וקליפורניה מחלה משונה שתחילה גרמה להופעת שלפוחיות עוריות הידועות כ"סרקומה של קפושי" - עד אז מחלה שפגעה בעיקר בגברים מבוגרים, לרוב במקביל להופעת דלקת ריאות נדירה. לאחר כשנה למחלה הזו כבר היה שם: acquired immune deficiency syndrome, או איידס (תסמונת הכשל החיסוני הנרכש), ודרך פעולה ברורה - היא הורסת את מערכת החיסון וגורמת לגוף להיות חשוף למחלות רבות. בשנת 1983 כבר התגלה הנגיף HIV שגורם למחלה.

המרדף אחר תרופה למגיפה החדשה החל, אבל היו שני קשיים עיקריים: הווירוס פוגע בתאי מערכת החיסון שבמצב רגיל היו אמורים להגן על הגוף מפני אותם פולשים בדיוק, וסוג הווירוס שהוא מניפולטיבי ומשתמש בתאי הגוף המארח על מנת שיוכל להשתכפל ולהתפשט במהירות גבוהה הרבה יותר מאשר וירוס "פשוט".

בשנת 1987 נמצאה תרופה בשם זידובודין שמסייעת בעצירת שכפול הווירוס אך לא מעלימה אותו, היא גם מפחיתה את חדירות הווירוס מהאם לעובר. התרופה לא פעלה היטב לבדה, מטופלים סבלו מתופעות לוואי כמו הפרעה בתפקודי כבד ודיכוי מח עצם, והעלות שלה היתה גבוהה (באותה תקופה היתה התרופה היקרה ביותר בהיסטוריה) ומטופלים נאלצו להפסיק טיפול.

בשנת 1990 מחלת האיידס הפכה לגורם התמותה המוביל בקרב אמריקאים בגילאי 25-44. בגלל העובדה שהווירוס מתוחכם וידע לעבור מוטציות כדי להתחמק ממיגורו, החלו להתפתח זנים עמידים לתרופה זידובודין ואחרות שפועלות במנגנון דומה.

ובכל זאת, לאט לאט, באמצע שנות ה-90 הפסקנו לשמוע על איידס. זה פתאום לא היה כל כך מפחיד ואנשים הפסיקו למות בגלל סטוצים. שתי קבוצות חדשות של תרופות הופיעו: protease inhibitor ו-NNRTI, בשילוב שתי הקבוצות הללו נולד הקוקטייל. שחקן ה-NBA מג'יק ג'ונסון, לדוגמא, חוגג 30 שנה להדבקותו ב-HIV ובזכות הקוקטייל הזה הוא חי חיים מלאים ובריאים.

אותו מנגנון, מגיפה אחרת

אז איך כל זה קשור לקורונה? פייזר פרסמה בסוף השבוע את תוצאות המחקר שלה לפיו נדבקים חדשים בקורונה יכולים ליטול גלולה שתפחית ב-89 אחוזים מחלה קשה ומוות, במקרים של גורמי סיכון. התרופה מבוססת על אותו מנגנון של הטיפול ב-HIV - protease inhibitor.

פרוטאז הוא אנזים (חלבון זרז), שבדרך כלל מועיל לגוף, שעוזר לפרק חומרים כימיים אחרים, למשל עוזר בעיכול או בריפוי פצע. במצבים מסוימים הוא גם יודע להיות פחות טוב ולעזור לווירוסים כמו HIV והפטיטיס C לשגשג. ברגע שחוסמים את פעולת הפרוטאז נמנעת גם התרבות הווירוסים, ובכך נמנעת מחלה קשה.

פייזר. רויטרס
חוסמת את הפרוטאז. התרופה של פייזר/רויטרס

התרופה, שתיקרא Paxlovid, מיועדת לחולים הנחשבים כבעלי סיכון גבוה: מבוגרים מעל גיל 60, מדוכאי חיסון ואנשים במצב רגיש מבחינה רפואית-נשימתית, כמו אנשים עם השמנת יתר קיצונית. עלות טיפול כולל באמצעות התרופה החדשה מוערכת בכ-700 דולר.

אם התרופה תאושר על ידי ה-FDA ותקיים את ההבטחה הגלומה בה, היא עשויה - יחד עם התרופה molnupiravir של חברת מרק, ובשילוב החיסונים היעילים - לשנות גם את האופן שבו אנחנו תופסים את מגיפת הקורונה, ולהפוך את החיים לצדה לאפשריים יותר. וזו כבר סיבה לאופטימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully