וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך האיידס למחלה שאפשר לחיות איתה?

ד"ר דניאל אלבירט

עודכן לאחרונה: 27.6.2021 / 8:39

רפואת האיידס עברה דרך מטורפת ב-40 שנים - ממחלה קטלנית למחלה כרונית שעם טיפול מתאים אפילו לא מדביקה אחרים. איך זה קרה ומה הצעד הבא? רופא מומחה עונה

בתחילת 2020, עם התפרצותה של מגיפת הקורונה, שמעתי בחדשות מקרה של בחור ממוצא סיני המתגורר שנים רבות בישראל וזוכה לייחס עוין ומשפיל כאשר נכנס לחנות בתל אביב. באותו רגע חשבתי לעצמי עד כמה העולם לא השתנה ב-40 שנה שעברו מאז פרוץ מגיפת האיידס. גם אז כמו היום, בני האדם נהגו באופן סטריאוטיפי מתוך פחד, מבוכה ובעיקר בורות. זהו טבען של מגיפות.

מאז פרוץ מגיפת האיידס ב-1981, חלו בנגיף ה-HIV כ-76 מיליון בני אדם ברחבי העולם, וכ-33 מיליון בני אדם מתו מהמחלה. על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי, כ-43 מיליון נשאי נגיף HIV חיים כיום בעולם, כאשר חלקם כבר פיתחו את מחלת האיידס.

המחלה, שהייתה בעבר סופנית, הפכה משנת 1996 למחלה כרונית בזכות המצאת הטיפול המשולב - "קוקטייל" של שלוש תרופות שונות הפועלות באזורים שונים של מעגל החיים של הנגיף. בתחילה, הטיפול כנגד נגיף ה-HIV היה מורכב מ-10 עד 18 כדורים ליום, ומכאן הכינוי "קוקטייל". טיפול זה בראשית ימיו היה מלווה בקושי רב הן מבחינת מספר הכדורים שעל המטופל לקחת כל יום והן מבחינת תופעות הלואי הקשות שהיו חלק מטיפול מציל חיים זה.

ליאור נאור ושי אליעזר צבי מדברים על אנדיטקטבל/מערכת וואלה!

כיום, רפואת האיידס הצליחה להתגבר על אתגרים רבים בטיפול בנגיף עצמו, ובהם צמצום תופעות הלוואי המידיות והמאוחרות באופן כמעט מוחלט, וצמצום מספר הכדורים שנשא הנגיף נדרש ליטול מדי יום. למעשה, רוב הטיפולים כנגד HIV מבוססים על כדור אחד בודד ביום המכיל 2-3 תרופות אחודות בתוכו.

עוד בוואלה!

יש תרופה שמגינה מאיידס. אז למה לא יותר אנשים נוטלים אותה?

לכתבה המלאה

תחת הטיפול התרופתי, שהינו קל ונסבל היטב, מטופל הסובל מזיהום בנגיף ה-HIV מגיע למצב בו הנגיף מדוכא לחלוטין בדמו ולמעשה הופך להיות "בלתי מזוהה", מצב המכונה undetectable, שבו הנשאים אינם מדבקים כלל. במצב זה, המטופלים החיים עם זיהום כרוני של נגיף ה-HIV יחיו חיים שלמים, פוריים, ללא פגיעה כמעט באיכות ותוחלת חייהם כולל זוגיות וחיי משפחה.

ומה צופן העתיד?

טיפול כנגד HIV בזריקות אחת לחודש או חודשיים כבר הגיע למדפים בארה"ב, ובהמשך נראה גם טיפולים שניתנים אחת לחצי שנה. בנוסף, קיימים מחקרים של מתן שילוב תרופות כנגד HIV בעזרת שתל תת עורי שיוחלף אחת למספר חודשים, כאשר בעתיד הרחוק עוד יותר אנו מצפים ומחכים שמחקרים רבים העוסקים בפיתוח תרופות לריפוי המחלה ולא רק לדיכוי שלה יישאו פרי.

אדם נותן דם לבדיקה לגילוי HIV. וושינגטון הבירה, 2012. GettyImages
ברגע שמפסיקים את הטיפול - הנגיף מתעורר. בדיקת דם/GettyImages

יש לזכור כי גם כיום, כאשר הטיפול מדכא את הנגיף לחלוטין, ברגע שהמטופל מפסיק את הטיפול, הנגיף "מתעורר" והנשאים ייעשו חולים ומדבקים. על כן, המטרה בריפוי היא לייצר טיפול שדורש נטילה של טיפול לזמן קצר ואז הפסקתו - במצב זה המטופל יהיה בריא לחלוטין מהנגיף ולא יזדקק לטיפול נוסף.

במקביל, אנו מצפים שנים רבות לחיסון בדומה לחיסון לנגיף הקורונה, אך למעשה הפיתוח של חיסון כנגד נגיף ה-HIV אינו פשוט כלל, ועמלים על פיתוחו כ-40 שנים עם הצלחות חלקיות ומוגבלות ביותר עד כה. התחושה שפיתוח חיסון נגד קורונה "מעכב" את פיתוח החיסון כנגד HIV אינה מדויקת, ולמעשה המידע והמחקר הרב שהצטבר בפיתוח חיסון כנגד HIV תרם ותורם רבות לפתוח החיסון לקורונה, ואני מאמין שהמידע שנאסף כעת על החיסון לקורונה יתרום ויאיץ בעתיד הקרוב את השלמת פיתוח החיסון כנגד HIV. למעשה, חברת מודרנה כבר הודיעה שהיא חוזרת לפתח חיסון יעיל כנגד איידס.

חיסון נגד קורונה אשקלון, 6 ביוני 2021. רויטרס
בקרוב יהיה לנו חיסון נגד איידס? איש מחזיק מבחנה/רויטרס

עד מציאת חיסון נגד HIV ופיתוח תרופות לריפוי מלא של נשאי הנגיף, מטופלים נשאי נגיף ה-HIV מקבלים טיפול המאפשר להם חיים מלאים, פוריים ואיכותיים. מגוון הטיפולים הקיים העניקו לרופאים ולרופאות אפשרות להתאים את הטיפול למידותיו של החולה, על פי אופיו, מקום עבודתו, מחלות הרקע שלו, גילו וכיוצא בזה. אם בעבר נדרשנו לתת טיפול בתרופות קשות, בעלות תופעות לוואי רבות ואף כאלו שהיו יכולות לגרום לנזק מסוים לחולה, כי פשוט לא הייתה שום ברירה אחרת, היום יש לנו ברירות רבות לטיפולים בטוחים, יעילים ונוחים לנטילה.

לצד הפירוט האופטימי זה המקום להזכיר כי נשאי HIV עדיין סובלים מניכור חברתי במקומות רבים -מהמעגל המשפחתי דרך מקומות העבודה ואף במוסדות רפואיים. נשאי HIV חשופים לתגובות מהחברה הנובעות מדעות קדומות, בורות וסטיגמה. לכן גם היום חשוב להדגיש כי אנשים החיים עם HIV באים מכל שכבות החברה, מכל הדתות ומכל המקצועות, ולאף אחד לא כתוב HIV "על המצח". מטופלים הנמצאים במעקב ונוטלים טיפול אינם מדבקים ואינם מסכנים את הסביבה כלל, ואין מקום בשום אופן להפליה של נשאי נגיף האיידס על רקע מחלתם.

ד"ר דניאל אלבירט הוא מומחה לרפואה פנימית, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מחוז מרכז כללית ומנהל היחידה לאלרגיה, אימונולוגיה ו-HIV במרכז רפואי קפלן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully