וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שניצח את האיידס מת מסרטן

טימותי ריי בראון, היה סמל לתקווה גדולה עבור חולי איידס ברחבי העולם, לאחר שהשתלת עצם שעבר בשנת 2008 הפכה אותו לאדם הראשון בעולם שנרפא מ-HIV. אך הסרטן תקף שנית, והוא מת השבוע בגיל 54 בביתו

רויטרס

בסרטון: חבר פרלמנט בריטי חשף כי הוא נשא HIV - "צריך לעצור את הסטיגמה"

טימות'י ריי בראון, האדם הראשון בעולם שנרפא מ-HIV מת אתמול בגיל 54 (שלישי) בביתו, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. בראון חלה בלוקמיה לראשונה בשנת 2007, 12 שנה קודם לכן בשנת 1995 הוא אובחן כנשא HIV.

בעת שחלה לראשונה בסרטן בראון, אמריקני במקור, התגורר בברלין ושם הוא גם קיבל טיפול שכלל השתלת מח עצם במרפאה מקומית. הרופאים שטיפלו בו נדהמו לגלות שהטיפול שקיבל לא היה יעיל רק נגד הסרטן שלו - הלוקמיה נכנסה לנסיגה - אלא גם הצליח לרפא אותו מ-HIV. וכך הוא הפך להיות האדם הראשון בעולם שהצליח להירפא מהנגיף.

המקרה ההיסטורי של בראון פורסם בהרחבה בעיתונות בכל העולם, אם כי בשעתו הוא ביקש לשמור על אלמוניותו ולכן נודע אז בכינוי 'החולה מברלין'. רק 12 שנים לאחר מכן הצליחו רופאים לשחזר את הצלחת הטיפול של בראון, ולרפא חולה נוסף שכונה 'החולה מלונדון (עד שחשף את זהותו - אדם קסטיליו) בעזרת טיפול דומה.

עוד בוואלה!

חולה איידס הבריא לאחר שעבר השתלת מח עצם

לכתבה המלאה
טימות'י ריי בראון. AP
"הוא היה כמו שגריר של תקווה". טימות'י ריי בראון/AP

בריאיון שהעניק בראון לסוכנות הידיעות AP לפני כשנה, הוא סיפר שחלה שוב בלוקמיה, וכי הפעם הסרטן מפושט יותר וכי מצבו סופני. בחודשים האחרונים הוא קיבל טיפול 'הוספיס בית' בביתו שבפאלם ספרינגס קליפורניה, שם התגורר עם בן זוגו. "אני עדיין שמח שקיבלתי את הטיפול", אמר בראון בריאיון בהתייחסו להשתלת מח העצם שעבר בשנת 2007. "זה פתח דלתות שלא היו קיימות קודם לכן ונתן השראה למדענים לעבוד קשה יותר למציאת תרופה, דבר שרבים החלו להאמין שאינו אפשרי".

טיפול מסובך עם סיכונים רבים

בזמן שחלה בלוקמיה בברלין בראון טופל על ידי רופא מקומי בשם ד"ר גרו הויטר, שסבר שהסיכוי הטוב ביותר של בראון להילחם בסרטן הוא באמצעות השתלת מח עצם. ד"ר הויטר תהה האם יוכל לרפא גם את המחלה הנוספת שמאיימת על חייו של בראון -HIV - אם ישתמש בתרומת מח עצם מתורם שיש לו מוטציה גנטית שמספקת חסינות טבעית נגד הנגיף שגורם לאיידס.

מלבד העובדה שתרומות מח עצם עם מוטציה כזאת הן נדירות למדי, מדובר בטיפול מסובך שכרוך בסיכונים רבים. הרופאים היו צריכים להשמיד לחלוטין את מח העצם המקורי של בראון ואז לקוות שתרומת מח העצם תיקלט בהצלחה ותייצר מערכת חיסונית חדשה לגמרי, מאפס, בגופו של בראון. הטיפול הראשון הצליח חלקית בלבד - התרומה נקלטה בהצלחה ואף נראה שריפאה אותו מ-HIV, אבל הלוקמיה שלו עדיין היתה בתמונה. בראון עבר השתלה נוספת מאותו תורם בשנת 2008 והפעם נראה שזה עבד. הוא נרפא גם מהסרטן וגם מ-HIV.

אילוסטרציה. ShutterStock
התרומות המתאימות נדירות, והטיפול יקר, מסובך ומסוכן. רופאים מבצעים השתלת מח עצם/ShutterStock

מאז, בראון נבדק ונמצא שלילי ל-HIV בעקביות, והוא נהג להשתתף בכנסים רפואיים ומדעיים לטובת קידום חקר האיידס ומציאת תרופה. "הוא היה כמו שגריר של תקווה", אמר עליו בן זוגו של בראון טיפ הופגן.

ד"ר סטיבן דיקס, מומחה לאיידס מאוניברסיטת קליפורניה, הכיר את בראון במסגרת עבודתו המחקרית, שעמה בראון שיתף פעולה בניסיון לקדם את המאמצים למציאת תרופה לאיידס. "טימות'י הוכיח שאפשר לרפא HIV, אבל לא זאת היתה הסיבה שהוא היה השראה עבורי", אמר ד"ר דיקס. "לקחנו פיסות מהמעי שלו, חתיכות מבלוטות הלימפה שלו... בכל פעם שביקשנו ממנו לעשות דבר מה, הוא הופיע ועשה הכל בנועם מופלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully