וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טיפול תרופתי חדש הצליח ל"לרפא" HIV אצל גבר מברזיל

הרבה לפני שנגיף הקורונה נכנס לחיינו, היו פה נגיפים קטלניים אחרים. אחד מהם הוא HIV. כעת מתקבלות חדשות מעודדות בנוגע לריפוי של גבר מהמחלה, אבל יש דרך ארוכה ללכת לפני שנוכל לשמוח

עריכה: ניר חן

בוודיאו: הצעיר שחשף שהוא חולה באיידס בפוסט בפייסבוק

לראשונה מאז התגלה בשנות ה-80, רופאים מדווחים על חדשות טובות הנוגעות לנגיף ה-HIV. גבר ברזילאי שנדבק בנגיף לא הראה שום סימן למחלה במשך יותר משנה מאז הפסיק את תרופות האיידס ולאחר שנטל טיפול תרופתי ניסיוני אינטנסיבי, כך דווח היום (רביעי) בוועידה השנתית ה-23 למאבק בנגיף ה-HIV.

אף שמדובר בחדשות מעודדות, מומחים מסבירים כי עוד מוקדם לשמוח ויש צורך במעקב ארוך טווח ובאימות נוסף של המקרה. ד"ר מוניקה גנדי, מומחית לאיידס מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, אמרה כי "זה קרה לאדם אחד ולאדם אחד בלבד, וזה לא הצליח בארבעה מקרים אחרים שקיבלו את אותו הטיפול". מומחה אחר מאוניברסיטת קליפורניה, ד"ר סטיבן דקס, אמר: "זו לא תרופה, אלא רק מקרה מעניין שצריך לחקור לעומק".

מאז שמגפת האיידס החלה, רק שני אנשים החלימו לחלוטין מנגיף ה-HIV באמצעות השתלות תאי גזע. מחקרים מצאו כי הטיפול בתאי הגזע ל-HIV מסובך, מסוכן ויכול להשאיר אנשים פגיעים לזיהום. בנוסף, קיים סיכון שהגוף ידחה את ההשתלה. במקרה בו דנו חוקרים מהאוניברסיטה הפדרלית בסאו פאולו, האיש - שהיה בן 34 בתחילת המחקר ואובחן כחולה לפני שמונה שנים - היה בין חמישה משתתפים בניסוי קליני שחקר גישות טיפוליות אחרות בתקווה שיאפשר למצוא תרופה למחלת האיידס.

עוד בוואלה!

המלחמה על ה-PrEP: למה רק בישראל אין טיפול מונע לאיידס?

לכתבה המלאה

האיש, שנרשם לניסוי בשנת 2016, קיבל טיפול תרופתי שהוגדר כ"מוגבר מאוד" עם התרופות dolutegravir ו-maraviroc ו-500 mg פעמיים ביום של ניקוטינאמיד, סוג של ויטמין B3, במשך 48 שבועות. בניסוי החוקרים עקבו ומדדו את ה-DNA הנגיפי שניתן היה לאתר בכל משתתף, אחת לשלושה שבועות. החוקרים ציינו כי האיש נבדק במשך 57 שבועות, לאחריהם הם גילו כי לא היה ניתן להבחין ב-DNA שלו בעקבות של HIV ובדיקת הנוגדנים ל-HIV שלו נותרה שלילית.

בדיקת HIV. ShutterStock
האם אפשר לנצח את המלחמה הזו בעזרת תרופות? בדיקת HIV/ShutterStock

החוקרים כתבו בתקציר, כי אף כי מדובר במקרה מבודד, הדבר עשוי לייצג את ההפוגה הראשונה לטווח הארוך בנגיף ה-HIV ללא השתלת תאי גזע. ובכל זאת הם מבהירים כי הם ממשיכים את מעקב הבדיקות לחולה.

לדברי החוקרים, קשה לחסל את נגיף ה-HIV מכיוון שהוא מקים "מאגר" מוקדם של תאי דם באזור בו הוא שוכב רדום ולא ניתן לתקוף אותו על ידי תרופות או מערכת החיסון. ניתן לשלוט בזיהום באמצעות תרופות, אך ברגע שהמטופלים מפסיקים ליטול אותם, הנגיף הרדום "מפעיל מחדש" את המחלה.

למחקר יש כמה מגבלות, כולל העובדה שמדובר רק באדם אחד - ולכן יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע אם יהיו ממצאים דומים בנחקרים אחרים שעוברים את אותו הטיפול, ונדרש יותר מחקר כדי לבדוק כמה זמן יכולה להימשך ההפוגה. כמו כן, למרות שהאיש אובחן כחולה ב-HIV בשנת 2012, לא ברור מתי הוא נדבק בנגיף. "מאוד התרגשתי כי זה משהו שמיליוני אנשים רוצים", אמר הגבר ששוחח עם סוכנות הידיעות AP בתנאי ששמו לא יפורסם. "זו מתנת חיים, הזדמנות שנייה לחיות".

  • עוד באותו נושא:
  • איידס
  • hiv

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully