וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה בהיסטוריה: אדם נרפא מאיידס

12 שנים לאחר המקרה הראשון שהדהים את הקהילה הרפואית ואת העולם כולו, סוף סוף מקרה נוסף של חולה באיידס שהחלים לחלוטין בעקבות השתלת מח עצם שעבר. "לא חשבתי שתהיה תרופה בימי חיי"

הדמיה של וירוס HIV תוקף תא. ShutterStock
תרופה לאיידס אכן קיימת, גם אם קשה ליישום. הדמיה של נגיף HIV/ShutterStock

בפעם השנייה בהיסטוריה מאז פרוץ מגיפת האיידס, אדם שהיה חולה במחלה נרפא לחלוטין מהזיהום הוויראלי שגורם לה - נגיף ה-HIV.

הדיווחים על החולה שנרפא מגיעים בדיוק 12 שנים לאחר הדיווח על החולה הראשון אי פעם שנרפא מהנגיף, פריצת דרך שמדענים ורופאים ניסו לשחזר, ללא הצלחה. עד היום. הדיווח על החולה הנוסף שנרפא מאשש את התפיסה שתרופה לאיידס שבכוחה לרפא את המחלה לחלוטין אכן קיימת, גם אם קשה מאוד ליישום בשלב זה.

עוד בנושא:
עכשיו זה סופי: נשאי HIV מטופלים פשוט לא יכולים להדביק אחרים
האם אורז מהונדס גנטית יעצור את התפשטות האיידס?
הצלחה ישראלית: תרופה ל-HIV הוכחה כיעילה בחיסול תאים סרטניים

החוקרים צפויים לפרסם את הדו"ח שלהם על המקרה היום בכתב העת Nature, ולהציג חלק מפרטי המקרה בכנס שיתקיים בסיאטל. באופן רשמי, החוקרים מגדירים את המקרה הזה כ"הפוגה ארוכת טווח" במחלה, אולם רוב המומחים שהתראיינו בתקשורת לגבי המקרה הזה אמרו שמדובר בהחלמה מהמחלה, עם הסתייגות שגורסת שקשה להגדיר באופן מדוייק את המושג "החלמה" כאשר בינתיים ישנם רק שני מקרים ידועים של חולים שהבריאו.

אילוסטרציה. ShutterStock
הליך רפואי מסובך ובעל תופעות לוואי קשות. שאיבת מח עצם להשתלה/ShutterStock

בשני המקרים, הטיפול שהוביל לשיפור המוחלט במצב החולים היה השתלת מח עצם, אלא שהיא בוצעה כדי לטפל בסרטן שבו הם חלו, ולא באיידס. טיפול בהשתלת מח עצם עבור חולי איידס לא יוכל להיות חלופת טיפול ריאלית עבור חולי HIV בעתיד הקרוב, ככל הנראה. זאת, משום שהשתלות מח עצם הן הליך רפואי מסובך ובעל תופעות לוואי קשות, בזמן שקיימים היום טיפולים תרופתיים יעילים ובטוחים מאוד שמרסנים ומפחיתים מאוד את רמת הפעילות של נגיף ה-HIV בגופם של החולים והנשאים.

רופאים וחוקרים מקווים שבעתיד הקרוב יפותח בהצלחה טיפול אחר שיצליח "לחמש" את גופם של חולי איידס בתאים חיסוניים, בדומה למה שקורה בעקבות השתלת מח עצם, ויהיה ישים יותר מהשתלת מח עצם מבלי להתפשר על סיכויי ההצלחה של הטיפול.

עוד באותו נושא

לא סקס עם קוף: איך באמת הגיע האיידס לבני האדם?

לכתבה המלאה

החולה מלונדון והחולה מברלין

החולה החדש שנרפא בחר לשמור אלמוניותו, ולכן החוקרים מתייחסים אליו בכינוי "החולה מלונדון". החולה הראשון שהחלים מאיידס, גם הוא בחר בתחילה להסתיר את זהותו - אז כונה "החולה מברלין". אלא שבהמשך הוא בחר להיחשף וכיום ידוע כי מדובר בטימות'י ריי בראון, בן 52, שכיום מתגורר בפאלם ספרינגס, קליפורניה.

בראיון שערך הניו יורק טיימס עם "החולה מלונדון" באמצעות אי מייל, הוא מסר להם כי "אני חש שיש לי אחריות לעזור לרופאים להבין כיצד זה קרה לי כדי שיוכלו להמשיך ולפתח את המדע מאחורי זה. הוא הוסיף עוד כי כשהבין שהטיפול שעבר עשוי לעזור לו להחלים גם מסרטן וגם מאיידס חש "הלום" וכי זה היה "סוריאליסטי" עבורו: "מעולם לא חשבתי שתהיה תרופה למחלתי בימי חיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully