וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אורז מהונדס גנטית יעצור את התפשטות האיידס?

5.8.2018 / 0:10

מדענים הצליחו לפתח זן מיוחד של אורז שמנטרל את פעולת נגיף ה-HIV בגוף ומחקה את פעולתו של קוקטייל התרופות היעיל לטיפול במחלה, בעלות אפסית כמעט. זה עשוי להיות הפיתרון הריאלי ביותר לעצירת הנגיף באפריקה

אורז לבן. ShutterStock
זרעי האורז מכילים 3 סוגי חלבון שמנטרלים את שכפול הנגיף בתאי הגוף/ShutterStock

קבוצה בינלאומית של חוקרים מתכננת לעצור את התפשטות מגיפת האיידס בעזרת אורז מהונדס גנטית. בעבר כבר נעשה שימוש באורז שעבר הנדסה גנטית כדי להתמודד עם בעיות כמו תת-תזונה ושינויי אקלים. כעת, מדענים מבריטניה, ארה"ב וספרד הצליחו לפתח זן חדש של אורז שיכול לנטרל תסמינים של HIV במדינות שבהן אין גישה מספיק טובה לתרופות ושירותי רפואה קונבנציונליים. תוצאות המחקר שלהם פורסמו בתחילת השבוע בכתב העת היוקרתי PNAS.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) בשנת 2017 חיו ברחבי העולם קרוב ל-37 מיליון נשאי HIV, רובם המכריע (25,700,000) באפריקה. אף על פי שחלה בשנים האחרונות האטה בהתפשטות הנגיף שפוגע במערכת החיסונית, ב-2015 למשל עדיין היו 2.1 מיליון נדבקים חדשים במחלה.

עוד בנושא:
מפתיע: זה הזמן שהאורז שלכם יכול לשבת במקרר
עכשיו זה סופי: נשאי HIV מטופלים פשוט לא יכולים להדביק אחרים
הרבה יותר מתוספת: כך תבחרו את האורז הכי בריא בשבילכם

בדיקות איידס באוגנדה. ShutterStock
רובם של הנשאים חיים באפריקה, ולרבים מהם אין גישה לטיפול רפואי. בדיקות איידס באוגנדה/ShutterStock

בימים אלה עובדים במעבדות ברחבי העולם על כל מיני פיתוחים שאמורים לסייע במאבק לעצירת המחלה, כמו תרופות חדשות, שתלים וגינליים ואפילו חיסונים ניסיוניים, ששלב הניסוי שלהם על בני אדם צפוי להתחיל כבר בשנה הבאה. אבל נכון להיום בשנת 2018 רופאים מסתמכים על שתי דרכי פעולה עיקריות בניהול המחלה ועצירת התפשטותה: תרופות פומיות (לנטילה דרך הפה) וחינוך מיני.

עוד באותו נושא

לא סקס עם קוף: איך באמת הגיע האיידס לבני האדם?

לכתבה המלאה

פיתרון יעיל וזול לחולים במדינות מתפתחות

ככל הידוע, ישנו רק אדם אחד שנרפא לחלוטין מ-HIV, אך נשאי הנגיף בדרך כלל נוטלים תרופות אנטי-ויראליות שמונעות מהנגיף לשכפל את עצמו בתוך הגוף ובכך למעשה מעכבות את הופעת מחלת האיידס. בעזרת טיפול נכון, ניתן לשלוט בווירוס והחולים יכולים לצפות לחיות חיים ארוכים ובריאים. הבעיה היא שלא לכל הנשאים בעולם יש גישה לטיפול הזה. לכן, צוות החוקרים סבור שהאורז המהונדס שלהם יכול לספר פיתרון יעיל וזול עבור נשאי HIV במדינות מתפתחות.

סוד יעילותו של האורז הזה הוא בזרעים שלו, שמייצרים 3 סוגי חלבון שניסויים ראשוניים במעבדה הוכיחו כי הם נקשרים לחומר gp120 - גליקו-פרוטאין שהוא זה שמאפשר לנגיף לפגוע בתאים בגוף, וכך למעשה מנטרל את נגיף ה-HIV. את גרגרי האורז ניתן לטחון כדי לייצר מעין משחה שאותה ניתן למרוח על העור וכשהיא נספגת היא מאזנת את הווירוס באופן זהה לפעולתן של התרופות האנטי-ויראליות.

נשים שותלות שתילי אורז במחוז באסאם בהודו. רויטרס
התשתית הקיימת בזרעי דגן מתאימה במיוחד לגידול תרופות. זריעת אורז בהודו/רויטרס

כאשר היבול של האורז מגיע לבשלות מלאה, ניתן לייצר ממנו גרגרים בשטח בעלות אפסית כמעט, מה שהופך את הטיפול המבוסס עליו לנגיש ביותר, במיוחד עבור מי שגרים באזורים המרוחקים מאוד ממרכז רפואי או מרפאה. המדענים הסבירו שזרעי דגן מתאימים במיוחד לגידול תרופות הודות לכך שהתשתית הנחוצה לשם כך כבר קיימת בהם.

להתגבר על הפחד ממזון מהונדס

עם זאת, יש כמה משוכות שהחוקרים יצטרכו לעבור בדרך להפיכת האורז המהונדס שלהם לזמין עבור כולם, ואולי המשמעותית מכולן היא הסלידה של אנשים ממזון מהונדס גנטית. המדענים יצטרכו להוכיח קודם כל, שלאורז שלהם אין תופעות לוואי מזיקות. לאחר מכן, הם יצטרכו לעמוד בכל המגבלות הרגולטוריות במדינות במדינות שעבורן הם מייעדים את השימוש באורז.

התוצאות שהתקבלו עד כה מאוד מבטיחות. "האסטרטגיה פורצת הדרך הזאת היא הדרך הריאלית היחידה לייצר קוקטיילים של תרופות אנטי-ויראליות בעלויות נמוכות מספיק שיתאימו גם למשאבים הזמינים כיום במדינות מתפתחות - שבהן המניעה של התפשטות הנגיף היא הנחוצה ביותר", הסבירו המדענים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully