וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה סופי: נשאי HIV מטופלים פשוט לא יכולים להדביק אחרים

ד"ר רועי צוקר

30.7.2018 / 12:49

חוקרים בחנו 77 אלף מקרים של יחסי מין לא מוגנים עם נשא HIV שנוטל טיפול באופן קבוע, ומצאו 0 מקרים של הידבקות. ד"ר רועי צוקר על הבשורה המדהימה של המחקר החדש, ועל האופן שבו אתם יכולים לתרום להעלמת הסטיגמות בנושא הכל כך חשוב הזה

עריכה: ניר חן

בסרטון: עמית תורג'מן החליט לחשוף את סיפורו כדי להילחם בסטיגמות

"ייקח 419 שנה של קיום יחסי מין כדי שסטטיסטית נשא HIV UNDETECTABLE יוכל להעביר את הנגיף למישהו", זה היה הסיכום של הצגת תוצאות מחקר שהתפרסם בכנס AIDS 2018 שנערך בשבוע שעבר באמסטרדם.

בעולם המערבי HIV הפכה להיות מחלה כרונית לגמרי, שיש שיגידו שסיבוכיה אף פחותים מאלה של סוכרת או מחלות כרוניות אחרות. מטיפול שדרש נטילה של 18 כדורים ביום בתחילת שנות ה-90 התקדמנו לטיפול בכדור אחד קטן מדי יום, המביא את המטופלים במהירות רבה למצב שבו הווירוס בגופם נמצא מתחת לסף הגילוי של המערכות שבהן הוא נבדק, ואז המטופל נקרא "UNDETECTABLE".

עוד בנושא:
"הצלחה מפוארת": מהפכה בטיפול במגפה שהרגה עשרות מיליונים
לא סקס עם קוף: איך באמת הגיע האיידס לבני האדם?
הצלחה ישראלית: תרופה ל-HIV הוכחה כיעילה בחיסול תאים סרטניים

בשנים האחרונות כבר היה ברור לרופאים המטפלים ב-HIV כי באותם מטופלים (שהם הרוב) הנוטלים את הטיפול באופן קבוע והינם UNDETECTABLE הסיכוי להדביק את הפרטנרים שלהם מאוד מאוד נמוך, אך אף רופא לא העז להגיד למטופל "אתה לא יכול להעביר את הווירוס לפרטנרים שלך" באופן נחרץ וודאי.

0 מקרי הידבקויות ב-77 אלף מקרים

בשנת 2010 החל מחקר שנקרא PARTNER שבדק את יכולת ההדבקה של נשא UNDETECTABLE להדביק את בן/בת זוגו השלילי/ת בעת קיום יחסי מין לא מוגנים (ללא קונדום וללא PREP) למחקר זה הצטרף מחקר נוסף בשם PARTNER 2 שבדק זאת רק בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים. שני המחקרים בדקו יחד 1,600 זוגות, ומתוכם כמעט אלף זוגות גייז.

עוד באותו נושא

כמה נשאי איידס חיים בישראל ב-2017? ועוד 8 שאלות ותשובות על הנגיף

לכתבה המלאה
בקמפיין u=u. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמפיין U=U, בלתי ניתן לזיהוי = בלתי ניתן להעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסך הכל נספרו סטטיסטית כמעט 77 אלף מגעים לא מוגנים של זוגות אלה. כמה הידבקויות נצפו במחקר כה גדול? אפס. מספר לא יאמן, שבמושגים רפואיים לא מרבים להשתמש בו. בחישוב מודלים סטטיסטיים של תוצאות המחקר נמצא שדרושים 419 שנה של קיום יחסי מין לא מוגנים כדי שמישהו UNDETECTABLE יעביר את הנגיף לבן זוגו.

המחקר הוכיח בצורה סופית ושאינה משתמעת לשני פנים - נשאי HIV מטופלים UNDETECTABLE אינם יכולים להעביר את הווירוס. מה בכל זאת נשאר עדיין? סטיגמה, דעות קדומות ופחד שלא נתמך בשום עובדה מדעית.

נקודת אור עבור נשאים שחיים בזוגיות

"רוצים גם לפחד פחות? תקראו הרבה, תלכו להתנדב בוועד למלחמה באיידס ובעיקר תאפשרו לעצמכם להשתנות כל הזמן"

המחקר הזה הוא נקודת אור מדהימה עבור נשאים שמקיימים חיים זוגיים עם פרטנר קבוע ומטופלים היטב. למי המחקר הזה אמור פחות לדבר? לאלו המקיימים יחסי מין לא מוגנים עם פרטנר שהם לא מכירים ואומר להם שהוא UNDETECTABLE. קשה לסמוך על כך, בדיוק כמו שקשה לסמוך על כך שמישהו יגיד שהוא על PREP (טיפול מונע ל-HIV שנכנס לארץ לפני כמעט שנה). במקרים אלה חובה עליכם לסמוך על עצמכם בלבד.

בנימה אישית אני רוצה לספר שגם אני כמו רבים אחרים נכנסתי לעולם ה-HIV מתוך פחד לא רציונלי להידבק ורצון להבין וללמוד יותר. אני מרגיש בכל כתבה שאני כותב ובכל מטופל נוסף שאני מטפל בו שאני שם את כל זה ממש מאחורי ומוכן להסתכל לווירוס בפנים בצורה מפוקחת, הגיונית וחסרת כל דעה קדומה, ולהקשיב למדע ולא לסטיגמה. רוצים גם לפחד פחות? תקראו הרבה, תלכו להתנדב בוועד למלחמה באיידס ובעיקר תאפשרו לעצמכם להשתנות כל הזמן.

ד"ר רועי צוקר בקמפיין u=u. מערכת וואלה!
"קחו חלק במאמץ להעלמת הסטיגמות". ד"ר רועי צוקר/מערכת וואלה!

נסכם בקמפיין העולמי U=U שבעצם אומר UNDETECTABLE=UNTRANSMITABLE ורץ בכל העולם. קחו גם אתם חלק ושנו בשבוע הקרוב את המסגרת של תמונת הפרופיל שלכם בפייסבוק, שימו תמונה באינסטגרם (U=U) ותנו לכל נשאי HIV בישראל לדעת שאתם לא מפחדים יותר, ושמבחינתכם הם שווים בדיוק כמוכם.

ד"ר רועי צוקר עובד ביחידה למחלות זיהומיות באיכילוב ובמרפאת גן מאיר, המרכז הגאה בתל אביב

  • עוד באותו נושא:
  • hiv
  • prep
  • איידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully