וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לתרופה? ילדה שנולדה עם HIV, חיה יותר מ-8 שנים בלעדיו

25.7.2017 / 13:17

ילדה שאובחנה עם נגיף ה-HIV בגיל חודש בלבד, טופלה בתרופות בינקות וכעת, לאחר 8 שנים, אין שום זכר אליו בבדיקות. הבנת המנגנון, כך מקווים החוקרים, עשויה להוביל לפריצת דרך משמעותית בטיפול. ואיך הפרות תורמות למאבק?

בדיקת HIV. ShutterStock
הגילוי יכול לשנות את הטיפול בתינוקות שנולדו עם HIV/ShutterStock

כשהייתה בת חודש, אובחנה ילדה מדרום אפריקה עם נגיף ה-HIV הקטלני. מיד לאחר האבחון ניתן לה טיפול תרופתי (Antiretroviral Therapy) למשך 40 שבועות, בהם הייתה תחת מעקב רפואי. מאז חלפו שמונה וחצי שנים, שבמהלכם, הבדיקות הראו כי על אף שלא קיבלה טיפול, הנגיף לא היה כלל בגופה – גם לא ברמה מזערית. כך דיווחו מדענים שעקבו אחר הילדה, בכנס השנתי של האגודה הבינלאומית לאיידס בפריז.

עוד בנושא:
ניסוי חדשני בישראל: השמדת תאים סרטניים באמצעות תרופה לאיידס
האם איידס היא המחלה הקטלנית בעולם?
ארגון הבריאות העולמי: על כל ההומואים ליטול תרופה נגד HIV

"מדובר במקרה מאוד נדיר", אמרה ד"ר אווי וילארי, ראש אגף הניסויים הקליניים בילדים ביחידה לחקר האיידס באוניברסיטת ויטווטרסראנד שבדרום אפריקה. ד"ר וילארי, שהייתה גם הרופאה האישית של הילדה, דיברה בכנס על ממצאי המחקר שלה. היא הוסיפה כי היא מקווה שניתן יהיה לרפא בדרך דומה תינוקות שנולדו עם HIV, כך שלא יהיו תלויים כל חייהם בתרופות.

הילדה, כאמור, חיה ללא הנגיף, אולם בדיקות מתקדמות מראות כי כמות מזערית שלו מצויה בתוך תאים במערכת החיסון שלה. עם זאת, מערכת החיסון לא נפגעה כלל ואין בה שום סימן לזיהום נגיפי, או סימפטומים של HIV. זהו המקרה השלישי מסוג זה שתועד בעולם עד כה. לפני שנתיים, חוקרים דיווחו על צעירה צרפתייה שאובחנה עם HIV ב-1996, כשהייתה בת חודשיים בלבד. בין גיל 5 ל-7 הטיפול הופסק, ומאז, 11 שנים, היא בריאה, ללא צורך בנטילת תרופות.

ב-2010 נרשם מקרה דומה, של תינוקת שקיבלה טיפול נגד נגיף ה-HIV 30 שעות לאחר שנולדה ועד לגיל 18 חודשים. לאחר מכן, האם נעלמה עם הילדה, וכשחזרה, לאחר שנים, גילו הרופאים שאין שרידים של הנגיף בדמה. עם זאת, ב-2014 הכריזו הרופאים שלצערם הנגיף חזר לדמה, והסיבה נותרה בגדר תעלומה.

הדמיה של וירוס HIV תוקף תא. ShutterStock
"הגילוי יכול לחסוך חיים שלמים של תרופות מילדים"/ShutterStock

"המקרה הזה מחזק את התקווה שטיפול ממוקד ב-HIV בקרב ילדים למשך זמן קצר בהתחלת החיים, יוכל לחסוך מהם את העול של חיים שלמים תחת טיפול תרופתי", אמר אנטוני פוסי, מהמכון הלאומי האמריקאי לאלרגיה ולמחלות מדבקות (NIAID), שמימן את המחקר. "כך ניתן יהיה למנוע גם השלכות בריאותיות ארוכות טווח על מערכת החיסון, שעלולות להיות מקושרות לנגיף ה-HIV ולטיפול בו".

עוד באותו נושא

"הצלחה מפוארת": מהפכה בטיפול במגפה שהרגה עשרות מיליונים

לכתבה המלאה

האם פרות יעזרו לפתח חיסון?

על אף שהמירוץ למציאת תרופה ל-HIV נמשך יותר משלושה עשורים, מדובר במשימה מאתגרת במיוחד. זאת מכיוון שהנגיף החמקמק הזה מייצר מוטציות במהירות רבה כל כך, עד שבכל פעם שמערכת החיסון מוצאת דרך להילחם בו, הוא משנה את המבנה שלו. אולם, בכנס בפריז הציגו חוקרים תגלית מפתיעה, שעשויה לתת להם קלף חזק במיוחד במאבק.

החוקרים, ממכוני המחקר International Aids Vaccine Initiative ו-Scripps Research Institute מצאו כי דווקא פרות הראו יכולות גבוהות במאבק בנגיף הקטלני. לדברי החוקרים, גופן של הפרות מפתח במהירות נוגדן שיכול לנטרל את ה-HIV, ו"תוקף" אותו באזורים שבהם הוא לא יכול לייצר מוטציות כדי "לחמוק" ממערכת החיסון.

החוקרים מקווים כי הבנת המנגנון הזה יכולה לעזור בפיתוח חיסון שיאפשר למערכת החיסון לנטרל את הנגיף. מהמחקר, שפורסם בכתב העת Nature, עולה כי לאחר 42 ימים בלבד פיתחו הפרות נוגדנים שנטרלו 20 אחוזים מהנגיף, ולאחר 381 ימים נטרלו 96 אחוזים ממנו.

פרה בשדה. ShutterStock
יובילו לפריצת דרך?/ShutterStock

מגפת האיידס גבתה את חייהם של כ-35 מיליון בני אדם עד כה. כך על פי ארגון האיידס העולמי. מחקר שנערך השנה מצא כי תוחלת החיים של נשאים צעירים צפויה להיות זהה לזו של יתר האוכלוסייה, בעזרת הטיפול התרופתי.

בקרב נשאים מטופלים סיכויי ההדבקה שואפים לאפס, אולם בקרב כלל האוכלוסייה עדיין ניכרת בהלה מפני מגע עמם. לכן, נשאים רבים מדווחים על תחושות בדידות, דחייה ואפליה. הרוב המוחלט של מקרי ההדבקה כיום ניכרים בגלל אנשים שלא יודעים את המצב שלהם, ולא מקבלים טיפול. לכן מבהיר ארגון הבריאות העולמי (WHO) את הצורך בבדיקות תכופות למי שנמצא בקבוצות סיכון, ובמתן טיפול תרופתי בהקדם האפשרי.

  • עוד באותו נושא:
  • hiv
  • איידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully