וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי חדשני בישראל: השמדת תאים סרטניים באמצעות תרופה לאיידס

3.11.2016 / 14:40

האם תרופה חדשה שפותחה כנגד נגיף ה-HIV והראתה תוצאות מדהימות בניסויים ראשוניים תוכל להרוג גם תאים סרטניים? רופאים ישראליים מקווים שכן, והניסוי החדשני יחל השבוע בארץ

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
התרופה הוכחה כיעילה מאוד נגד HIV וחיסלה 97% משיעור הנגיף במבחנות/AP

האם התרופה לאיידס תצליח לרפא גם סרטן? תרופה שנוסתה לאחרונה בהצלחה רבה על תאי דם של נשאי נגיף ה-HIV והצליחה לחסל 97 אחוזים משיעור הנגיף, תיבדק בימים הקרובים על תאי דם סרטניים של 12 חולים משלושה בתי חולים ברחבי הארץ. תאי הדם הסרטניים שישמשו בניסוי נלקחו מחולים הסובלים מסרטן לבלב, ריאה, מעי, סרטן השד ולוקמיה.

התרופה, המכונה גמורה (gammora), פותחה בידי חברת ציון פארמסוטיקל יחד עם פרופ' אברהם לויטר מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' זאב שטגר, מנהל מכון האיידס בבית החולים קפלן. אז מהו הרעיון שמאחורי התרופה, כיצד היא פועלת כנגד נגיף ה- HIV ואיך היא אמורה לפעול כנגד תאים סרטניים?

עוד בנושא:
חוקרת ישראלית: "תוך כמה שנים התרופה למלנומה יכולה להיות על המדף"
חוקרים ישראלים פיתחו שיטה למניעת התפתחות גרורות בסרטן השד
מחקר פורץ דרך של מכון וייצמן: טיפול נוגד סרטן עשוי לרפא אלצהיימר

כדי שווירוסים יוכלו להתרבות עליהם להדביק תא, להשתלט עליו ולנצל את משאביו. הנגיף "מחביא" את הדנ"א שלו בתוך הדנ"א של התא, וכשהדנ"א של התא מייצר, למשל, חלבונים חדשים, הוא מייצר, בד בבד, נגיפי HIV חדשים.

הטיפול המוצע מתבסס על גישה חדשה להשמדת תאים שבהם נמצא וירוס ה-HIV. התרופה מבוססת על מקטעי חלבונים (פפטידים) שנגזרו מחלבון "אינטגראז", אותו חלבון המבוטא בידי הווירוס ודרוש לתהליך ההידבקות בנגיף.

גמורה - תרופה לטיפול באיידס שעשויה לרפא סרטן. ציון פארמסוטיקל,
יעילותה תיבחן על תאי דם סרטניים של 12 חולים ישראליים. בקבוקון התרופה גמורה/ציון פארמסוטיקל

הדבר גורם לכך שבמקום עותק אחד של הדנ"א הנגיפי, מוכנסים עותקים רבים של אותו הדנ"א לתא, דבר האמור להפעיל את מנגנוני ההשמדה העצמית של התא, תהליך המכונה אפופטזיס, כך שתאים הנגועים בנגיף ימותו (בעוד שתאים אחרים שאינם נגועים לא יושפעו).

עוד באותו נושא

איך קורה שמאבחנים סרטן בטעות?

לכתבה המלאה

ייבוא הווירוס וסימון המטרות

ד"ר שירן שפירא, מובילת המחקר המתנהל על יעילות התרופה כנגד תאים סרטניים בבית החולים איכילוב, הסבירה בשיחה עם וואלה! בריאות את האופן בו הוסבה התרופה בכדי להיות יעילה גם נגד סרטן ולמה מצפים החוקרים ממנה.

"התרופה משתמשת בתהליך שהווירוס עושה באופן טבעי, רק שהיא מגבירה את התהליך, מה שגורם בסוף לתא למות. באיידס כאמור, הווירוס גורם למחלה, והתאים המודבקים הם אלה בהם התהליך הזה קורה ולכן זה פועל בתאי הווירוס. אבל בתאים סרטניים לא קיים הווירוס", אמרה ד"ר שפירא.

החוקרים לקחו צעד קדימה, והחליטו "לייבא" וירוס אל הגוף, שיפשוט על התאים הסרטניים – ואז להשתמש באמצעים שיאפשרו הרס של תאי הסרטן בלבד, ולא תאים אחרים.

תא סרטן. ShutterStock
החוקרים לקחו צעד קדימה, והחליטו "לייבא" וירוס שיפשוט על התאים הסרטניים/ShutterStock

"אמרנו שנביא וירוס באופן חיצוני, ונשלב טכנולוגיה נוספת בה אנחנו מכווינים את הווירוס באופן ממוקד לתא המטרה-הוא התא הסרטני. על המעטפת הוויראלית מיקמנו נוגדן, מעין חלבון שיודע לזהות מולקולה מסוימת, אנטיגן, שנמצא על גבי התאים הסרטניים בלבד", הסבירה ד"ר שפירא.

"אמרנו בוא נגיע לתא סרטני ונשתמש בכלים ביולוגיים. נשתמש באותו מנגנון ויראלי ונייבא אותו, אבל כדי שווירוס לא ידביק כל תא נשלב טכנולוגיה שתביא אותו רק לתאי המטרה הסרטניים, כדי שלא יפגע ברקמות הנורמליות והלא נגועות בגוף".

"אנחנו עושים מיגור בררני –מביאים וירוס אל התא הסרטני באופן סלקטיבי וגורמים למותו של התא הסרטני. הווירוס הוא בעצם מערכת השיגור שלנו, ובאמצעות הטכנולוגיה וידאנו שלא ידביק תאים אחרים, אלא יוכוון אל הקולטנים שמתבטאים בתא הסרטני בלבד", הוסיפה ד"ר שפירא.

"מצפים לתוצאות טובות, ואף מעבר לכך"

בשלב זה, כאמור, יתקיימו בדיקות מבחנה (תרביות דם המכילות תאים סרטניים), כשהכוונה לבדוק את תפקוד התרופה כנגד גידולים במעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן השד וסרטן הריאות, וגם בסוגי סרטן המטולוגיים, הקשורים למערכת החיסון.

ד"ר שפירא ועמיתיה אופטימיים מאוד לגבי הניסויים. "בעקבות התוצאות המבטיחות באשר לנגיף ה-HIV, אנחנו מצפים לקבל תוצאות טובות ואף מעבר לכך", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully