וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרועת השכמה: למה יש לנו גזים כשאנחנו קמים בבוקר?

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 8:47

כשאתם מתעוררים בבוקר המעי שלכם מתעורר יחד איתכם ופולט לחלל האוויר פוקים קטנים. קורה לכולם! אבל למה בעצם? יצאנו לחקור

בשנים הרבות שבהן אנחנו מסקרות את תחום הבריאות, יצא לנו לגלות שיש הרבה דברים מביכים שמסקרנים (אפילו מטריפים) אנשים בנוגע לגוף שלהם, והם לא תמיד מרגישים בנוח לשאול את השאלות האלה את הרופא/ה שלהם. אז (גם) בשביל זה אנחנו כאן, והפעם עם שאלה שמעיקה על רבים וטובים: למה יש לנו גזים כשאנחנו קמים בבוקר?

אל תעשו את עצמכם כאילו אתם לא יודעים על מה אנחנו מדברות. אתם קמים בבוקר, מדדים מהמיטה לשירותים לפיפי הראשון של היום וכשאתם משתחררים שם נפלטים על הדרך גם דברים אחרים. פוקים קטנים של בוקר. הכל טוב, קורה לכולם. אבל זה גם מה שמעניין פה - אם זה קורה לכולם, אז מה הסיבה? ולמה דווקא בבוקר?

בלילה, כשאתם ישנים, גם המעי שלכם רדום למדי. אבל כשאתם מתעוררים בבוקר, הוא מתעורר יחד איתכם ומתחיל להתכווץ. ההתכווצויות הללו גורפות את הגזים שנכלאו לאורך המעי במהלך תרדמת הלילה. ההצטברות הכי גדולה של גזים במעי מתרחשת במהלך הלילה, ולכן גם הפליטה הכי מרוכזת שלהם במהלך היום מתרחשת בבוקר, כשהם סוף סוף יוצאים לחופשי אחרי העוצר הלילי.

אישה בשירותים. ShutterStock
בוקר טוב. אישה יושבת בשירותים/ShutterStock

במחקר בינלאומי שהתפרסם בחודש שעבר סקרו חוקרים אלפי אנשים ממדינות שונות בעולם וגילו שגזים היא התלונה הנפוצה ביותר שקשורה במערכת העיכול. למעלה משמונים אחוזים ממשתתפי המחקר ציינו אותה כבעיה שמטרידה אותם. החוקרים מצאו במחקר הזה קשר בין התדירות שבה סובלים מעניינים שקשורים לבטן ובין מצב נפשי ירוד ושכיחות גבוהה יותר של תופעות כמו סטרס, דיכאון וחרדה.

בכל אופן, חשוב להבין שגזים הם תוצרים טבעיים של מערכת העיכול שלנו, וכל אדם פולט אותם מגופו בין 14 ל-23 פעמים ביממה בממוצע (מפי הטבעת ומהפה). גזים מפי הטבעת נגרמים לרוב בשל מזון שמסיבות שונות עובר פירוק חלקי בלבד ולכן שייריו מפורקים על ידי חיידקים במעי הגס, דבר שמוביל לייצור כמות גדולה של גזים. יש כמובן מאכלים מועדים יותר לפורענות, שנוטים לגרום לרוב האנשים לייצור עודף של גזים במערכת העיכול, כמו: שעועית, ברוקולי, פירות, חיטה, תפוחי אדמה ותירס. גם מוצרי חלב רכים עלולים להגביר ייצור גזים ולהוביל גם לנפיחות בבטן ושלשול (בעיקר אצל אנשים עם אי סבילות ללקטוז).

עוד בוואלה!

מצחצחים שיניים בצורה הזו? אתם ככל הנראה טועים

לכתבה המלאה

אף שכאמור גזים הם תופעה טבעית ונורמלית שכולם חווים, במקרים מסויימים היא יכולה להעיד גם על בעיה שכן דורשת טיפול. מתי? כאשר אתם מרגישים שהגזים מרובים או שהם פוגעים באיכות החיים שלכם, או אם הם מלווים בתופעות נוספות כמו בחילות, הקאות, דם בצואה, חום, ירידה פתאומית במשקל וכדומה. במקרים כאלה יש לפנות לבירור רפואי ואולי גם להתייעץ עם דיאטנית, שתוכל לסייע בהתאמת התפריט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully