וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפתה עם בנה בן ה-10 במשחק הדיונון: "זה יצר שיח פורה בבית"

עודכן לאחרונה: 19.10.2021 / 8:36

פסיכולוגים מזהירים שצפייה במשחק הדיונון עלולה לפגוע בהתפתחות הרגשית והחברתית של ילדים ולעודד בריונות. אולם לא תמיד ההורים יכולים למנוע את החשיפה לתכנים: "האלימות לא הפריעה לו, אבל נוצר שיח על התנהגות במצב הישרדותי וכמה רחוק הולכים בשביל כסף"

טריילר לסדרה "משחק הדיונון"/נטפליקס

הסדרה 'משחק הדיונון' שמשודרת בנטפליקס היא הפופולרית ביותר בתולדותיה של ענקית הסטרימינג ומיליונים כבר צפו בה ברחבי העולם. גם בישראל היא הפכה ללהיט מהר מאוד, אבל מה קורה כאשר נחשפים אליה בגיל צעיר מדי? בשבועות האחרונים הורים ברחבי הארץ מתמודדים עם הדילמה של האם לאפשר לילדיהם לצפות בסדרה, ולעתים גם במקרים שהם מחליטים שלא לאפשר זאת, הם מגלים שלא תמיד הבחירה בידיהם שכן ילדים שצפו בה מביאים את התכנים המורכבים שעולים בה לתוך עולמם של הילדים האחרים, בין אם בשיחות בבית הספר, בווטסאפ הכיתתי או שיתוף קטעים ברשתות החברתיות. בבית ספר יסודי בלונדון לדוגמה, נשלח לאחרונה מכתב בהול להורים, לאחר שתלמידים שיחזרו סצינות מתוך הסדרה בחצר המשחקים בהפסקות.

ש' ממרכז הארץ היא אם לשני בנים, הגדול שבהם הוא תלמיד כיתה ה' שצפה יחד איתה בקטעים מהסדרה. "צפינו בקטעים פה ושם, לא פרקים שלמים. הוא לא הפגין פחד אבל שאל הרבה שאלות. מבחינת אלימות - לצערי יצא לו לצפות בתכנים יותר אלימים, אז מזה אני לא ממש מתרגשת. לי הפריע האובר אלימות, אבל זה יצר איזשהו שיח מאוד פורה בבית במיוחד על הנושא של התנהגות במצב הישרדותי, חברות ועד לאן הולכים בשביל כסף", היא מספרת.

משחק הדיונון. נטפליקס,
"השיח בין הילדים בכיתה היה על המשחקים עצמם ואם היו מצליחים לשרוד אותם". מתוך משחק הדיונון, נטפליקס/נטפליקס

לדבריה, בנה סיפר שהיו עוד ילדים בכיתתו שצפו בסדרה: "חלק מהחברים שלו צפו, השיח ביניהם היה על המשחקים עצמם ואם היו מצליחים לשרוד אותם. בעיקר סביב המשחק 'דג מלוח'. לא הייתה התעסקות מצידו בפציעות או במוות של הדמויות, אלא יותר שאלות ומחשבות של אסטרטגיה".

מדריכת ההורים יהודית אוליבר ממכון אדלר מחדדת כי הסדרה אינה מתאימה לצפייה עבור ילדים מתחת לגיל 12, אך לדבריה הגישה של צפייה משותפת יחד עם המתבגרים היא נכונה במקרה זה של תוכנית שכוללת תכנים מורכבים שדורשים תיווך. "זוהי הזדמנות לשוחח על מה שרואים בסדרה - מה הם חושבים, איך הם רואים את הדברים. זו הזדמנות לשוחח על ערכים החשובים בעיניכם לא דרכם אלא, דרך גורם שלישי".
אוליבר ממליצה לשוחח עם הילדים על הרקע להיווצרותה של הסדרה - מציאות החיים בדרום קוריאה, הביקורת שעולה ממנה, היחס למבוגרים במדינה, העוני. המצב אליו הגיעו אנשים - מחוסרי בית, בחובות, בחוסר תפקוד, חשופים לניצול. מצבים אשר עלולים ומתרחשים גם בחברה שלנו. לדבריה, זו הזדמנות לשיח על אחריות, על דרכי התמודדות ועל מעגלי עזרה. עוד נקודה לדיון היא שבסופו של דבר, המנצח לא עושה שימוש בכסף בו זכה בשל המחיר של אובדן חבריו.


'משחק הדיונון' מציגה אלימות גרפית לצד דילמות חברתיות ומוסריות קשות בתוך מצבי קיצון, ואת כל אלה היא משלבת בתוך מסגרת "משחקית" שבה המתחרים לוקחים חלק במשחקי ילדים מוכרים, עם טוויסט אפל - המפסיד משלם בחייו. המסרים והערכים שעולים ממנה עלולים להיות מבלבלים מאוד עבור ילדים צעירים שחסרים את היכולת להבין את הביקורת החברתית שמוטמעת בה ואת הרבדים הסמויים שעולים ממנה.

עוד בוואלה!

אומרים לילד כל היום כמה הוא חכם ומוצלח? אתם פוגעים בו

לכתבה המלאה

"נירמול של אלימות ובריונות"

"התוכנית משחק הדיונון כוללת סצנות קשות של אלימות ובתוכן מצבים בהם אנשים צופים באלימות כלפי אחרים ואינם מגיבים. התוכנית עצמה הינה סאטירה חברתית המיועדת למבוגרים כמובן, אך בשל הפופולריות העצומה שלה גם ילדים ובני נוער נחשפים אליה. חשוב לדעת שהתכנים בתוכנית אינם מתאימים לילדים. הם יכולים לעורר בהם סיוטים, חרדות וכן לנרמל בעיניהם אירועים של אלימות ובריונות", אומרת גלית זיגמן נחמיאס, פסיכולוגית קלינית וסגנית מנהל המרפאה לסמכות הורית בשניידר.

"כמובן שצפייה במשחק הדיונון באופן בלעדי לא תגרום לילד שאין לו נטייה תוקפנית לקום ולבצע מעשים סדיסטים כפי שמתואר בתוכנית, אולם הצפייה בהחלט יכולה להקהות את הרגישות שלהם למצבים כאלה ולהוריד את הסבירות שהם יסייעו למי שנפגע מאלימות ובריונות או יפנו לעזרה במצב כזה" היא מסבירה.

משחק הדיונון. נטפליקס,
"הצפייה בתוכנית יכולה להקהות רגישות של ילדים ולהקטין את הסיכוי שהם יסייעו לקורבן אלימות או בריונות". מתוך משחק הדיונון, נטפליקס/נטפליקס

מה הדרך הנכונה עבור הורים להתמודד עם התוכן הזה? הם הרי יכולים לאסור את הצפייה בבית, אבל אין להם אפשרות ריאלית לחסום את הגישה לכל המידע שיוצא אודות הסדרה במקומות אחרים כמו רשתות חברתיות, שיחות עם חברים וכדומה.
"ההמלצה שלי היא לא לאפשר לילדים ובני נוער צעירים לצפות במשחקי הדיונון. עם זאת, הורים שמבינים שהילד שלהם יהיה חשוף לתכנים גם אם הם יאסרו עליו לצפות בה (כי הוא למעשה יראה אותה אצל חברים מחוץ לבית) עדיף שיזמינו אותו לצפייה משותפת ומבוקרת. בצפייה כזו ההורים יכולים לדלג על סצינות קשות מדי, להסביר את ההקשר, את הרעיונות הסאטירים וחוסר האמיתיות של האירועים. בנוסף, חשוב לחדד לילדים מדוע הדמויות בסדרה לא מגיבות לאלימות, איך מתנהלים במצב שהוא עצמו נפגע מאלימות או שהוא עד לאלימות כלפי האחרים. שיח בין הורה וילד יכול לווסת חלק מהשפה הבעייתית של התוכנית".

במקרה של ש' היא קיבלה בסופו של דבר החלטה שלא לאפשר לבנה לצפות בסדרה במלואה, אבל לא בגלל התוכן האלים, אלא מסיבה אחרת לגמרי: "הוא ביקש לראות ברצף מההתחלה ואחרי מחשבה החלטתי שלא לאפשר לו, לא בגלל האלימות אלא יותר בגלל סצינת סקס שהייתה שם ודיבור מיני שהמשיך לאחר מכן. זה לא משהו שאני רוצה שהוא ייחשף אליו", הסבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully