וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומרים לילד כל היום כמה הוא חכם ומוצלח? אתם פוגעים בו

יותר מדי הורים קוראים לילד שלהם "נסיך" או "מלך", ולצד זה יותר מדי הורים גם שופכים מחמאות ללא הפסק על כל קשקוש או התנהגות טובה. מחקר חדש כי למחמאות המוגזמות האלה יש השפעה לא טובה על התפתחות הילדים

כמעט כל הורה מכיר את הרגע שהילד חוזר מהגן עם ציור (אם אפשר לקורא לכמה קווים ציור) או עם צורה לא מוגדרת של חימר - ובתמורה מקבל רצף של שבחים על אופיו, יופיו וכישרונו. אז די עם זה. מחקרים חדשים גורסים כי יותר מדי מחמאות עלולות להזיק להתפתחותו של הילד.

חוקרים מזהירים כי יותר מדי מחמאות, למרות שלהחמיא במידה זה דבר טוב, יכולות להפוך את הילד שלכם לעצל ולגרום לו לא להתאמץ. פרופסור לי אליוט מייג'ור, מומחה לניידות חברתית באוניברסיטת אקסטר באנגליה, אמר כי: "הדחף להחמיא לילדים על ההישגים הקטנים ביותר הוא משהו שרוב ההורים לא עומדים בפניו. אחרי הכל, זה אישור עבורנו לא פחות מעבורם".

לדברי פרופסור מייג'ור "כל כך מפתה לחשוב שכמה מילים חיוביות יעזרו להם, אבל אחד השיעורים הקשים ביותר להורים שרוצים בטובת ילדיהם הוא דווקא לצמצם שבחים מוגזמים".

הסקר שלו שנערך בקרב כמעט 4,500 אנשים מצא ש-85 אחוזים מהם לא הבינו שיותר מדי מחמאות מזיקות ללמידה של הילד ולהתפתחות שלו. פרופסור מייג'ור חיבר גוף מחקר גדול המוכיח את התיאוריה שלו לספרו החדש "המחנך ההורה הטוב". הוא אמר: "שבחים על משימה קלה מעבירים מסר תת הכרתי של ציפיות נמוכות".

ארטיום דולגופיאט, מתעמל ישראלי, אחרי גמר תרגיל קרקע טוקיו 2020. Laurence Griffiths, GettyImages
אל תחמיאו יותר מדי. אולי יצאו לכם אלופים. ארטיום דולגופיאט על הפודיום/GettyImages, Laurence Griffiths

זו כמובן לא הפעם הראשונה שחוקרים חושבים שיש קשר בין מחמאות לבין התפתחות הילד. מחקר של אוניברסיטת אוהיו משנת 2014 שהתפרסם בכתב העת בכתב העת Psychological Science טען שהילדים שמקבלים את עודף מחמאות מהוריהם וממבוגרים אחרים בסביבתם - עשויים להיפגע מהאמירות במקום להתחזק.

החוקרים מצאו שבאופן טבעי הורים מחמיאים יותר לילדים שביטחונם העצמי נמוך. בעוד שילדים שיש להם הערכה עצמית גבוהה מקבלים חיזוק נוסף ממחמאות, אלה שהערכתם העצמית נמוכה מרגישים חלשים יותר כשנשפכים עליהם שבחים ועקב כך מפחדים להתמודד עם אתגרים חדשים.

עוד בוואלה!

האם אתם מגדלים בבית נרקסיסטים קטנים?

לכתבה המלאה

פרופסור מייג'ור הוסיף כי כוכבת הטניס הבריטית אמה רדוקאנו, בת 18, שזכתה באליפות ארצות הברית הפתוחה בחודש שעבר היא דוגמה טובה לילדה שהוריה לא שיבחו אותה יתר על המידה. אבל גם לנו בישראל יש מתעמל אולימפי, שעושה רושם שלא זכה ליותר מדי מחמאות מההורים במהלך חייו. ארטיום דולגופיאט, זכה במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו, אבל אבא שלו הזכיר לו שהוא היה יכול לעשות תרגיל יותר מוצלח. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מתמוגגים מול הילד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully