פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה מחמאות גורמות לכם להתכווץ?

      יש לכם חברים שאומרים לכם "ממש לא" בכל פעם שאתם אומרים להם שהם נראים טוב, או מגלגלים עיניים כשאתם מחמיאים להם על הבגדים. כדאי שתקראו את זה

      אישה נבוכה (ShutterStock)
      זה? סתם סמרטוט שזרקתי על עצמי (אילוסטרציה: shutterstock)

      רוב האנשים אוהבים לקבל מחמאות, כי זה נחמד לקבל פידבק חיובי על עצמכם, במיוחד ממישהו שחשוב לכם. יש גם כמובן את "דייגי המחמאות", אותם אנשים שאם אתם לא תחמיאו להם, הם יעשו את זה בעצמם. אבל יש עוד קבוצה, כאלה שיעדיפו לאכול כפית קינמון מאשר לקבל מחמאה. הם פשוט לא יכולים לסבול מחמאות, זה עושה להם רע. אם אתם נמנים על הקבוצה הזו, או מכירים מישהו כזה, ורציתם לדעת מה יכולות להיות הסיבות, הנה כמה לפניכם:

      1. הערכה עצמית נמוכה – מחקר עדכני מצא שאנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה הם אלה שהכי קשה להם לקבל מחמאות. אם אתם חושבים שאתם פגומים בצורה כלשהי, או שאתם לא ראויים לתשומת לב, ייתכן ואתם שייכים לקבוצה הזו וקשה לכם להבין איך אחרים יכולים להגיד עליכם דברים נחמדים כל כך. לפי המחקר, מחמאות לא יעזרו לשפר את הדימוי השלילי. גרוע מכך – אם המחמאות וגילויי החיבה מגיעים מבן או בת זוג רומנטיים, המילים הטובות יכולות לפגוע במערכת היחסים שלכם, זאת משום שהן עלולות להתפרש כשקר ("הוא לא באמת חושב ככה, הוא רק רוצה שאני ארגיש יותר טוב"), מה שיכול לפגוע באמון שלכם.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      הכי גרוע - כשמחמאות מגיעות מבני הזוג (צילום: shutterstock)

      2. דיסוננס קוגניטיבי – סיבה נוספת לקושי לקבל מחמאות היא שהמילים שאתם שומעים לא מתיישבות עם האופן בו אתם רואים את עצמכם. יש סתירה בין האמונות שלכם לבין המידע שאתם מקבלים - קוראים לזה דיסוננס קוגניטיבי. למשל, דמיינו שקולגה מחמיא לכם ואומר כמה אתם חכמים ואיך הדו"חות שלכם תמיד הכי מדויקים. אם אתם לא רואים את עצמכם כחכמים או מוכשרים כמו שנאמר לכם, המילים האלה יכולות לסחרר אתכם ולגרום לכם לחשוב אם חסרה לכם איזו תובנה לגבי עצמכם, או שמא השיפוט של אותו אדם לקוי. זו הסיבה שהרבה אנשים מגיבים למחמאות במעין הצדקה. אמירה כמו "אה, זה שום דבר, פשוט היה לי מזל" יכולה לעזור להפחית את החרדה שעלולה להתעורר כשמישהו מתאר אתכם באופן שלא עולה בקנה אחד עם האופן שאתם מתארים את עצמכם.

      3. ציפיות גורמות לכם לאי נוחות – מחקר מראה שאנשים בעלי ערך עצמי נמוך מציבים את הרף שלהם נמוך. ככה, אם הם עונים על הציפיות יש להם הפתעה נעימה ולא אכזבה. מחמאה שרומזת שאתם עומדים בפני ציפיות גבוהות יכולה להפעיל הרבה לחץ. אם הבוס שלכם אומר "בחרתי בך כי אתה תמיד עומד בדד ליין", אתם עלולים למצוא את המילים האלה מפחידות ומלחיצות. כשאתם מרגישים שמישהו אחר "מחזיק ממכם" (במיוחד אם זה הבוס שלכם), ספק עצמי עלול להתגנב ולגרום לכם לחרדה. אולי תחשבו "ומה אם לא אצליח לעמוד בדד ליין?" ושזה רק עניין של זמן עד שתאכזבו מישהו.

      אישה עובדת במשרד (ShutterStock)
      ומה כשהבוס מחמיא לכם? (אילוסטרציה: shutterstock)

      4. אתם רוצים להישאר צנועים – קצת קשה לדעת איך להגיב כשמישהו אחר מרעיף עליכם שבחים כמו "את הבוס הכי טוב בעולם!" או "וואו יש לך כל כך הרבה כישרון!". להגיד "כן, אני יודע" בהחלט יוציא אתכם מתנשאים ולא נחמדים. אבל בשביל לא מעט אנשים, אפילו להגיד "תודה" מרגיש מוזר. אחרי הכל, התרברבות היא לא תכונה מושכת. מחקרים קושרים בין ענווה לבין מגוון של תוצאות חיוביות, החל משליטה עצמית טובה יותר ועד למנהיגות אפקטיבית. אבל לקבל מחמאות מרגיש עבור אנשים מסוימים מסובך יותר מאשר מדע טילים ולא כהכרה חיננית.

      מה אפשר לעשות?

      קושי בקבלת מחמאות יכול להיות סימפטום של קושי בסיסי ועמוק יותר. אם תבחנו מחדש את ההערכה העצמית שלכם ואת האמונות שלכם לגבי עצמכם, ייתכן שתרגישו נוח יותר עם מחמאות. אם אתם לא מצליחים לעשות את זה לבדכם, טיפול טוב בהחלט יוכל לעזור לכם למצוא את הסיבות העמוקות לכך.

      וגם אם מחמאות בכל זאת מביכות אתכם ומרגישות לכם מוזר, ההתנהגות שלכם לא חייבת להיות מוזרה גם היא (שמעתי בקליניקה אינספור פעמים את המשפט "זה כל כך הביך אותי שפשוט הייתי מוזר!"). ברוב המוחלט של המקרים, תודה פשוטה מספיקה. אל תיכנעו לדחף להיות ביקורתיים כלפי עצמכם אל מול מחמאה, אבל אם מישהו עזר לכם בדרך להצלחה, חלקו איתו את אור הזרקורים.