וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 ירקות ופירות סתויים שמומלץ לאכול ממש עכשיו

הטמפרטורות מתחילות לרדת וזה זמן מעולה לדבר על התזונה שהולכת ללוות אותנו בחודשים הקרובים. כדי שהיא תהיה מזינה, בריאה וגם לא משמינה - אספנו עבורכם כמה ירקות שנמצאים בשיא עכשיו וכדאי שתכניסו לצלחת

שיטה לבדיקה האם אבוקדו בשל - בלי להרוס אותו/nude_nutritionist

הסתיו הגיע (כן, גשם ראשון זה מספק אותנו לגמרי) וזה בהחלט משנה את הצורך של הגוף שלנו במזון. אם בקיץ אנחנו אוכלים כמות גדולה של ירקות ופירות בסלטים או סתם ככה, בחורף פתאום סלט נראה פחות מפתה מקערה של מרק חם, וכוס תה נראית פינוק טוב יותר משייק ירוק.

כחלק משינויי מזג האוויר, יש כמה ירקות ופירות טעימים ובריאים שמגיעים לשיא שלהם ממש עכשיו ומאוד מומלץ להכניס אותם לתפריט.

אבוקדו

אבוקדו. ShutterStock
כוכב עליון. אבוקדו/ShutterStock

אחרי תקופה ארוכה (ארוכה מאוד למכורים) של היעדרות מהמדפים - האבוקדו חוזר, והוא רך מתמיד. אבוקדו נחשב לאחד הפירות (כן, הוא פרי ולא ירק) הכי פופולריים שיש, ולא בכדי. עם שילוב של טעם מעולה והרכב תזונתי משובח, לא פלא שהוא אהוב על רבים כל כך.

האבוקדו מכיל כמות גדולה של סיבים תזונתיים שתורמים להורדת הכולסטרול הרע והעלאת הכולסטרול הטוב. הוא גם מצוין לבעלי לחץ דם גבוה שכן הוא תורם לאיזון לחץ הדם בזכות כמות גבוהה של אשלגן וכמות קטנה של נתרן.

אבל זה לא הכל. האבוקדו מכיל כמות גבוה של חומצות אמינו - אבני היסוד לבניית חלבון והוא עשיר מאוד גם בוויטמינים A, B, C, E, K וחומצה פולית. כמו כן, הוא מכיל מינרלים חשובים כגון סידן, מגנזיום, אבץ, ברזל ואשלגן.

עוד בוואלה!

אם כבר סלט: 9 הירקות הכי בריאים שיש

לכתבה המלאה

גויאבה

גויאבה. ShutterStock
בריאה מאוד וגם טעימה. לחלקנו. גויאבה/ShutterStock

בניגוד לאבוקדו, כשמדובר בגויאבה, הדעות חלוקות. יש מי שאוהב אותה ויש מי שלא יכול אפילו להריח אותה, שלא לדבר על לטעום. ובכל זאת הגויאבה היא פרי סתווי בריא וטעים, אם תשאלו אותנו.

בראש ובראשונה, גויאבות הן אחד מהמקורות העשירים ביותר של ויטמין C ובפרי אחד נמצאת כמות הגבוהה פי 4 מזו בתפוז למשל. בנוסף, גויאבה אחת בגודל בינוני תספק לנו כמות כפולה של הדרישה היומית של ויטמין C (כ-200 מ"ג). בנוסף היא מכילה כמות יפה של ויטמין A ואשלגן.

ועוד דבר, חשוב לא פחות, בפרי גויאבה אחד יש כ-5 גרם סיבים תזונתיים, המהווים כשישית מצריכת הסיבים המומלצת ליום. אכילת סיבים תורמת להארכת תחושת השובע, מסייעת בהפחתת הסיכון לתחלואה בסוכרת, ותורמת לפעילות תקינה של מערכת העיכול. מחקר שנערך בשנת 2019, אף מצא כי הגויאבה עוזרת לחולי סוכרת, במיוחד אם הם אוכלים אותה בבוקר.

בטטה

צ'יפס בטטה עם איולי חרדל. ShutterStock
יש בה הכל. בטטה/ShutterStock

מבין כל הירקות והפירות הכתומים, בטטה היא המקור העשיר ביותר לפיגמנט בטא קרוטן, שתורם להפחתת הסיכון לסרטן ומפחית תהליכי חמצון שעלולים לגרום לפגיעה במבנה ה-DNA. בטא קרוטן הוא גם חומר מוצא לוויטמין A, שחיוני לתפקודו התקין של הגוף ומשפיע על ראיית לילה ומערכת הראייה, על תפקוד העור ועל פעילות המערכת החיסונית. כוס אחת של בטטה אפויה מספקת 400 אחוזים מהכמות היומית המומלצת שלו.

בבטטה יש גם כמויות נאות של מגנזיום, מינרל חיוני המשתתף בכ-300 תהליכים בגוף ורבים סובלים ממחוסר חמור בו מבלי לדעת על כך. היא גם עשירה באשלגן, שממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים, מחזק את השרירים, מועיל לבריאות הלב ותפקוד מערכת העצבים. בטטה אחת מספקת 850 מיליגרם של המינרל החשוב.

בנוסף, היא עשויה לסייע לכם למנוע מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת, מיגרנות והתכווצות שרירים, כולל שריר הלב, הודות לכמויות הגדולות של מגנזיום שיש בה.

כרוב ניצנים

כרוב  ניצנים צלוי. ShutterStock
בני משפחה של ברוקולי וכרובית. כרוב ניצנים/ShutterStock

כרוב הניצנים שייך למשפחת המצליבים, לה שייכים גם הכרוב, הכרובית, והברוקולי - כולם ירקות עתירי זכויות ויתרונות בריאותיים. מחקר של אוניברסיטת אברדין בסקוטלנד שנערך בשנת 2017 מצא כי הירק השנוי במחלוקת עשוי לסייע בעיכוב מחלות דמנציה, בהן גם האלצהיימר. הסיבה - כמות גבוהה של חומצה רטינואית- נגזרת של ויטמין A.

בנוסף, מנה אחת שלו מספקת כמות טובה של ויטמינים ומינרלים רבים, כולל ויטמין K, ויטמין C, חומצה פולית, מנגן ואשלגן.

דלעת

דלורית במייפל ותבלינים. דרור עינב
הזרעים שלה הם מאכל בריא בפני עצמו. דלעת/דרור עינב

דלעת היא נצר למשפחת הדלועיים והיא עשירה באנטי אוקסידנטים התורמים למניעת חמצון ומכילה גם כמות גבוה של ויטמין A, C, אשלגן, חומצה פולית וריכוז גבוה של בטא קרוטן. חשוב לדעת שמרבית החומרים הבריאים נמצאים ליד הקליפה לכן מומלץ לאכול אותה עם הקליפה. בנוסף, דלעת היא מקור טוב לפחמימות ללא גלוטן ולסיבים תזונתיים, מה שגורם לתחושת מלאות לאורך זמן. בנוסף, העובדה שהיא קלה לעיכול ובעלת ערך קלורי נמוך, הופכת אותה לטובה ויעילה לתהליכי ירידה במשקל.

חשוב לזכור שלא רק הדלעת היא מזינה אלא גם הזרעים שלה. זרעי דלעת ידועים בכך שהם עשירים במינרלים רבים כמו אבץ - שמשמש מעין "שוטר תנועה" של הרבה תהליכים בגוף. עוד רכיב תזונתי חשוב בגרעיני הדלעת, במיוחד אם אתם עייפים וסובלים מבעיות שינה, הוא חומצת אמינו בשם טריפטופן המקלה על השינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully