פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יום קשה? הנשנושים משפרים את מצב הרוח

      את ההשפעות שיש למזון שאנחנו אוכלים על הבריאות שלנו אנחנו כבר יודעים. אבל מה לגבי הנפש? ברשימת המזונות הכי יעילים לשיפור מצב הרוח מככבים האורחים הקבועים בכל חמישי ישראלי - גרעיני הדלעת

      גרעיני דלעת (ShutterStock)
      לא רק לגברים ולא רק מול משחקי כדורסל (צילום: shutterstock)

      זרקו את דלי הגלידה הצידה, וקחו קערת פיצוחים - מסתבר שגרעיני דלעת יכולים להוציא אתכם מהדיכאון. רק השנה פורסם מחקר שטען שאין דבר כזה מזון מנחם, ושסוכר ופחמימות לא באמת מועילים לגוף במצבי רוח ירודים, ולמרות זו כמחצית מהגברים וכשלושת רבעי מהנשים בוחרים לאכול את המזונות האלה כשהם מרגישים מעט מדוכאים. ואולם, על פי תזונאים, בראש רשימת המזונות מחזקי מצב הרוח נמצאים דווקא זרעי דלעת וזרעי צ'יה. איתם בעשירייה הפותחת נמצאים גם סלמון, אורז, קינואה, חומוס, קוקוס, אספרגוס, תרד ושעועית.

      "אכילת מזון בריא היא בעלת חשיבות רבה", צוטטו, "אנחנו צריכים להחליף את תחושת ה'היי' שעושים הסוכר והשומנים המעובדים בגוף שלנו, בהרגלי אכילה בריאים יותר לגוף ולנפש". ד"ר כריסטי פרגוסון , פסיכולוגית מזון, אמרה בראיון לדילי מייל כי "כדי לתת לכימיקלים בגוף שלנו לגרום לנו להרגיש טוב, אנחנו צריכים לספק לגוף שלנו את אבני הבניין הנכוונות. אלו מגיעים בצורה של חומצות אמינו שנדרשות ליצירת הורמונים, ובהם סרוטונין שהוא ללא ספק אחד חומרים הכימיים החשובים ביותר לקביעת מצב הרוח והסדרת השינה שלנו", הסבירה.

      תערובת פיצוחים (נמרוד סונדרס)
      רק להזהר עם הכמויות. פיצוחים (צילום: נמרוד סונדרס)

      זרעי דלעת ידועים בכך שהם עשירים במינרלים רבים כמו אבץ - שמשמש מעין "שוטר תנועה" של הרבה תהליכים בגוף. אבץ הוא המינרל השני בכמותו בגוף האדם ומכאן חשיבותו הרבה, מה גם שנמצא כי קיים קשר בין רמות לא מאוזנות של אבץ לבין דיכאון. מתכות כבדות - כמו עופרת, כספית, קדמיום, אלומיניום וניקל - וגם חומרי הדברה עלולים להשפיע על רקמת העצבים ולגרום לדיכאון. אבץ, כמו גם סלניום, עוזר בסילוק של אותן מתכות ועל ידי כך משפר את המצב הנפשי. בנוסף, האבץ מעורר את מערכת החיסון ומרפא פצעים, ולכן רצוי להרבות בצריכתו על מנת לחזק את תפקוד מערכת החיסון. אפשר למצוא אבץ לא רק בזרעי דלעת ובקטניות, אלא גם בדגים, סובין, אורז מלא, שומשום, אגוזי קשיו, שקדים ועוד.

      מה זה דיכאון?

      דיכאון קל מתאפיין בדרך כלל בתשישות, עייפות, חוסר ריכוז וחוסר אנרגיות. דיכאון קשה, לעומת זאת, הוא מצב שבו מאבדים עניין בפעילויות היומיומיות, מתקשים לתפקד, מרגישים חלשים ועייפים, והדימוי העצמי יורד. במצב כזה, אי אפשר להתנהל ולהמשיך בחיים השגרתיים.

      אם אתם עוברים תקופה קשה, חשוב מאוד להבין את המקור לדיכאון ולהתאים את הטיפול הנכון ביותר עבורו. טיפול טבעי המשלב שינוי תזונתי, נטילת תוספי מזון מתאימים, צמחי מרפא וטיפולי מגע משפר ומוריד את רמות ועוצמות הדיכאון באופן משמעותי. במקרים של דיכאון קל, הוא אף מביא בדרך כלל לחזרה לחיים מלאים וחיוניים.

      עוד מזונות שכדאי לכם להכניס לתפריט