וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידה נדירה בישראל: תינוקת נולדה עם עובר בבטנה

עודכן לאחרונה: 27.7.2021 / 13:02

יולדת שהגיעה למיון היולדות בבית החולים אסותא אשדוד ילדה תינוקת בריאה, ואז הרופאים מצאו בבטנה עובר שלא התפתח, אולי אפילו שניים. המקרה הנדיר מתרחש אחת לחצי מיליון לידות ואינו מסכן את התינוקת

לפני כעשרה ימים הגיעה יולדת אל בית החולים אסותא באשדוד כשהיא נושאת בבטנה תינוקת. בבדיקה ידנית וצילום אולטרסאונד הרופאים הרגישו כי הבטן של התינוקת גדולה באופן חריג. רק לאחר שהיא נולדה בלידה טבעית הם גילו את הסיבה לכך - בתוך בטנה של הילדה נמצא עובר שנספג בגופה, ייתכן שאפילו שניים.

"אנחנו מדברים על תינוקת שנולדה ואובחנה לה בטן גדולה יותר מהרגיל - לא ראו בסקירות ממצא מיוחד, אבל בכניסה למיון יולדות הבחינו שיש משהו בבטן והיא גדולה מהרגיל", מספר ד"ר עומר גלובוס, מנהל מחלקת ילודים ופגים באסותא, "כשראינו אותה לאחר הלידה גילינו שיש משהו בחלל הבטן ואחרי בירור, צילום ואולטרסאונד הופענו לגלות שמדובר בעובר. משם הדרך היתה לחדר ניתוח - היא נותחה והוצא ממנה העובר, אנחנו עדיין בודקים אם היו שם אולי אפילו שני עוברים", הוא מספר. הילדה עברה שמונה ימי החלמה לאחר הניתוח ושוחררה בריאה לביתה.

"היו מקרים כאלה בישראל אבל זה מקרה מאוד נדיר - אחת לחצי מיליון לידות - והיו כמה מאות מקרים בעולם. רוב הרופאים שאני מכיר לא נתקלו בזה במציאות", מספר ד"ר גלובוס, שיחד עם ד"ר ודים קפולר, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים, פרופ' בן טרגין, סגן מנהל בית הספר לרפואה בין לאומית ומומחה בדימות ילדים וד"ר אברהים סעיד, מנהל היחידה להרדמת ילדים - ערך את הניתוח להוצאת העובר מבטנה של התינוקת.

עוד בוואלה!

הונג קונג: תינוקת נולדה כשהיא "בהיריון" עם תאומים

לכתבה המלאה
צילום של בטן תינוקת שעובר נבלע בתוכה. דוברות אסותא אשדוד,
בלתי נתפס. צילום בטנה של התינוקת/דוברות אסותא אשדוד
צילום של בטן תינוקת שעובר נבלע בתוכה. דוברות אסותא אשדוד,
ייתכן שהיו שם שני עוברים/דוברות אסותא אשדוד

"חשוב להבהיר כי לא מדובר בעובר מלא, וכי ההתפתחות שלו נעצרה באמצע. זה עובר בשלב התפתחות חלקי. זה אומר שזיהינו איברים כמו עצמות ארוכות של גפיים וזיהינו לב. אבל זה לא נראה כמו עובר שמדמיינים. למעשה מהבטן הוצאנו שני גושים דומים נפרדים. לכן אנחנו חושבים שהיה שם יותר מאחד ואנחנו עדיין בודקים את זה", מוסיף ד"ר גלובוס.

ומה באשר להמשך התפתחותה של התינקות בעתיד? התינוקת אמורה להיות ילדה בריאה. העובר שהוצא מבטנה לא מחובר לאיברים בבטן, והיה בשק עטוף שהוצא בשלמותו החוצה ולכן לא צפויה איזושהי בעיה בריאותית בהמשך".

יש לציין כי האמא של התינוקת, שזו הילדה הרביעית שלה, חשבה כל הדרך שיש לה תאומים, למרות שהסריקות הראו ילדה אחת. היא אמרה כי "משהו הרגיש לה מוזר בהיריון".

למה מתפתח "עובר טפילי"?

המצב הרפואי שגרם להתפתחות החריגה הזו נקרא עובר טפילי, או עובר בתוך עובר. מכיוון שמדובר במקרה כה נדיר, לרופאים אין מספיק מידע כדי להבין למה באמת הוא מתרחש, וארגון הבריאות העולמי מגדיר זאת כסוג של גידול (טרטומה).

היריון טפילי הוא לא באמת היריון כפי שאנו מכירים אותו. בשונה מהיריון שבו ביצית וזרע יוצרים עובר שגדל בתוך הרחם, כאן למעשה מדובר בשארית של עובר תאום שלא התפתח כראוי וגופו נספג בגופו של התאום השני, הבריא. מדובר בתופעה שמכונה לעיתים "תסמונת התאום הנעלם" והיא שכיחה יותר בהריונות שבוצעו באמצעות הפרייה חוץ גופית (IVF), אף שהתופעה גם יכולה להתרחש בהיריון טבעי. התאום "המת" נקלט על ידי גוף העובר החי או גוף האם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully